CITARASA RINDUAN

Wednesday, October 31, 2012

Part 2 : Tetamu dan Juadah Raya

Assalamualaikum, apa khabar sahabat alam mayaku. 4Hariku tidak update blog kerana sibuk menguruskan kedai makanku. Maaf sangat-sangat.

Terima kasih atas kunjungan sahabat ke blog ini samada sahabat lama dan baru.

Kesinambungan dari entry sebelumnya berkenaan kisah raya Korban yang ku lalui beberapa hari yang lepas. 

Alhamdullilah saat aku sampai ke teratak ibu.. walaupun hanya ibu yang menyambut kedatangan kami berdua. Semangat ku untuk terus menyediakan bumbu buat hidangan raya terus ku lakukan tanpa mengira penat walaupun perjalanan agak jauh.


Rezeki kami yang tahun ini walaupun adik beradik tidak pulang beraya, sejak 9 Zulhiijjah teratakku telah di penuhi tetamu.

Terima kasih buat abang angkatku Azlie Ayes dan Kak Enn. Seterusnya pagi raya ku terima kedatangan kakak angkatku Kak Dilla dan anak-anaknya manakala petang raya ku terima kunjungan adik angkatku Irzahiden Tumian serta isteri dan anak-anakknya.

Terima kasih semua.

Rezeki hari raya berbentuk makanan, syukur.. penuh hidangan atas meja makan kami.

Adat berkampung di felda kunjung mengunjung berkat makanan sentiasa diserapkan.. Walaupun tidak mengharapkan balasan namun mengeratkan hubungan kejiranan sesama kami.

5 kilo daging korban kami terima. Bertuahnya beraya dikampung. Syukur




Juadah yang ku masak dipagi raya. Bangun seawal 2 pagi. Walau tiada bantuan dari sesiapa akhirnya siap jua.
Menu hanya ringkas sahaja:

  1. Lodeh boyan kering
  2. Ayam masak kicap jawa
  3. Sambal goreng udang galah Mesring
  4. Rendang daging gula melaka.
PS:
Insyallah ku akan kongsikan beberapa entry raya Qorban versiku....

Friday, October 26, 2012

Kisah Aidiladha Part 1: Balik kampung tanpa suami?


Salam hari raya Korban sahabat alam mayaku, masih menghadap lemang ketupakah kalian? masih berkumpul dengan family dikampungkah? Semoga kalian sentiasa gembira walau dimana berada.

Jom baca kisah raya Korbanku...

Tahun ini dalam sejarah ku dapat bersama family dikampungku F Tenggaroh Satu, Mersing. Kemerosotan kesihatan Ibu membuatkan aku cekalkan hati memandu kereta sendiri.

Dengan keizinan suamiku, ku dan Umai bergerak dengan pacuan 4x4 ke kampung dalam jam 11.20pagi.

Iringan doa dan bacaan surah Quran ku terapkan dijiwaku. Ku akui ku takut.. perjalanan yang sejauh 94km, buatkan ku tawakal. 

Kebetulan ku berpuasa sunat,cuaca pula agak panas. Ibu berpesan teringin nak makan lemang. Hati manalah tak teruntun bila fikirkan keinginan ibu,namun sepanjang jalan raya tiada orang menjual lemang.

Walahemah En Zalie sudah berpesan jangan singgah kemana-mana. Membuatkan keinginan untuk singgah ke bandar Kota Tinggi terbantut.

Mungkin ada rezeki ibuku. Selekoh jalan menuju ke sungai Ara, ada gerai menjual lemang...

Hanya Tuhan yang tahu kegembiraan hatiku bila melihat gerai lemang satu-satunya ku temui..


Mungkin kerana berkat doaku sepanjang jalan untuk menunaikan permintaan Ibu. Isi lemang memang enak, lemak dan sedap rasanya. 4 batang lemang buat santapan raya Korban kami...

PS:
Menu apa yang ku hidang?
Mengapa En Zalie tidak beraya bersama kami? Kisah Aidiladha versiku akan ku kongsi, Insyallah....

Thursday, October 25, 2012

Salam Aidiladha Buat semua pembaca Blog CR


\

Salam Aidiladha ku ucapakan buat semua sahabat alam mayaku yang beragama Islam, Selamat bercuti dan berhati-hati memandu ke destinasi yang dituju. Aku sebagai wakil blog Citarasa Rinduan mendoakan agar kalian sentiasa diberkati.

PS: 9 Zulhiijjah, selepas zohor hingga tengelam matahari, marilah kita pelbayakkan doa, Insyallah doa kita akan diterima olehNya.. dan selamat berpuasa sunat buat sahabat yang sedang menjalani ibadah sunat.

Tuesday, October 23, 2012

Resepi Bingka Roti, kerak tebal lebih sedap?


Salam 7 Zulhiijjah sahabat alam mayaku, hari ini badan dah tunjukkan tanda2 ku perlu rehat.. sejak CR kembali beroperasi dari 9pagi-10malam, rehatku semakin pendek.. Mudahan tak berlaku apa-apa yang menjejaskan kesihatanku. Insyallah....



Sebelum magrib ku perhatikan roti gardenia masih berbaki 5 keping, beli sabtu lepas tak silapku.. Melihat roti itu,timbul idea sepontan. Ku mahu meng'bingka..

Jom semak resepi



Sumber my resepi
Bahan-Bahannya:

5 keping roti jenama gardenia
400ml santan (guna santan kotak)
sebiji telur**
1 cawan tepung gandum**
1 sudu teh garam**
1/2 cawan gula pasir**
1 sudu teh aisin vanilla**
100ml susu cair**



Cara Menyediakannya:
  1. Rendam roti dengan santan. Masukkan dalam mangkuk.
  2. Blander halus kesemua bahan bertanda ** hingga hancur.
  3. Panaskan oven pada suhu 180c
  4. Satukan bahan blander ke dalam mangkuk roti. Gaul sebati.
  5. Griskan permukaan loyang. 
  6. Sedia untuk dibakar pada suhu 180c, masa 1jam guna api atas bawah. Dalam masa 15minit terakhir guna api bawah sahaja.
  7. Selamat mencuba
PS:
ada kesilapan yang berlaku,semasa pembakaran berlaku.. ku bergegas ke CR mengantikan tempat suamiku.. disinilah berlakunya kerisauan, telaanku benar. Bingka rotiku hangit..
Tapi, blogger masak2 seperti blogger Zalienda,Alam Seri, Mat ET,blogger Eja menyatakan kerak itu yang sangat sedap...
Wah!!! rupanya bingka Rotiku menjadi dengan baik.. Syukur.

Berakhirlah riwayat roti.. Alhamdullilah,tiada pembaziran berlaku


Monday, October 22, 2012

Resepi Tiramisu senang dan sedap.

Sudah 2minggu tekak teringin nak makan tiramisu. Jujurnya aku tak pernah beli dan makan,nak cari tak tau ada jual kat mana.. Hehehhe..

Bila sahabat FB tayang gambar baru keinginanku membuak-buak nak merasai keenakkannya. Jadi kenalah buat sendiri.

Beginilah rupa tiramisuku, masa membuatnya tak sampai 30minit dah boleh makan.

Bahan-bahannya:
(Sumber dari Cikgu Ayu,sahabat fb)

250ml Whipping cream
250g chesse cream
2 sudu serbuk koko
1sudu asin Vanilla
1cawan air panas
1/2 cawan gula pasir
1sudu serbuk nescafe
1keping kek swiss roll koko (beli sahaja,harga RM 5.00)

 Cara menyediakan:

Sediakan mangkuk besar yang berisi ais, putar chezze cream dan whipping cream guna mixes.
 Masukkan gula dan aisin Vanilla. Putar sampai pekat.

Inilah hasilnya. Adunan sudah semakin likat dan padat.

Susun mangkuk atau cawan, air panas tadi di masukkan serbuk nescafe, lembabkan keatas kek.

Tutup kek dengan whipping cream yang sudah diputar.

Taburkan serbuk koko keatas whipping cream. Ulang lagi sampai 2 lapisan.

Sedia untuk dimakan, molek simpan di dalam peti ais dahulu baru dihidangkan.

PS: hasil yang ku buat menghasilkan 10mangkuk, selamat mencuba.

Sunday, October 21, 2012

Kelas solekkan bersama Jazzneyta Rahim

(Para pelajar sudah pandai bersolek sendiri. Yahoo!l

Pertama kali dalam hidupku, belajar ilmu solekkan dan aura diri. Siapa kata tukang masak tak boleh berhias? Ewahhhh..(baru join satu kelas, aku sudah berubah rupa.. hahhaha)

Syukur, bila dapat pelawaan dari sahabat baikku Seri dan adiknya Ema untuk mengikuti kelas solekkan, kebetulan En Zalie mengizinkan aku terus daftarkan diri.

Pada hari ini  (21 Okt 2012) selepas menyiapkan masakkan untuk berjualan kami berenam (termasuk anak2 tauu, Pengajar kat kelas tu izinkan kami bawa anak2 ke kelas, memang sempoiii) dari felda sungai sayong terus ke kelas di Skudai, Johor.
Yes,... berjumpa juga dengan pengajar mak andam yang bernama Jazzneyta Rahim,seorang pengajar yang memang peramah. Walaupun kelas yang bermula agak lambat kerana masih ada pelajar yang belum datang, tapi kelas berjalan dengan lancar.

Ku betul-betul teruja apabila dapat belajar ilmu solekan dengan betul. Lihatlah wajahku.. Hari pertama dalam kelas aku dah boleh solek sendiri, comot tapi dapat pujian tauu.. Hahahha


Inilah wajah guruku, Freelance make up artis TV program/astro dan mak andam. Masih muda belia lagi tau....
Sessi kelas berjalan dengan baik, aku yang letih sebab kepenatan di CR dan perjalanan jauh secara automatik segar bugar di kelas, rugi kalau tertinggal satu perkara... Hehehehhe



Kalau korang berminat nak belajar teknik bersolek dengan baik alu memang cadangkan korang ke kelas Jazzneyta Rahim.

Yuran: RM150, belajar sampai pandai.
Alamat:Grace Studio, Mutiara Rini ( baris balai polis)
Semua disediakan seperti make up,ruang solat,photografer,telekung dan sijil.Bawa nota,pen sahaja.
No Telefon: 0108847664

Saturday, October 20, 2012

Resepi: Mufin Pandan Jagung


Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu sahabat alam mayaku. Malam ini pasti berkobar-kobar penyokong bola sepak. Kelantan VS ATM.   Layan mufin sedap kan sambil menonton. Heheheh

Hari ini cuaca elok sekali, tengahari tadi semangat meng'baking memuncak tinggi.Ditambah apabila mendapat tanda ingatan dari seorang sahabat berupa majalah mufin keluaran Karangkraf.


Banyak-banyak resepi aku memilih mufin Pandan Jagung, kebetulan semua bahan-bahan dah ada dalam stok simpananku.



Lihatlah hasilnya. Gebu, lembut dan enak sekali apabila disuapkan ke mulut. Aku memang cadangkan pada sahabat yang gemar akan mufin yang comel.. korang boleh mencuba mufin pandan jaging ini.
Jom lihat resepinya:


Sumber: Majalah Karangkraf bertajuk Kompilasi Hidangan Mufin

Bahan-bahannya:
1 camca teh baking powder**
1 camca teh soda bikabonat**
sedikit garam halus**
200g Tepung Gandum**
200ml susu segar atau santan (pilih santan kotak)
120g Gula pasir (nak mudah korang blander halus)
100ml minyak sayur
Setengah cawan jagung
1 sudu paste pandan
2biji telur

Cara Menyediakan:

  1. Pukul gula dan minyak sehingga kembang dan putih
  2. Masukkan telur sebiji demi sebiji.
  3. Kemudian masukkan bahan yang bertanda ** (diayak dalam 1 bekas) putar perlahan.
  4. Masukkan paste pandan dan isi jagung. Kacau lagi
  5. Masukkan santan/susu. Gaul rata hingga adunan sebati
  6. Sudukan adunan kedalam bekas acuan mufin.
  7. Bakar didalam oven selama 25 minit, suhu 180c.






PS: Masa menyediakan 30minit, bakar 25minit. Hias mengikut kreativiti anda. Adunan menghasilkan 14mangkuk mufin bersaiz sederhana. Selamat mencuba.



Kejutan di Hujung minggu



Dupp. dapppp... sungguh! aku terpampan.....Jikalah insan itu berada dihadapanku, pasti akan ku peluk erat mesra sebagai tanda terharunya atas pemberian ikhlas dariNYa...

Sebuah buku ilmian berkaitan masak-masak sebagai tanda persahabatan membuat hati ini sungguh gembira sekali.. 



Terima kasih buat awak yang mengingati saya.. Saya terima seikhlasnya pemberian istimewa ini. Moga ukhwah kita berpanjangan..

Friday, October 19, 2012

Resepi Kek Carrot, serius moist sangat...


Sudah seminggu tekakku teringinkan kek carrot. Nak beli, SR jauh sangat. Jadi belikan sedikit bahan-bahan untuk memujuk diri yang aku boleh menghasilkan kek carrot dari jari jemari sendiri.

Syukur dengan izinNya, malam ini lepas maghrib ku dapat meneruskan misi utamaku... Kredit untuk sifu CMG, ku ambil resepi dari blog tiffinbiru.com nya.. Thanks sifu...
Jom semak resepi


Bahan-bahannya:
Sumber; Cik Mat Gebu

1 cawan Tepung gandum**
1 camca teh baking powder**
1/2 camca teh soda bikabonat**
1/2 camca teh garam halus**
1/4 camca teh serbuk kayu manis (serbuk kuih)**
2biji telur gred A
3/4 cawan minyak jagung
3/4cawan gula perang
1/4 parutan lobak merah (perah airnya)
1/2 cawan nanas dalam tin (tos dan cincang)
1/2 cawan kelapa kering
1/2 cawan kacang walnut (cincang halus)


 Cara menyediakan:

  1. Panaskan oven 180c.
  2. Telur,minyak dan gula kacau sekata dalam 5 minit.
  3. Masukkan bahan yang telah diayak (bertanda **) gaul sebati.
  4. Masukkan carrot,nanas,kelapa,kacang walnut. Gaulkan sebati.
  5. Isi kedalam 2 loyang yang sudah digris dengan minyak atau mentega. Bakar pada suhu 160c, 35minit (loyangku jenis cepat panas. Kalau korang guna loyang 9x9 masa bakar adalah selama 50minit
  6. Sejukkan dahulu kek atas jaringan untuk cepat sejuk. Boleh juga setelah sejuk masukkan ke alam peti ais untuk sessi topping seterusnya.


Bahan Topping:
250g Krim Cheese
100g Mentega
1 camca Aisin Vanilla
120g gula aisin (kalau tak ada,blander halus gula pasir dah memadai)


Cara buat Topping cream:

  1. Putar cream cheese dan mentega hingga sebati.
  2. Masukkan aisin Vanilla dan gula halus. Putar hingga gebu dan halus
  3. Apabila kek pertama sudah di letak cream, letak lapisan kedua keatasnya. Ulang sessi menghias, boleh lah korang hias kek korang secantik yang boleh. Ikut suka ya.

Jujur, rasa kek lobak merah ini sangat gebu... walau rupanya comot... hahhaaha itu kata anak aku tau... Budak2 memang jujur kannn...

Thursday, October 18, 2012

Di sebalik kisah Sop kaki Ayam....


Kaki Ayam, ceker atau garphu adalah nama yang sama untuk gambar diatas.. Malam ini tiba-tiba satu CR gempar sebab permintaannya...
Inilah pemilik sop ceker yang dari pagi sampai ke malam mahukan sop kaki ayam. (yang kasihan dia panggil sop cendawan) kalau dah besor malulah Umai kalau dia tahu yang sebenarnya dia telah ditipu hidup-hidup dengan bibik2 CR....

Ibu umai?... layan sepecial sikit... telur mayong dimasak asam pedas... petua dari ibu aku. Kena makan banyak telur kalau mahu mengandung.. Ya Ibu, Ayu menurut perintah...

ps: post kat fb gambar pertama.. rupanya ramai kawan2 tak suka makan sop kaki... hehwheh

Happy Birthday 18Oktober...


Khas buat sesiapa yang menyambut hari kelahiran pada hari ini 18 Oktober ku ingin mengucapkan selamat Hari lahir, moga dipanjangkan usia dan dimurahkan rezeki kalian.

Khas yang teristimewa buat seorang kakak yang sangat rapat dialam mayaku... Ida Mahmud... Happy birthday, moga sentiasa happy dan moga Allah memberkatimu dalam apa jua yang Kak Ida lakukan...Amin
Ayu kirimkan kek hari lahirmu yang ayu siapkan pada malam tadi, memahami walau kita berjauhan... kita tetap dihati. Jika dekat pasti Ayu suakan satu suapan kemulutmu....

Buat kak Ida.. Ku selalu kagumi ketabahanmu dalam menempuhi kehidupan disamping anak-anak dan family tersayang... ketahuilah DIA maha kaya, pasti kamu sentiasa dilindungi oleNya...

Wednesday, October 17, 2012

Menu paling digemari oleh Pelanggan Citarasa Rinduan adalah:


Lemak tempe:
Makan dengan nasi panas, tambah dengan telur masin dan sambal belacan pastinya menu ini cepat lakunya..

Kari Ayam:
Menu ini jangan dibuat cair, kuah kena balance dengan ayam.. selain warga melayu dan india suka menu ini. Warga pakistan juga mengemari. Mereka suka kuah, ayam kari? tukar dengan ayam goreng sahaja.

Sambal Goreng:
Ada pelanggan yang suka ratah macam itu sahaja... Ada juga yang layan dengan nasi goreng,nasi lemak atau nasi Ayam.. Bagiku, apa2 tak kisah. janji pelanggan hari2 singgah CR.. Heheheh

Ikan Mayong/Kepala Mayong:
Kebanyakkan pelanggan CR gemar bungkus untuk dinikmati bersama keluarga..
Setiap hari CR menyediakan dua jenis ikan asam pedas yang berbeza. Manakala setiap hari jenis ikan akan berubah-ubah. Samada ikan jenis laut atau darat. (bergantung pada pasar)

Ikan kicap/ayam kicap:
Pelanggan yang tidak gemar pedas.. pastinya memilih lauk ini. Lihatlah seawal jam 10.30pagi menu ini sudah tinggal sedikit...


Urap/Kerabu:
Usah ditanya kalau sayuran ala kampung, sekejap sahaja menu ini laris dijual.
Tongkeng Ayam:
Opssss... memang laris tau.... hehehhe


PS:
Gambar diambil pada jam 10.30 pagi (17 Oktober 2012)

Tuesday, October 16, 2012

Berbudi....







Alhamdullilah.... nikmat Allah.. berbudi pada tanah, inilah hasilnya....

Berbudi pada manusia? fikir-fikirkan..... kenang dan ingatlah hingga bawa ke Sana... kita hidup memerlukan kerjasama dari satu sama lain, hanya tiba masa kita akan keseorangan apabila dijemput pulang...Wallahualam