CITARASA RINDUAN

Monday, March 18, 2013

Resepi Rendang Hati Ayam

Jemu dengan rendang daging lembu?, rendang daging ayam?... kali nie kita cuba rendang hati dan pedal ayam pula.
Sedikit kelainan untuk bahan metah tapi membuatkan seisi keluarga memuji masakkan anda.

Menu ini paling digemari oleh pelanggan CR. Daku dapati pelanggan berbangsa Indonesia begitu menyukai. Jom semak resepi


Bahan-Bahannya

  1. 500g Hati dan pedal ayam yang telah direbus dengan sedikit halia dan bawang putih (buang hanyir)
  2. Bawang besar 2 biji ***
  3. Bawang putih 4biji ***
  4. Halia (sebesar ibu jari) ***
  5. Buah keras 4Biji***
  6. Cili padi 15biji ***
  7. Kunyit hidup (sedikit) ***
  8. Garam sedikit
  9. Gula 3 sudu besar makan
  10. Kerisik 200gram
  11. Asam keping 2keping
  12. Susu cair 1/2 tin
  13. Serai 3 Batang (titik)
  14. Daun kunyit atau daun limau nipis.
Cara menyediakan
  1. Blander bahan bertanda ***
  2. Masukkan bahan blander terus ke dalam kuali, buka api dapur dan masak hingga bahan naik bau, masukkan serai, garam,asam keping dan gula. 
  3. Di ikuti hati dan pedal yang telah direbus berserta susu cair
  4. Apabila semua sudah sebati, masukkan kerisik. Gaul rata
  5. Potong halus daun kunyit atau daun limau nipis. Taburkan. 
  6. Matikan api, sedia untuk menjamu selera. Selamat mencuba.

15 ulasan:

Izan Ishak said...

salam ayu...

kalau dpt masa mengandung hari tu mmg sedap ni. yelah kan.. hb asyik rendah je.

norhidana miswan said...

pasni blh la cube... nyum2

adda syuhada said...

sedapnya...

ieda immi said...

aduhhhhh

laparrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

jeBateja said...

Ooo..kita tak makan hati....kita makan org jerk.....ahakz

Kniedaz said...

Sedapnya...saya suka hati dan pedal...kalau makan di kedai ada lauk ni, saya makan lauk ni je...

Mat Gebu said...

Sabarr jeeelahh...err orang gaot ok ke makan hati ayam?...Kalau ok ingat cm nak buat lah, sebab Bak kan tekanan darah dia rendah...huhu

Queenie said...

hati dan pedal selalunya akak export kat jiran2 jer sbb tak reti makan, kalau dekat boleh kasi kat ayu, kan? selalunya sekali dpt sampai 5-6 kilo, selama ni akak masuk tong jer, pastu rasa bersalah, tanya kat jiran2 dan depa pun nak, lega dah rasa...

kepala ikan tongkol pun akak export jer heheh...kalau tak reti makan mmg rugi, kan ayu? sedangkan ianya boleh dipelbagaikan macam yg ayu buat ni, bahkan digemari pulak oleh sesetengah org...

gadisBunga™ said...

diorang suka sebab air tgn kak ayu memang sedap pun. :)

Daddy Ziyyad said...

Rendang hati ni selalu saya makan time raya..mmg susah nak jumpa time luar musim raya :)

Zira Aziz said...

..besnye kalau dpt singgah kedai makan ni..tgk gmbr je pn dh terliur..

Murni Alfathunnisa said...

nampak sedap rendang tu. tapi..kite tak makan hati..huhu..kena ganti daging atau ayam je la...

Yan Ty said...

salam sis ayu . Im yanty! wah mmg kena serbu teratak ni , haha. yummy

nens cellection said...

kecur air liur neh..hehe

Kesuma Angsana said...

x pernha buat rendang hati ayam semata2/.. leh cuba lah