Photobucket Photobucket

CITARASA RINDUAN

Saturday, June 19, 2010

ANAK BERTUAH!!!!!!

Petang tadi..puas aku pujuk....suruh tidur...eik...tamo..nak duk kat kedai...katanya ada kawan-kawan...hakimi ngan si syasha...maklumlah..2 minggu cuti sekolah..aku tak bawa dia jalan-jalan, balik kampung..kesian gak kat Umai...

Nak buat lagu mana, ada halangan yang buatkan kita tak leh keluar senang-senang...kalau kawan-kawan Umai dok manja-manja ngan nenek kat kampung, atau pi jalan-jalan cuti-cuti kat sana sini...Umai dok umah sorang-sorang,..layan tv ngan layan mainannya si whiteboard, conteng sana sini...nak tulis ABC belum pandai sangat...

Itupun aku belikan whiteboard yang saiznya agak sepadan ngan badannya..dah serik sebab kes pada satu malam...nak tahu apa yang Umai buat sehingga BEN ASHAARI turun padang...sila klik sini...

Bila aku balik dari kedai...dia dah mula tunjukkan sifat ala-ala tak puas main petang tadi...dah lama tak jumpa kawan-kawan..hingga lupa time tu dia mesti tidur...(2-5 petang).. Bila dah jam 6.30 petang...aku terus mandikan..

Tak leh menghadap tv...sebab cuaca menyebabkan aku off suiz tv..(ada guruh..air hujan tak turun-turun)...mulalah si Umai tak leh duduk senang...aku dah faham.....dia mengantuk...

Eik, baru jam 7 malam...kalau aku biarkan, confirm Umai tidur...itu yang aku ajak main, ajar ABC , ajar ALIFF, BA, TA...

Tak sampai setengah jam..dia dah mula menangis...minta susunya..si ANMUM...sah.....umai memang dah mengantuk sangat...aku nie, memang pantang kalau ada yang tidur time maghrib...dah di asah dari kecik...tak boleh tidur lepas asar hingga maghrib...Time tu, bukan aje penyakit leh hinggap...Tuhan pun tak suka, jika umatnya terlena time tu...

Tapi, Umai tak boleh nak diselamatkan...mula tunjukkan tahap muka kesian...Aku pula dah tak boleh nak ikutkan kehendak aku..maklumlah...ikutkan aku nak jer, biarkan dia main basikal..tapi, kalau tangannya pun dah tak boleh diangkat..matanya pun dah kuyu sangat,.



Dengan rela hati....jam 7.45 malam...aku biarkan Umai tidur...akhirnya....(jom layan gambar Umai...untuk kenangan Umai dah besar kelak....anak bertuah, tamo dengar kata...sepatutnya time nie aku ajar dia angka 1,2,3...)


PS : lihat pic nie pun aku dah faham..memang Umai mengantuk sangat..jangan dia terjaga jam 3, 4 Pagi udahlah...harus aku leh sakit kepala...sekarang nie pun badan aku dah mula keletihan...





0 ulasan: