Photobucket Photobucket

CITARASA RINDUAN

Monday, December 20, 2010

‘Kami tak tahu Ain hamil’

Oleh Salman Hamat

salman@hmetro.com.my

JOHOR BAHRU: “Kami sekeluarga langsung tidak tahu Ain hamil dan terkejut apabila dimaklumkan doktor bahawa kandungannya yang berusia enam bulan, mati kerana kecederaan dialami akibat ditikam.

“Kami juga sudah menguruskan pengebumian janin cukup sifat itu di sebuah tanah perkuburan di bandar raya ini Jumaat lalu,” kata Marlina Jemedi, 30, ketika ditemui di Hospital Sultan Ismail (HSI) di sini, semalam.


Kakak kepada mangsa tikam dan disimbah asid, Nur Ain Ashikin, 17, itu berkata doktor mengesahkan janin itu meninggal dunia dalam kandungan berikutan kecederaan dialami pada rahim ibunya akibat kesan tikaman. Katanya, sepanjang tempoh berkenaan, Ain tidak pernah memaklumkan bahawa dia hamil malah keluarga juga tidak mengesyaki remaja itu mengandung berikutan dia tidak menunjukkan sebarang tanda seperti wanita berbadan dua yang lain.

“Janin berkenaan dikeluarkan melalui pembedahan pada hari kejadian,” katanya yang enggan mengulas apabila ditanya berkaitan kandungan Ain dan menyerahkannya kepada polis untuk melakukan siasatan.


Menurutnya, Ain sudah bertunang dengan seorang lelaki berusia 20-an April lalu dan mereka sekeluarga merestui pilihannya itu.


“Sebelum ini kami hanya menguruskan hal pertunangan tetapi belum berbincang mengenai perkahwinan kerana mahu memberi masa kepada Ain dan tunangnya membiasakan diri,” katanya.

Menurut Marlina, sejak dimasukkan ke wad, tunang adiknya itu serta keluarganya sentiasa berada di sisi Ain.


Ditanya keadaan terkini Ain, Marlina berkata, adiknya masih dirawat di unit rawatan rapi (ICU) HSI dan sudah sedarkan diri serta menunjukkan perkembangan positif.

“Paling menggembirakan, Ain bertindak balas apabila ditanya dan menggerakkan tangan serta kaki. Kami bersyukur dengan keadaannya itu.


“Setiap kali memberi salam atau ditanya soalan, dia menganggukkan kepala sebagai tanda untuk berkomunikasi. Ain juga kelihatan seperti ingin mengatakan sesuatu dengan cuba membuka mulut tetapi terbatas berikutan lidahnya turut melecur terkena asid,” katanya.


Mangsa dijangka menjalani pembedahan membuang sel kulit mati di HSI pagi ini (20 Disember 2010) selain pembedahan susulan mengambil kulit gantian di belakang badan.


Bagaimanapun, prosedur menampal kulit gantian itu bergantung kepada keadaan mangsa dan jika tidak mengizinkan, ia akan ditangguh ke tarikh lain.


Dalam kejadian Khamis lalu, Ain cedera parah di badan akibat ditikam 19 kali oleh lelaki berusia 42 tahun yang dikenalinya dalam kejadian di rumah mangsa di Kampung Baru Sungai Redan, Ulu Tiram.


Selepas menikam Ain dalam kejadian jam 9.15 pagi itu, suspek mencurah asid di badan remaja itu sebelum dia menyerah diri ke Balai Polis Ulu Tiram.

kredit to metro online

2 ulasan:

Kengkawan said...

ish... x berani nak komen..

Unknown said...

kengkawan--
macam-macam kan?