CITARASA RINDUAN

Tuesday, July 9, 2013

Resepi Ayam Panggang Ala Kenny Roger


Salam 1 Ramadhan buat semua pembaca blog Citarasa Rinduan, terlebih dahulu ku panjangkan kesyukuran kerana diberi peluang olehNya untuk merasai nikmat bulan nan mulia, moga ibadat yang kita lakukan diterimaNya. Ameen..

Sebenarnya daku peminat ayam kenny Roger, kebetulan bila daku tanya En Zalie menu apa untuk sahur esok pagi, beliau sarankan ku masak Ayam, masa kami berbual tu. Umai kata dia nak ayam kenny Roger. "Yalah anakkk!! ibu tau, lama dah kita tak masuk restoran mahal tu. Huhuhuhu.."

Okey, awal malam sebelum ku lakukan solat terawih, kasi perap dahulu ayam nie. Karang lepas solat sunat, mudahlah nak hasilkan ayam yang berbalut dengan rempah bumbunya..

Jomm kita lihat resepi ayam panggang ala kenny roger, 

Bahan-bahannya:

Resepi asal : kak Azlita Aziz Masam Manis
(maaf kak Ayu derhaka banyak sebab bumbu di dapur kurang mencukupi seperti madu dan lain-lain. Kalau korang nak tengok resepi lengkap sila ke blog kak Ita ya)

  1. Ayam - 1 ekor dipotong 4
  2. Bawang Besar - 1 biji **
  3. Bawang putih - 4 biji **
  4. Gula merah - 1 sudu besar **
  5. Halia - 1 buku ibu jari **
  6. Kicap pekat - sedikit sahaja
  7. Garam - sedikit sahaja
  8. Lada hitam- 1 sudu besar (daku beli sepeket RM 1.00 ku bahagi 2)**
  9. Oregano - 2 sudu besar
  10. Sedikit air untuk bander bahan
Cara menyediakan:
  1. Blander kesemua bahan bertanda ** bersama air
  2. Perap kesemua bahan blander, garam, kicap, oregano dan ayam dalam satu mangkuk, biarkan 1 jam. Jika perap lagi lama pun okey sahaja. Lagi sedapp oooo.
  3. Bakar dalam pemanggang ajaib, masa bakar dalam 25 atau 30 minit sahaja, ayam sudah masak, senang kerja. (Tapi, jika tak ada pemanggang ajaib. Korang guna jer periuk ker, kuali ker. Lepas tu ambil aliminium foil. Bakar jer atas api, dalam 1 jam masaklah ayam korang tu, kalau guna oven kan.. korang kena set masa 1 jam ya, masa bakar kena tambah 20 minit untuk keringkan ayam, sebab ayam korang akan keluarkan banyak air) 
  4. Selamat mencuba

10 ulasan:

aDisH.sHidA said...

terliur eh..nasib baik kat umah nie ada ayam bakar....esok kita sahur ayam la ye

Jemarisuri said...

selamat berpuasa ayu...wah lauk utk first day pun dh mabeles...^^

norhidana miswan said...

best jugak kan mkn ayam bkr utk sahur... nnti akak cube yek bt ayam bakar mcm dana selalu bt tuh... msti lg berselera en zalie

Mrs. Abi said...

ohoooooo dapnyeee... nk try gak la gini

Kniedaz said...

selamat berpuasa Ayu ^_^

Nur-nba said...

Sedapnya menu ni.. Selamat berpuasa buat Ayu sekeluarga..

Mas said...

mas suka panggang ayam gini...
ratah gitu pun best kan ayu

jeBateja said...

kukus gril panggang....kukus grill panggang...kukus.....ahakz....

Nampak sodap tu kak....tapi di hati den...totap mee bandung....ahakz...

Selamat meyambut Ramadhan n kosong2 jugak yer.....

bujal X said...

kalau pakai foil pastu guna kuali ajaib lagi cepat kak..saya panggang kambing tak sampai 7 minit..

Rai Ourkizuna said...

nakkkk..