CITARASA RINDUAN

Monday, June 17, 2013

Resepi Bingka Durian sedap ooooo!!

Selamat malam, dah berbuka puasa ker kengawan? Ginilah daku.. sekejap ada, sekejap tiada... Nak meronda ke blog kengkawan yang lain pun agak sukar.. Semakin hari bila didalam dunia perniagaan daku semakin sibuk menguruskan keperluan di kedai, kengkadang tu update FB pun sambil2 layan pelanggan atau  memasak. Tangan kanan pegang handphone, tangan kiri menggoreng makanan. Hahhahahha.

Sekarang nie dah musim durian kan?? Daku dapat durian percuma dari pokok durian peninggalan arwah atok En Zalie. Rumahku nie kalau dapat durian kami tak makan gitu2 jer, maklumlah kesejahteraan kami tak mengizinkan. Jadi daku hanya buat bubur kacang durian dan bingka durian sahaja.

Korang pernah cuba buat kuih bingka Durian? peeh!!!!!!!!! lembut dan sedap ooooo. Ku kongsikan resepi mudah ini untuk sahabat yang mengemari kuih yang berasaskan durian.

Bahan-bahannya
Resepi asal: Dari ibuku, Puan Jumiah Ramli. Resepi bingka pandan sila KLIK


Telur ayam - 3 biji
Tepung gandum – 4 cawan
Gula pasir – 2 cawan
Susu cair – suku tin
Air paip – 2 cawan
Santan –  1 kotak (aku guna yang segera, kalau kelapa parut, sila perahkan santan, ambil yang pekat sahaja)
Garam – 1 sudu teh
Isi Durian 6ulas
Minyak masak- sedikit untuk oles seluruh permukaan dalam loyang
Bijan – 50 gram (sanggan tanpa minyak)



Cara menyediakan

  1. Kisar semua bahan kecuali, bijan dan minyak masak..(blander)
  2. Oles minyak masak dalam loyang, bakar bahan-bahan kisar tadi ke dalam loyang di dalam oven pada suhu 180 c, 1jam 20 minit
  3. untuk 20 minit terakhir taburkan bijan ke atas kuih bingkai bakar tersebut
  4. sila sejukkan, untuk memotong..siap untuk dihidang dan dimakan.

(bubur kacang dimakan dikala petang atau selepas berbuka puasa. Peeh!! nikmat)

25 ulasan:

aDisH.sHidA said...

kita telan air liur...tp bukan di bingka doyan tp kat asam pedas di gambar bawaaaaaaaaaaaaaaaaah tu

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Tak pernah mkn lg bingka durian CR... Nampak sedap tu..nanti Cuba pulak ;)

baby comel said...

Bingka saya suka, tapi durian sy xpernah makan

Acik Erna said...

Assalam ayu.tima kasih.siap nak masuk oven je ni hehe

Acik Erna said...

Assalam ayu.tima kasih.siap nak masuk oven je ni hehe

Mas said...

perhh,,,,mengancam..
mas tak pernah try buat lagi bingka durian...
terliur lak tengok...durian ada tu....huhhuhu
rajinn tak ni.....adoiii

cik cek said...

Memalam singgah sini....musim durian dtg lagi...tak nak bagi cikcek rasa ke....he he...

Azrin Rahim said...

kat rumah mama pon mmg bt bubur ,,, tpy adik2 ayie suka mkn gitu jer.. nikmat ktekan.. heheh

jeBateja said...

lom pernah dgr bingka durian lah kak.....rasanya apa tah lagik...oleh itu...dengan rendah hati....nak minta akak pos ke bandar bukit mahkota, kajang....ahakz.....errr...sekali dengan mee bandung sekali taw.....ahakz...

faraherda.razalan said...

Sedaplah Ayu...

Ayu smbg pose ke ni? Rjin betul.

Ratu Hatiku said...

Dah lama x jengah umah Ayu makin cantiklah blog nie :D
Sedapnya...tp saya kalau bab durian lebih suka mkn yg pure lg dr buat2 kuih nie..tp bedal jugak selalu..hihihi

JunAina said...

Balik kampung MIL kat Bota baru2 buah apa pun tak ada tak menjadi agaknya.

Lydia Miza said...

Nampak lembut je. Terliur!

Nur-nba said...

Fav bonda Nur.. Cantik header tu.. Baru tukar ke??

eelobor said...

hehehe....lagi sedap kalau di pos ke sini sket...

senyumSOYA said...

akak telah membuatkan kita lapar =P

ismaliana sulaiman said...

dah lama akak x singgah ke sini... dah b'tukar wajah rupanya blog ayu.. cantik n lbh b'seri2 :)

akak blm b'kesempatan nak beli buah derian,klu dah beli nnti pasti akan dicuba resepi bingka derian ni..akak mmg suka makan bingka.. lg klu dpt yg garing2 tu..sedapnya..

Nur NBA said...

Cantik blog Ayu.. Dah make-over rupanya... Hari tu jengah guna hp.. Tak perasan..

Zira Aziz said...

..xpnh try bingka durian..suka durian asli lg hehe..

Alin Marlini said...

meleleh air liur ayu..hehehe

tenku butang said...

sedapnyaa..,lapa

tenku butang said...

sedapnyaa..,lapa

cik cek said...

Emmmm...bingka memang fav cik...kalau letak durian lagila sukanya....harum semerbak baunya..kan Ayu..:)

Aku Penghibur said...

aduhhh kuih favorite nie :) nyum nyum

najiah shaharain said...

wah...nmpk sedappp