CITARASA RINDUAN

Wednesday, January 30, 2013

Resepi Epok-epok kentang berkari Ayam

Buat pengemar epok-epok atau ada yang panggil kuih ini karipap dan curry puff. Ianya kuih tradisional yang paling ringkas dan mudah didapati. Rasanya yang sedap dan ranggup pasti membuatkan peminat epok-epok sering tercari-cari setiap hari.

Tapi tahukah kalian, kisah diriku sejak kecil ibu kandungku berniaga kuih muih setiap pagi untuk mendapatkan duit saku si anak. Dengan bermodalkan beberapa ringgit. Epok-epok dijadikan punca rezeki sampingan. Dapatlah si anak lima puloh sen buat makan tengahari disekolah. Segelas air sirap dan sepiring mee goreng dikantin sekolah. Kenyang puas si anak.

Malangnya hingga saat ini, aku tidak pandai membuat epok-epok.. Jariku tidak lembut untuk meng'elim..bertambah pilu  suamiku pengemar tegar epok-epok. Sehari RM 2. Sebagai bekal sarapannya. Dibeli ditepi jalan besar.. Berebut-rebut dengan minah kilang... ( asal aku rasa macam baca cerpen. Muhahahhahhaa) layan!!

Alhamdullilah.. Cenderhati dari seorang blogger kelantan dan kini menetap di Selangor membuatkan impianku terlaksana... Acuan epok-epok berserta  kayu pengelek ku terima. Terima kasih buat beliau berjuta kali..

Maaflah agak panjang sedikit intro untuk resepi Epok-epok kentang berkari Ayam.. Bila mengimbas kembali kisah lama. Ditambah menerima sesuatu dari sahabat. Ianya sangat terharu... Sedih.. Gembira. Semua perasaan bersatu..


Jom semak resepi:

( kulit)
400 g tepung gandum
4 sudu minyak masak
5 sudu majerin
1 gelas air suam
Sedikit garam

(Inti)
1 biji bawang besar**
4 biji bawang putih**
Sedikit lada kering (rebus) **
3 biji kentang (kupas kulit, basuh dan dipotong dadu)
Isi ayam bahagian dada (potong dadu)
5 sudu rempah kari ayam
Sedikit garam
Sedikit daun sop
Sedikit gula
Sedikit air


Cara menyediakan:

(kulit)

  1. Panaskan minyak, masukkan majerin. Matikan api apabila majerin cair.
  2. Ambil tepung. Buat lobang tengah, masukkan minyak dan majerin panas, kacau guna senduk kayu . Uli tepung dengan air suam yang sudah dilarutkan garam.
  3. Bentukkan bulat. Biarkan.. Tutup mulut mangkuk. Elakkan dari mengeras.


(Inti)

  1. Panaskan minyak. Tumis bahan bertanda **. Tuangkan serbuk kari.
  2. Masukkan isi ayam dan kentang. Garam,gula dan air 
  3. Tunggu hingga bahan masak, tutup tudung kuali. 
  4. Apabila sudah masak sejukkan. Tabur daun sop.


(semasa menunggu inti masak, boleh gelek kulit epok-epok. Kurangkan tebal, elakkan terlalu nipis)


Isi inti sedikit, hujung klim kulit diletakkan air bertujuan melekatkan hujung kulit klim dari terbuka.

Goreng dengan api sederhana. selamat mencuba.



27 ulasan:

Kakzakie said...

Goreng jgn sampai hangus kalau tak zalie tetap nak beli kat luar tau Ayu.

Lama tak dengar suara.

rinduan citarasa said...

Kakzakie sayangggg

Ayu pun rinduu.
Tapi tersangat sibuk untuk jan 2013.
Harap2 bulan feb ayu free

thanks sentiasa ingat ayu

aDisH.sHidA said...

oooh shida tak perasan yang awak dapat acuan dan penggelek ni jugak..nampak yang wana biru tu je.biru tu pembhagi kek kan..

shida pun penggemar karipap...suka karipap yang ranggup dan lembut serta sedap inti nya...

Chik Att said...

seumur hidupku tidak pernah lagi buat karipap ....
makan... yeee

diana said...

dah lama tak buat epok2..
saya suka inti sardin..:)

Sunah Sakura said...

sedapnya....ari tu saya beli karipap pusing lepas antar kak shida n aima ke sri putri...tau tak bape harga dia? 5 biji RM2...mahalnya...kecik je pun.. +_+

teratak hati said...

Kisah intro tu mcm kisah dato siti pulak kecik2 dulu..hehe..umi sy pun jual karipap..tp dh brkali dia ajar kelim..masih tk jadi cantik cam dia kelim..huhu..

Sue @ Nenie said...

Salam...emmm lama plak rasanya tak mengelim karipap.Dan setakat ni, saya baru sekali buat karipap pusing tidak lama dulu... ^___^

Munnafendy said...

epok2? org johor mmg panggil epok2 ke? comel pulak namanya..haha

Ratu Hatiku said...

rindu nak dgr nama epok2 tu..org johor jek kan panggil epok2 erk.. :D

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

Bila akak baca epok2 .. bila tengok macam karipap... rupa2 nya orang johor panggil epok2 ye :D

Sedap tengok epok2 tu :))

Daddy Ziyyad said...

Memang...kat mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi kan....hihihih...bakat meniaga dlm diri Ayu ni dah ada pada mak ayu sejak dulu lagi...:)

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

lepas ni takyah lagi beli kat luar, Ayu!! Tentu makin melekat kasih sayang En Zalie pada Ayu, urmmmm.....

Queenie said...

agaknya lepas ni penjual karipap tu tercari2 bayang en zalie hihihi

Nur-nba said...

Ayu memang serba serbi terror.. Sedap nampaknya epok2 tu..

Kniedaz said...

kuih kegemaran saya dan salah satu kuih yang mak ajar masa kecik-kecik dulu..pandai kelim lagi hehehe...

Kesuma Angsana said...

tq sebab share resepi ni ye !

akuzle ayu said...

Subhanallah! *still speechless dan sebak*..

norhidana miswan said...

bile tgk akak bt epok2 nih terasa nk bt lak ujung minggu nih,tp kan dana bt epok2 tak pakai cetak tau kite kelim sndiri je heheeh... senang jelah kak kelim sndiri, dana dulu belajar ngn tnh liat tau mngelim tu...

MystoryPic said...

first time dengar perkataan epok-epok

Mrs. Abi said...

oooo epok2 namanya... awin pggil karipap aje :) or kepap

insan marhaen said...

IM pun penggemar karipap yang kulitnya diuli secara bulat dengan isi kentang...

Tepinya di kelim dengan tangan.

Huuu....

Mohd Ruzaini said...

boleh bagi info mane boleh dapat acuan tu? deseperately nak. tq. 013-4498057 (jai)

ieja faniza said...

Sy sgt2 berminat nk dptkn acuan mcm tu? Mcmane ye..plsss 0122774365 iza

ieja faniza said...

Sy sgt2 berminat nk dptkn acuan mcm tu? Mcmane ye..plsss 0122774365 iza

Rai Ourkizuna said...

baru buat intinya.. hahaha..kulit dlm peti sejuk..tak sempat gelek lagi..

Salimah Samian said...

salam.. kak ayu..
my hubby mmg pgemar epok2 ni tp syg org umahnya rajin sgt kedapur..
tp sejak tau blog akak ni mmg suka nk mcuba..
hope dr resipi akk ni dptla sy mbuatnya tp nk tau gak mana nk dpt set acuan n pggelek tu ek.. 1 set lengkap tu..