CITARASA RINDUAN

Tuesday, January 19, 2010

selasa

Hai,yuyu mulanya aku dah plan nak pi jabatan pendaftaran negara (JPA) johor di Wisma Johor Baharu pagi2 ini dengan adik......nampaknya tak menjadi....mak kesayanganku kurang sihat....so,kenalah aku kerja pagi...jam 6.15pagi siap jer solat subuh....aku tunggu pekerja2 dgn storm....lama gak lah aku tunggu,enjin pun dah panas...layan sinar fm sekejap dengar Salih Yaakop, Raja Azura berceloteh........lama2x ati aku dah mula jemu....alah...depa nie dah pi kedai kot,rumah pun sunyi jer. Entah2x depa dah pi awal2x.....so......dgn lajunya aku pecut Storm ke kedai....

Alamak............mana diorang nie....sorang pekerja pun tak der,...sah depa lambat ke kedai...alahai yuyu....macam nielah ragam pekerja2x ku.....kalau tak telefon confirm bangun lewat...geramnya aku tahap gaban...
yuyu,....ko tahu lah aku kan bos yang bertimbang rasa..dengan rasa rendah diri aku call salah seorang dari pekerja aku.....alahai.....memang betul yuyu....diorang bangun lewat......dah kul 6.45pagi baru aku ambil diorang semula dirumah mereka.....nilah nasib majikan macam aku bila kita memerlukan tenaga mereka tetapi bila ada sifat simpati dan belas kasihan aku diamkan dahulu...ko tahulah yuyu...yang aku nie jenis yang susah nak marahkan orang...lagi2x bila mengenangkan merekalah yang banyak mengeluarkan tenaga di kedai, kalau bos yang lain aku dah agak...depa dah berhenti kerja lah tapi, aku jugak yang susah ati....yuyu.......
yuyu
ko dengar tak................................alamak....ko dah start menangis ker.....jgn lah......kita kena kuat tau yuyu.....kuat menjadi seorang yang bergelar
bos....


Kadang kala kita nak sangat marah orang, bila kita keluarkan kata-kata nasihat atau kemarahan aku takut ada yang terasa, maklumlah hati tak sama walaupun rambut sama2x hitam....
Cuma moto hidupku sesiapa yang bekerja dengan ku akan ku anggap kawan.....panggilan mesra akan kugunakan seperti `sayang......tolong kak ayu`...,sayang dah makan ker, sayang basuhkan kuali ini......inilah aku.....(uitss...ayat macam dengan pakwe jer)
baik tak aku?????......

Itulah aku,susah nak marahkan orang,....baik pekerja mahupun customer,semua aku layan baik...kalau ada yang jenis nak cepat walaupun masih ramai pelanggan lain yang menunggu atau jenis pemarah aku buat2x tak tahu,maklumlah kawasan kampung ramai pelanggan yang lingungan 50tahun keatas,mana ada yang jenis sabar nak menunggu walaupun mereka dah 4,5kali melakukan rukun haji ....
ops.....
nie ada satu dari salah satu akhbar yang ku baca di kelantan...customer kena jirus air panas...peeh
takut aku tengok badan mangsa tu....hampir 40% terbakar,sah mulut dia jenis yang lazer sampaikan perniaga kedai makan tu sanggup nak jirus air panas.....
janganlah sampai ada salah seorang dari pekerjaku dibahagian buat air yang berperangai macam tu....
alamaknya makin terkenal kedai makanku seperti di kelantan....

Alahai yuyu.....ko dengarlah luahan aku malam2x nie....
nak buat macamana ini lah aku....
Siti Ruhayu Ab Rahman

0 ulasan: