CITARASA RINDUAN

Saturday, August 4, 2012

Ramadhan ke 15, menu berbuka: Cengkodok Sayur


Salam Ramadhan ke 15, esok dah hari ahad. Minggu hadapan jumpa ahad lagi. Minggu tulatnya dah 1 Syawal. Maksudnya kita umat islam dah sambut hari raya. Sedihnya nak tinggalkan Ramadhan, masih banyak lagi amalan yang belum ku buat. Subhanallah. Ya Allah jika kau ambil nyawa ini. Kau biarkanlah aku dalam keadaan yang cukup amalan untuk dibawa kesana, amin.


Menu ifftar hari ini hanya jemput-jemput sayuran. Kalau belah negeri atas depa tiak cengkodok sayuran. Kannn?. Nak buat jemput-jemput sayuran, korang boleh tambahkan pati ayam dan lada sula untuk menyedapkan rasa. Nak lagi harum.. Daun sop jangan dilupa

Tahun ini dan tahun sebelumnya tak pernah ifftar di luar, kecuali berbuka di kampung. Ku tak berapa selesa berbuka di kedai makan atau pasaraya. 

Guma ada keinginan nak berbuka di hotel. Heheeeee. Mudahan satu hari nanti impian termakbul. Amin..

27 ulasan:

Aisy Nasiha said...

Ala kak ayu diet ke? Ke tauke kedai dh biasa tgk makanan sedap2, tak teringin makan byk pun. Bagus, ni barulah buka puasa ikut sunnah nabi..makan sikit

Citarasa Rinduan said...

Aisy Nasiha:
Selalu lps magrib ifftar y mudah2. Sahur br mkn nasi. Heehee. Sis mmg xgemar mkn y pelbagai. Cepat letih tgk meja y penuh...
Adik bbuka apa?

Areef Ibn Naim said...

salam,

kak, buka hotel susah nak cari yg sedap kot... hrp harga je mahal, hehehe... tk penah pun buka kat hotel :)

Aisy Nasiha said...

Saya mkn nasi n murtabak. Lauk aym kggoreng n gulai daging...mentang2 tgh gemuk ni, semua nampak sedap je.

kak tini (umialya) said...

akak berbuka ngan soto ayam je, suami tanya kenyangkan makan soto?, Alhamdulillah ia karbohidrat juga, amat2 mengenyangkan

Citarasa Rinduan said...

Cikgu Areff
Wsalam... Tapi klu ngadap s.pool kan best. Ngan halwa telinga ada nyanyian y lembut. Mcm syok jer kan

Citarasa Rinduan said...

Kak tini;
sedapnya. Ayu mmg suka soto. Sahur nanti mkn nasi ya

Citarasa Rinduan said...

Aisy;
syoknya... Kak pun gemok. Heheee. Kita mkn selagi selera ya

adda syuhada said...

makanan yg sihat..sayuran plk tuh...cicah lak ngn sos sedap gk..

Mrs. Abi said...

awin pun selalu buat....akak, kalau nak best, ikan selayang tu, akak lapah tulang dia, potong2...kacau sekali...n goreng... best!!!

Citarasa Rinduan said...

Adda;
Betul3. Versi org johor. Sambal kicap. Kikiki

Citarasa Rinduan said...

Awin:
Sungguh? Wahhhh. Thanks laling

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

hurm..nmpk menarik! tq akak syg.

adik pun br sekali buka di luar masa besday syafiq aritu.tak tenang lak berbuka di luar. berbuka dihotel pun klu abg aout station anak dah ramai ni.ala...tergopoh2 nak mkn dan solat lg,ngan anak lg.tak aman la kak..anak ramai maklumla kan..ekeke.

Ardini Humaira said...

amin.. InsyaAllah kak nanti leh g makan di hotel. best.. buffet :) hehe
cekodok tu kalo tambah sikit serbuk kunyit pun sodap gak :D

akuzle ayu said...

Dah awk tuh bekerja d kedai, mmg x lalu nk ke kedai lagi kan? Skali sekali g laa try buffet kt otel tuh

Cik Rongoks said...

kuih tu ika panggil kuih malas . kalau kat kelantan la. hahaha

eimah siti said...

wahh..cam sedap ja....cik siti kalau pnggil ni cucoq...cekodok utk jemput2 pisang...ehhehe

qasehraihan said...

waaaa...dah nak raya!!!baju raya tak beli lagiiii..hehe

azieazah said...

Ayu cekodok sayur pun sedap. Cicah sos pedas, layan jugak. Berbuka di mana pun lebihkurang, tetap kenyang juga. Cuma jika di rumah dgn keluarga lebih afdal dan meriah. Jika mampu, apa salahnya berbuka di hotel.

jeBateja said...

samo lah kak.....tak do selera amakn kat luar....suasana kureng meyenangkan...ahakz

mamawana said...

Sedapnyerrr cekodok sayur.. suka suka suka

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2012/08/sekadar-yang-termampu.html

jemarisuri said...

cekodok sayur xpernah plak dibuat js..hihi..

yg pasti tegar cucur udang jugakkkk...hihi

gadisBunga™ said...

kak ayu anytime je boleh berbuka kat hotel tu...cuma sempat atau tak je kan?

bersama kak Es said...

kan ayu..nak buka kat kedai makan macam tak selesa sebab tertunggu hidangan..mana dengan nak solat lagi.

Kalau hotel buffet ...best la! sempat gi solat , datang terus makan. Lepak sampai kul 10 pun boleh ( tu pun kalau ada makanan lagi la hehehe )

norhidana said...

simple je menu buka akak... tp sesekali sedap gk kan kak... kadang tu bosan lah hari2 msk berat2

Alin Marlini said...

sesekali makan ringan

wan nurul hezrina said...

kalau makan 2 jer kenyangker kak ayu?hikhik baguslahkan sederhanna..sebenarnya kenyang jer..perut dah puasa sehari mesti kecik ruangnya2.hikhik

nurul setakatnie tak g param lagi..akhir2 ramadhan nnt nak g jugak sekali