CITARASA RINDUAN

Wednesday, April 3, 2013

Usia 6 tahun dah boleh buka akaun BANK?


Pertama kali dalam hidupku, budak-budak berusia 6tahun keatas dah boleh buka buku akaun sendiri. Yahooo!. Agaknya dah lama kot, cuma aku baru tau pagi tadi. Heheheheh

Lepas memasak pagi tadi, ke bank simpanan nasional untuk membayar bil-bil semasa. Sekali jer terpandang tabung van biru kat meja staff BSN. Serius comel, buat aku tertawan jer tabung tu.

Terus aku berbual ngan pekerja kat situ, oleh sebab kebetulan memang Umai belum ada akaun bank sendiri. Aku tak berlengah masa ambil Umai dari sekolah untuk buka buku bank.

Akhirnya tak sampai setengah jam, anak daraku dah ada buku akaun bank sendiri. Siap join Kelab Penabung Muda.. Seriuss aku rasa suka sangat!!!

Tapi sebelum tu nak beritahu pada sahabat, sebelum kita nak buka akaun bank untuk anak2, pastikan surat beranak dan salinan surat beranak dibawa sekali. RM 50 sebagai wang untuk membuka akaun baru ya. Kalau nak masukkan duit lebih lagi molekk..

Jommm menabung untuk anak kita.
(Pada asalnya nak bukakan akaun tabung Haji, bila fikirkan jauh bebenor bank tu.. kena tunggu Umai besor sikit baru senang)

9 ulasan:

Sunah Sakura said...

umaiii..rindunya kat umaiiii...!!! T_T

bagusnya kak ayu da buatkan akaun bank untuk dia..nanti anak2 saya pun saya nak buat jugak lah, insya'Allah..

rinduan citarasa said...

sbnarnga kan sunah.
molek simpan u hari tuanya...
nanti dh senang k.Ayu nak sekolahkan Umai kalau ada izin dariNya

umai pun rindu sunahh.
dia kata kak sunah lama tak datang. hehe

Zaliedana said...

Anak2 sy sume dah ade acc TH n SSPN,pas bersalin jerk hb trus g daftar nama n wat seksiap acc utk ank2..sng saving dari sekarang,tumpang da rezeki cikt,esk2 ank2 nk belajar n dpt msuk mna2 ke senang..Kita pon xtahu masa dpn kita camner,tah ade rezeki lagi ke x,xtau kan..Alhamdulillah simpn cikit2,lma2 jadi bukit gak kan,heheh..

Kak Mahh said...

Bila besar tak perlu buat pinjamanan belajar...

rinduan citarasa said...

bagusnya dikk..
mmg molek mcm tu.

k.Ayu mmg xtahu ttg akaun bank lain. thanks berkongsi

rinduan citarasa said...

ya kak MAhh.

tak perlulah kita kluar duit saku sbb dr kecil anak2 dh ada saving

ieda immi said...

seronok kan ;.)

JunAina said...

Akak buka akaun tabung haji untuk anak2 akaun BSN pun ada yg dapat tabung gajah duduk tu. Bila masuk duit bunyi2... Itu tabung lama la...

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

ya, kanak2 umur brp pun dah bleh buka akaun asalkan ada nama ibu/bapa penjaga. Kalau umur 16 thn tapi gi bank nak buka buku belum tahu lepas, gitulah cetenya..