CITARASA RINDUAN

Tuesday, October 2, 2012

Cara-cara mengupas sebiji limau Barli/ limau Tambun

Pilih kulit yang agak kasar, bintik2 lebih bagus. Ini menghasilkan isi buah limau barli yang manis. Insyallah...


Kupas kulit hingga nampak seakan span, saat ini sukar sedikit

Korang boleh kopak/ hanya guna kedua ibu jari. Hasilnya seperti gambar diatas.

Alhamdullilah hasil yang baik limau barli memang manis, berbaloi saat korang bersusah payah sebelumnya.



PS: First time ku cuba mengupas limau barli untuk mendapatkan isinya. Ku kongsi untuk manfaat bersama (sebelum ini, beli yang dah siap dikopek, tak sedap... pahit!)

11 ulasan:

eelobor said...

eh...aku terer aper?

jeBateja said...

lama plak tak makan limau ni kak....kat tesco mahal laaa

Huda said...

Saya pernah kopek limau bali ni..dan bila dapat makan tu memang sedap laa

azieazah said...

Kak Azie suka kopek Limau Bali. Ralit dan syok.

Kat Kelantan plak, ada jual Limau Bali yang telah dikopek. Bungkus beberapa ulas dijual sekali dengan Kicap Cili.

Citarasa Rinduan said...

eelobor:
ko terro makan... kan?

JEBAT:
sebijik hampir rm9.00 kan

HUDA:
first time ayu try... pernah en zalie beli.. dia beli y dlm polistrin..pahitt

kak AZIE:
Wahhhh. kalau boh sambal kicap pasti lg lazattt

ok... tak yah cari kt ipoh. kat mana2 dh boleh dpt limau bali nie..
syokkk

Ena's Palace said...

limau bali ni mmg sedap tau...lama tak makan..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Ayu..dah lama xmkn buah limau barli nih:)

Mas said...

perhhh...
sedap tu ayu klu makan ngan cili kicap...

anyss said...

Assalamualaikum,
Nak kena balik kelantan beli limau bali ke, nak kena terjunmasuk tesco ni?

Alahaiiiii!

gadisBunga™ said...

cicah kicap sedap nih kak!

Sari Yusa Ibrahim said...

la, apa susah2 kupas. Belah dua jer, hehe