CITARASA RINDUAN

Friday, February 5, 2010

satu hari dikampung tercinta


salam jumaat to yuyu.
memandangkan hari jumaat adalah cuti bekerja,
maka aku mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung
sebulan sekali adalah pekara wajib yang aku lakukan ke kampung adalah menghantar belanje dapur untuk bonda dan ayahanda tercinta.

sebelum pulang kehalaman kampung tercinta, aku akan singgah kemana2x pusat menbeli belah...
maklumlah...nak gak makan yang best2x....yang enak2x...sesekali pulang mestilah nak tunjuk skill memasak untuk ibu....cewah2x......
bukan mengapu tau....sajer, nak tunjuk bakat semulajadi.

aku singgah ke kid mart kota tinggi,suka berbelanjer disana macam2x ada..dr keperluan dapur,basah ke kering....pilihan untuk makan tengahari zali pilih ketam dan sotong jarum...
kalau dia dah memilih,aku akan automatik akan set apa yang bakal aku masak...maklumlah kaum laki nie, mana tau masak2x...depa tau ngap jer...heheheeh....
terima kasih sayang,.....besor2 ketam tu.....

sampai ke kampung halaman aku terkejut sebab macam2x perubahan yang berlaku,terutama sekali bahagian lanskap,...macam ada pertandingan pula....

felda tenggaroh 1, mersing..adalah kampung aku di besarkan...
tempat aku belajar dan mengenali mukadam ke al-quran...sekolah rendah ke menengah...semuanya tersemat dihati....

disini aku paparkan segala kejadian yang berlaku di kampung tercintaku






bahan2 mentah yang siap di siang....abahku paling rajin bab menyiang....tak perlulah aku bersusah payah nak bersihkan....terima kasih abah...........luv u




sebenarnya, rumah aku sedang di renovate..tukar bumbung...so,aku goreng epok-epok kentang....pekerja yang membantu menyiapkan rumah seramai 3 orang termasuk abah....


ibu, baru balik daripada kedai.....tolong belikan rempah untuk aku melaksanakan kerja2 memasak....siap aku mintak posing..hehehehehe



kalau aku rajin menanam pokok-pokok sayuran,,,,korang nak tahu dari baka mana yang buatkan aku rajin...tak lain tak bukan semestinya daripada bonda dan ayahanda....depa nie bab menyucuk tanam memang tak boleh kalah......semua subur2......macam2 ada.....



pekerja yang sedang membaik pulih keseluruhan bumbung,...tak silap dari tahun 1989 bumbung ini dipasang baru diganti dengan yang baru....



tanaman pokok-pokok bunga yang diilhamkan oleh bonda tercinta......


jiran tersayang aka kawan baik ibu,..puan salbiah...(panggilan manja cik sal)....batu2 bom yang sudah siap di cat....cantik sungguh lanskap cik sal nie..

abah tercinta................luv u...


jiran hadapan rumah en Tumian...sedang membersihkan lanskapnya....rasanya satu blok ibu, sedang sibuk menghiaskan halaman masing2...rajin sungguh depa nie..selain mencantikan halaman...badan pun sentiasa sihat...maklumlah peluh tak pernah kering....walaupun keseluruhan umur jiran tertangga dalam 50-60an...depa memang rajin,cekap dan amanah......hidup felda......
masih dalam proses membaiki......cuaca agak redup....alhamdullilah....


ibunda tercinta..puan Jumiah bte Ramli...ada banyak rupa aku....miss my ibu..





cantik2x dan gemuk2x tanaman ibu.......




lupa nak beritahu yuyu
dibo dah dipulangkan semula ke kampung..bukan tak mahu jaga...dah sampai tempoh dibo dibakakan......semoga anak2x dibo comel2x belaka

setelah jam 10pagi....aku mulakan tugas untuk memasak......lagipun buat kerja sorang2 lagi seronok...si umairah bermain dengan dibo, zali layan mata...heheheh...cuti2x sungguh2x

hasilnya................ketam kari,sambal sotong jarum,ulam timun,peria goreng dan sambal to-tok....







2 ulasan:

ijad said...

sedap ketam tu...

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

mai2x makan.....hehehe,baki semua ada dikampung,sekarang di rumah...