CITARASA RINDUAN

Tuesday, September 18, 2012

Susah nak cari...



Semalam lepas niaga aku dah cari di Cowboy, Kulaijaya. Bila tak jumpa cari di Sakan Nilai. Kiranya kedua2 kedai tu merupakan gedung yang terbaik menjual periuk,besen dan macam2 atok nenek barangan dapur di Kulaijaya.

Pagi tadi siap memasak lauk pauk aku cari kat kawasan Kota Tinggi pula. 5 kedai ku redah untuk mencari periuk kukus seperti gambar diatas.

Samalah macam kat Kulaijaya,periuk tu dah tak ada dijual. Tokey kedai semua pakat tunjuk kukus pau atau kukus pulut.

Kukus pulut memang okey,masalahnya kecik benor,aku nak tanak nasi ayam bukan sikit2 kilo.. Aku dah guna 5tahun kukus tu, uzur benor kannnn...

Eh, korang pernah nampak tak periuk kukus yang ku tayangkan tu.?.. Kalau ikut MIL, periuk tu ada jual di Indonesia jer

24 ulasan:

kakchik@ella said...

KC tak penah jumpa.

Shahriah Abdullah Novelis said...

Dik first time akak tengok hehee...;) agaknya betullah ada di Indo aje kot...

Munnafendy said...

errr..pe lg..pi bli tket ke indo... :)

wantie said...

kalau menda menda mengukus ni kat Siam memang banyak. hehehe.. kebanyakkan periuk pengukus kat umah mak saya tu di beli di padang besar & bukit kayu hitam.

Memang besar . boleh kukus ketupat.

BTW dah follow u

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

first time tgk camni..jiran2 indon pun tak sama cam akak punya, mereka punya besar dan tinggi. lain sket

Citarasa Rinduan said...

KC:
Ayu tau, ramai xpernah jumpa

KAK SHA:
Tu lah.. pi Indon? alahaiii

MUNNA:
pitam sat....

Watie:
Kawan y asal kelantan ada kata gak...
thanks awak follow blog saya. Insyallah free dr niaga kita BW

LYDIA:
Adikku... y tinggi tu leceh sikit sbb lubang alas besor2. beras leh jatih...

MRS Rongoks said...

biasa kat cowboy, semua ade . hikhik

norhidana said...

camne rupe dlmnyer ek kak, tak penah nampak pun yg gaya gini....

Citarasa Rinduan said...

MRS RONGOKS:
itulah..... letih gak pusing sorang2

Dana:
y bwh tu boh air. ada alas jaring

Kakzakie said...

Ohh... ini bukan periuk biasa ye Ayu. Kalau utk kukus macam tak pernah jumpalah kakak walau dah tua nie...

aDisH.sHidA said...

x pernah plak tengok periuk kukuas mcm tu..huhu

Citarasa Rinduan said...

kak Zalie:
wawawawaa meraung kita

Citarasa Rinduan said...

SHIDA:
Macamana nieee

Acik Erna said...

assalam ayu..acik baru first time tengok ni..lagi haru kan..he he.tak dapat nak tolong ayu

Nens Collection said...

mmg lain kukus ni..sbb yg umah saya jenis tingkat2 jek..hehe

Citarasa Rinduan said...

acik:
pening dah kepala ayu

NENS:
Tingkat2 tu klu dpt besar,jaring halus okey.. boleh guna. nie br jumpa kecik2

Kak Izan said...

1st time tengok... kat cnie laa.. :D

Alin Marlini said...

mmg payah nak carik camni Ayu...

Mamamya said...

as salam ayu... lama x singgah ke sini.. kebetulan dua2 hero dah tido curi2 masa bw.. :)

akak x penah nampak pulak ayu pengukus nasi mcm tu...klu kukus pulut tu mmg penah jumpa lah sbb dulu akak penah tolong mak sdra jual tapai pulut kat JB...

♥ ROS ♥ said...

Mmg mcm susah nak cari jer..ekekekke :p

Mak Wardah said...

Memang unik...tak pernah nampak & jumpa

azieazah said...

Tak pernah la pulak tengok jenis gitu. Tapi kalu Kak azie nampak kat mana-mana, Kak Azie bagitau yaaa...

Mat Gebu said...

Pestime tgk kukus macam ni, kalau kukus bentuk macam roket tu pernah lah tgk dulu...

Ratu Hatiku said...

Seumur hidup ni 1st time tgk pengukus mcmtu...hihi..Ayu, tima ksh jd follower sy yang ke 2 hehe....