CITARASA RINDUAN

Wednesday, July 11, 2012

Kek Pisang Merindu.. Ya Aku Rindu.



Selamat petang sahabatku, blog ku bersawang? gitulah kalau kesibukkan... kita biarkan dahulu kes blog yang tuannya asyik menghilang, kita lihat resepi kek pisang Merindu yang gebu dan menawan mata.. Hehehhe

Apasal aku boh nama Merindu?? Tak boh nama lain.... Letaklah nama Kek Pisang Rinduan ker, terindu ker... Huhuhuhu.. Jawapannya, Sebab aku terlalu merindui geng-geng blogger (alam maya) terus hatiku mahu letak nama kek ini macam tu... (gitulah kisahnya) 

Kebetulan, ku terima tempahan kek Orange dan kek pisang, adunan kek pisang terlebih.. Mangkuk muffin pun masih banyak, terus ku tuang kedalamnya, nampak comel jer kan? waka..waka.. awak ku perasan?

Jom semak resepi..
Bahan-bahannya

Telur 4 Biji (gred B)
Tepung gandum 1 cawan
Tepung serba guna 1 cawan (ku guna jenama blue Key)
Tepung baking powder 1 sudu teh
Bikabonat 1 sudu teh
Pisang 5 biji (ku guna pisang 44 hari, lenyek halus)
Butter 150 gram bersamaan 1 cawan
Gula 3/4 cawan
Asin vanilla - sedikit

Cara menyediakan


  1. Pukul mentega dan Gula hingga kembang, kemudian masukkan telur satu persatu, masukkan asin vanilla dan bikabonat.
  2. Masukkan pisang yang sudah dilenyek, tepung gandum,tepung serba guna dan baking powder yang telah diayak bersama dimasukkan sedikit demi sedikit.
  3. Griskan loyang dengan minyak masak, tuang adunan. Sekiranya korang menggunakan loyang 6x6, lebihan adunan korang tuan ke dalam mangkuk muffin, kemudian hias diatasnya dengan potongan pisang yang dibelah nipis.
  4. Panaskan oven 175darjah, masa 55minit, selamat mencuba

31 ulasan:

kakchik@ella said...

peminat kek pisang dah datang ni. KC suka sgt kek pisang tapi tak suka membuatnya. suka yg org buat jer. hehehe.

anyss said...

Assalamualaikum,
saya suker makan...paling suka kalau org yg buat ;)

norhidana said...

wah2... pasni blh bukak bakery nih kak... tempahan pun dh banyak nih

kakcik said...

Pisang 44 hari? Pisang tu dah habis pantang ya Ayu? hehehe...

Ardini Humaira said...

cedapnye... lama dni tak pekene kek pisang. sejak dalang miri ni sekali pun lom penah lagi makan kek pisang. terliur :D

Prettywrite said...

lama dah tak makan kek pisang..dulu2 biasa beli yang dalam pek tu ada jual kat kedai runcit..

Mas said...

wahhhh...makin ligat ayu ngekek sekarang...
moga makin murah rezeki ayu...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

suka sgt kek !nak kak

Sari Yusa Ibrahim said...

ku juga merinduimu....

sedapnya kek pisang..

Kakzakie said...

Semalam kakak dengar ada pakcik tu order dgn Ayu kopi jantan. Makan dgn kek Ayu ni lagi sedaplah:)

gadisBunga™ said...

saya pun rindu banget kat kak ayu...

miloais milo said...

lepas ni bleh bukak bakeri lah ayu...
iols suker kek oren but not kek pisang

Yatie said...

rajinnya Ayu mengekek, hampir setiap hari ada je kek yg dibuat, akak pun jadi teringin nak membuatnya..kek pisang ni makan panas2 bersama teh O, mmng asyikkk gitewwww...

ieda said...

aloor sedap nyee ayu
pandai ayu buat dlm cup macam tuu
nak tempah boleh ??? ;))

Huda said...

ayu, terus terang kita memang suka makan kek pisang tau..suka sangat!

munna said...

dah lama tak buat kek.... mood membaking sudah lari entah kemana

Nur-nba said...

Rajinnya Ayu.. Suka kek pisang... :)

Kella said...

agak agaknya akak rindu kat kita tak?
=)
hehe..kek pisang oh kek pisang.. terliur dibuatnya...

-gedek! said...

mana ada bersawang.... berhantu!

haha

Rai said...

kena balik inas mintak pisang dengan ayah baru buat..hahaha...

JunAina said...

Comel masuk dalam cup2 cam gitu. Jun dah lama tak membakar...mood kelaut...

LELAKI INI said...

ssedapnya !

jemarisuri said...

rindu jugak...hihi


**sedapnye kek pisang yg comei itu...

eelobor said...

biarkan ia bersawang....

jeBateja said...

Wahhh kak....dah masuk bab2 kek ni....mesti skill dah tinggi tahap gaban...ahakz

~~zana@pb~~ said...

Akk pun rindu ni.....nak balikkkkk!
Sibuk sgt ke ayu? Cari duit tu jgn sampai lupa pekara yg lebih penting ye.

dwaty said...

rindu rinduan.... yummy2..

eiela said...

akak nak buat saya gemuk la nih tayang kek pisang plak. sedapnya..

diana said...

saya suka kek pisang..lembab2 dan manis..wah!!terliur sudah..heheheh

teratak hati said...

patut la terbau-bau kek pisang je sampai sini baunya..hee..

Alin Marlini said...

nmpk mudah je yu..