CITARASA RINDUAN

Tuesday, March 27, 2012

Blogger ini ada bakat besar!!

WAP panas menerpa ke muka sebaik sahaja tudung pengukus berbalut tuala putih itu disingkap. Berpeluh sekejap muka Indrawati. Dia menepis-nepis wap tersebut dengan tapak tangannya yang mulus. Wajahnya berseri memandang permukaan kuih yang licin. Hijau itu damai, hijau itu seperti taman yang menerbitkan bau wangi setiap kali musim bunga. Tidak sia-sia dia menyelongkar ke dapur-dapur maya. Rasa berbaloi ketekunannya mengadap komputer setiap kali selesai menyiapkan tugasan pensyarah. Betullah kata orang tua, orang perempuan kalau belajar setinggi manapun, duduknya pasti di celah dapur. Sekeras manapun hati seorang perempuan, minatnya pasti tumpah juga ke dunia masakan sekurang-kurangnya untuk memenangi selera sendiri.

“Cepat.. cepat.. aku tak tahan dah ni!” Indrawati terkejut. Dia berlari ke ruang tamu.
“Astaghfirullahal’azim, korang ni cubalah belajar bagi salam sikit...” leternya. Indrawati menahan gelak melihat gelagat Rahayu yang terkocoh-kocoh masuk ke dapur hampir sahaja melanggar dirinya. Ah, biasalah Rahayu, suka benar menahan kalau nak buang air tu, alasannya tandas di kolej kotor, geli, busuk, macam-macam lagi alasannya. Sanggup menahan sehingga sampai ke rumah, dibuatnya terkucil di tengah jalan alamat tak jadilah Razali masuk meminang, baru tau, bisik hati Indrawati.

“Eh, kau masak apa ni, Mak ET? Macam sedap jer... Amboiiii... kau sejak kenal Pak Mat Gebu tu, bukan main lagi kau ya. Kau cuba buat kuih apa pulak hari ni?” Pertanyaan atau omelan, Indrawati kurang pasti tapi antara mereka bertiga, Ismaliana yang mereka panggil Lia tentunya yang paling kecoh. Kalau Ismaliana pulang ke Kota Tinggi, alamat semuanya mati kutu sebab Ismaliana sentiasa ada idea menyemarakkan suasana rumah yang mereka sewa sejak setahun lalu............

**********
Bebakat dan kreatifnya blogger ini…. Bagi peminat novelis atau suka dengan dunia penulisan jom kita baca sambunganya.. klik sini untuk part 1, klik sini untuk part 2

PS: bila namaku diabadikan didalam penulisan itu ditambah kekasihku Razali, bersama2 sahabat blogger yang lain seperti mak et, sis lin, kak lieya, oh oyea, ..malahan sifu2 masak2 seperti kak ummi, blogger adnan ianya membuatkan hatiku berbunga riang, indahnya persahabatan.. terima kasih buat blogger BERBAKAT ini

19 ulasan:

azam said...

terjah.......ok...ada bakat ni

Citarasa Rinduan said...

azam--
jommmmmmmmmm.
terkenal ayu tau.. ada namaku....hehehhe

lieynanilaz said...

pada yang ada nama tu...mesti bangga giler kan..hehe.

Hanis Azla said...

mmg berbakat.. baca sikit pun dah seronok..

Pok Amai-Amai said...

Mmg bestlah....sy nak terjah.

Citarasa Rinduan said...

liey--
sangat2 suka.......... heheheheh. jom baca sama2.

kak hazla--
tulah kan?
berbakat besar blogger sari yusa... ayu ternanti2 sambungannya

pok amai2--
jom baca sama2..

Mamamya said...

btl ayu...mmg t'haru sgt..selalu baca citer nama org lain & bila ada nama sendiri manjang t'sengih2 bila baca citer kak yus ni....

Kaka Red said...
This comment has been removed by the author.
Daddy Ziyyad said...

dulu kawan saya pun ada tulis novel, di masukkan nama saya sebagai watak doktor dalam tu..hehehe..bangga kejap..ekekeke

eelobor said...

aku cuma ada bakat terpendam sampai bila2 pun tak timbul2

kakcik said...

Bila nama disebut maknanya salam telah bersambut. :)

Munnafendy said...

pandai dia mengarang ek"

munna said...

munna nak gi sambung bacalah....

Sari Yusa Ibrahim said...

Alah, biasa2jer Ayu, akak pun tak sangka leh terkarang siri novela ni.. hehe

mas saari said...

saya suka orang yg ada bakat menulis ni..

Kakzakie said...

Nama watak diambail dari teman maya - kreatif juga kan...

Sis-Lin said...

Kekekeke...tak sangka kannn..ada juga masuk nama kita kannn..glamer u.. ;p

Jgn kata nama ku, ikan duri ku pun interframe sekali..muahahaha

Tahniah Sari.. :)

Oh Oeya said...

I pun ade u.. hihi..
Bertemu kita di sebuah nukilan kan Ayu.. Sis-Lin.. :-)

Fatin Mraz said...

mari terjah ke sana~