CITARASA RINDUAN

Friday, March 30, 2012

Dosa sesama makhluk....


Update blog sambil telingaku mendengar khutbah solat jumaat dari masjid berdekatan… tentang dosa besar…. Ku ambil sedikit kata2 dari khutbah itu..

Barangsiapa pernah mengambil walau sedikit harta,tanah atau apa2 hak milik orang, pulangkanlah.. sesungguhnya dosa sesama makhluk hanya boleh diampunkan dengan cara bersemuka…
Malahan dosa terhadap Allah, boleh dilakukan dengan cara bertaubat..
(sampaikan-sampaikalah walau satu ayat)

Menu tengahari, masih panas.. belum diusik kerana menunggu suami tersayang balik rumah…



Tulang ayam, tanpa isi ayam (mak saudara penjual sate, sering sedekahkan tulang2 ayam ke CR) ku masak sop, campak carrots dan juga kentang.. masak ala2 kampung tanpa apa2 perasa…


Penyedapnya.. ku potong ulaman… rasanya sesuai buat sahabat yang sedang berpantang dan sahabat yang mahu kearah sihat..

Mangkuk kecil, ikan masin tenggiri basah.. dah bertahun tak jumpa.. tadi ke pasar aku beli…


PS: kerja tengahari tadi, lepas update blog tentang aktiviti cuti.. aku terus ambil daun pisang.. menu kenduri esok.. Nasi Ambeng..(satu dulang 4 orang)

22 ulasan:

Zana Nordin said...

aduhai kak ayu
sedapnyaaa walaupun hanya sup dan ikan masin...tu penambah selera
nak2 kalau ada sambal kicap
mmg makan sambil berpeluh2 lerrrr

Citarasa Rinduan said...

zana--
kalaulah kita dekat..
kak akan hantar semangkuk..
belum terusik dik.. abang kak ayu belum balik

dieya said...

wah kak ayu nak buat nasi ambeng. sedapnya. hulur sini sikit. sambal kelapa lebih ya :-D

Citarasa Rinduan said...

dieya--
kak tiak serunding..
alah..........
kalau dekat mmg kak dah hulur..
aduhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

Huda said...

ayu sedapnya sup tu, kita suka ratah tulang, hehe

kakchik@ella said...

sedapnya sup tulang tradisi tu ayu. sejati. semulajadi - tak perlu perasa.

norhidana said...

sedapnyer kak... dana pun suke bt camtu tp kt kl nih sume kene bli lah tulang2 pun hehehe...
rebus gitu je ngn bwg putih+bwg merah+halia+garam pun dh seger kata org jawa....

-nasi ambeng... antar kl satu dulang ye kak...sedapnyer

Siti Indrawati said...

salam jumaat ayu..sedapnya sup tulg ayam kena ngn cuaca panas di sini ditambah pulk sesuai ngn org pantang memang mabeles..esok nasi ambeng bertambah lg sedap:)

mamaijat said...

...Salam hari jumaat ayu....

yang sup tu mamaijat boleh kongsi...
tapi yang dalam mangkuk kecil tu....
aloha...teringin tapi x diberi......
hua hua hua...

miloais milo said...

ikan tenggiri masin - sedapnya
makan ngan nasik tak payah lauk lain dah... kalo iols lah
ehehehehee

Acik Erna said...

Ayu.acik nak nasi ambeng sikit boleh..tak malu..he he

kakcik said...

Masakan yang ringkas dimasak dengan ikhlas, pastinya enak masuk ke tekak. :)

Daddy Ziyyad said...

Alhamdullilah, sempat juga ayu dengar khutbah walaupun duduk di kedai..memang dekat ke kedai ayu dgn masjid?

munna said...

sedapnya menu kenduri esok... nasi ambeng munna tak pernah rasa...tengok je adalah

Cik Ecah said...

sharing is loving k.ayu!


:)

btw,lauk itu sedappppp

Kakzakie said...

Itulah untungnya rumah dekat dgn masjid Ayu... pasang telinga pun dah dapat pahala... menyampaikan lagi juga dikira berdakwah...

Munnafendy said...

khutbah tu buat sy bfikir...rasanya dlu mcm ada terambil je... =(

wan habibah said...

best nya umah dekat masjid.. husband pon tgh sibuk2 nak beli umah dekat masjid

jemarisuri said...

sedapnya sup tu...huhu..tetiba teringat yg bonda buat...hehe

gadisBunga said...

saya ni makan kalau tak dapat ulam, daun pisang tu pun saya nak ngap tau! heheh!!!

Nur-nba said...

Salam. Hi Ayu.. Apa khabar? Lama tak singgah ke mari. Terima kasih atas perkongsian tu..

Sedap bila dengar menu nasi ambeng.. erm nanti post gambarnya ye.. :)

Kasih Suci said...

lamanya tak singgah kat blog kak ayu...apa khabar sis?