CITARASA RINDUAN

Wednesday, June 6, 2012

Transit Planet Zuhrah melintasi matahari, hanya berlaku 105 tahun akan datang


Subhanallah, maha suci Allah pada jam 6.10 pagi hingga 12.49 tengahari pada  6 JUN 2012 akan berlakunya kejadian yang amat menarik, sesungguhnya indahnya kejadian yang bakal berlaku pada hari ini.,

Planet Zuhah akan melintasi matahari, perjalanan planet tersebut akan bergerak tepat diantara bumi dan matahari, bagi kawasan Sabah, fenomena tersebut dapat dilihat dengan jelas, terutama kawasan Sandakan

Venus
(gambar: planet Zuhrah)

Sentuhan cakera pertama pada jam 6.10 akan berlaku, sentuhan kedua pada jam 6.27 pagi apabila Planet Zuhrah memasuki sepenuhnya kedalam cakera matahari manakala sentuhan ke tiga akan berlaku pada jam 12.31 tengahari apabila planet tersebut mencecah piring cakera matahari dan pada jam 12.49 tengahari sentuhan terakhir akan berlaku apabila planet tersebut meninggalkan cakera matahari.

Marilah kita bersama-sama mengambil peluang menikmati kejadian ini melalui binokular atau teleskop. Disambil itu menunaikan solat sunat diatas kejadian tersebut..

Kredit to mstar online

PS: hari ini jua, blogger Awin a.k.a Puteri Katek akan disatukan dengan pasangan hidupnya.. Selamat Pengantin Baru buat pasangan itu, moga semuanya dipermudahkan


14 ulasan:

~~zana@pb~~ said...

Assalammualaikum CR, skrg ni kat Sabah mendong gelap dari semalam lagi. Entah dpt tgk ke tidak sb kami di KK.

Gen2Merah said...

wahhh, hari ini ya kak? patut lah mendung dan gelap je.. Subhanallah... Mohon share d FB saya ye..

kakcik said...

105 tahun lagi? Pastinya waktu itu kakcik tidak berada lagi di muka bumi...

bujal X said...

tapi pagi ni mendung kat tempat saya~~camna nak tengok~~

norhidana said...

hari2 dgr kt suria.fm psl fenomena nih... tp diaorang kata kalu kt sarwak yg dpt tgk jelas kn...huhui

Kella said...

ouh.. mendung pagi ni .. mungkin disebabkan itu juga..
Subhanallah...
kuasa Allah yang tiada tandingan!!

Kakzakie said...

Baru saja gerana ini pula yg akan berlaku. Tempat kita rasanya susah nak tengok Ayu sebab dari subuh sampai sekarang masih mendung je...

Pok Amai-Amai said...

Sy selalu dgr berita psl ni. Tp selalunye tak berkesempatan nak menyaksikan..

=(

Munnafendy said...

aduhh mcm mana nk tgk ni????

Mak Wardah said...

Salam kenal. Masa tu akak dah tiada di muka bumi ini.

Zul Fattah said...

tak pernah lg tengoknye..

ieda said...

uhuhu lama lagi .. samalah ngan kakchik mgkin akk dah x der .. or kita2 semua dah x der ayu hhuh

Fatin Mraz said...

tenit jer mase dia melintas tuh...

eelobor said...

masa dah tua sangat2 ko kalau nak tunggu kejadian sama berulang kan? huhuhuhu