CITARASA RINDUAN

Thursday, June 7, 2012

Resepi Kek Pisang: pertama kali buat, ku KECEWA


Selamat malam sahabatku, percaya tak inilah kali pertama daku memberanikan diri untuk buat kek kegemaran En Zalie, selepas solat maghrib ku terus campak-campak bahan yang ada, kebetulan oven telah tersedia. Ku terus masukkan segala bahan kedalam periuk ovenku.

Selepas 1 Jam setengah, hasilnya? Alhamdullilah, sesuai benar dengan tekak suamiku, DIA SUKA, katanya ada sedikit masam dan sedikit manis. Namun sedikit kecewa yang kurasai.. Sila perhatikan gambar, hasil adunanku kurang sekata....

Stressnya daku..... Semuanya gara-gara aku tak adun bahan-bahan dengan betul. Peringatan untuk diri sendiri, Walau ada oven yang ajaib, aku kena pastikan sewaktu adunan sedang berjalan, masa mengodak perlu diambil kira, kalau tak perhatikan akibatnya kek pisangku tak cantik.. yang aku pun satu, buat kek sambil sempat siram bunga-bungaan ditaman.. 

Tamo stress lama-lama, jom semak resepi ** resepi ini khas untuk sahabat yang ada Oven ini.

BAHAN-BAHAN

1.) 4 Biji pisang, aku pilih buah berangan (lenyek halus)
2.) Tepung gandum -2 1/2 cawan
3.) Minyak Masak - 1/4 cawan
4.) Bikarbonat -1 sudu teh
5.) Baking Powder - 1 Sudu teh
6.) Gula - 3/4 cawan
7.) Garam - 1 sudu teh
8.) Telur 1 biji, 2 biji telur putih sahaja

CARA MENYEDIAKAN

1.) Masukkan telur, minyak, bikabonat,baking powder,gula, garam, minyak dan tepung gandum kedalam periuk yang telah dipasang mata pembilah. TEKAN gambar roti, klik no 9.
2.) sewaktu masa 1.12 minit (selepas bunyi bip) keluarkan periuk, bantu godak segala tepung dan adunan hingga rata, tujuannya agar hasil kek pisang bertambah cantik.
3.) masukkan periuk semula, dengan mengeluarkan mata pembilah, kerana pembakaran kek sedang bermula
4.) selamat mencuba


PS: sangat terharu hari ini kerana dapat TEKO dari JEPUN, terima kasih buat blogger ini yang sangat baik hati tolong belikan buat daku ditanah air. Tiada ucapan lain yang boleh ku katakan, hanya jutaan TERIMA KASIH

29 ulasan:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

periuk oven?akak pki oven apa ni?campur bahan takyah pukul telur pki mixer?meh citer sket...citer la kak!adik nak gak klu mudah macam ABC ni

kakcik said...

Cantik set teko biru Ayu tu. Rasa dah sedap tu kira ok la Ayu. :)

ieda said...

x per dikk
lepas nie cuba layie ..
practice make perfect ! ... ;)

~ yus ~ said...

yang penting rasanya sedap ayu....

suka tengok warna set pinggan dan cawan tu..:)

teratai said...

OK lah tu hand make sendiri...kalau kak sohih beli..x pernah buat pun kek pisang!

dapurCikWan said...

cikwan pun kecewa arini kak..rvc ku hangitt.... ;(

Lelord said...

biasa la tu ayu..nanti 2nd time mesti cantik

[PCL] said...

teringat kek pisang mak sy bakar pakai dapur kayu. jer..

mama maman aka yana said...

ok la tuh... hehe..... bg mama yg pekong tangan bab masak memasak nih dah ok dah.... anji ada rasa... sedap pulak tuh... hehe.. kureng rupa apala sgt... hehe

Subhie Arun said...

cantiknya set teko....my fav...kek pisang!...

frst time...glad to follow u!
visit me
http://subhieskitchen.blogspot.co.uk/

eelobor said...

aku cuma makan kek pisang, kek buah & kek yang bergulung2 tuh. hahaha, lain2 kek yang ada aising bagai.... semua tak sentuh

umialya/k.tini said...

rupa tak cantik xper, jnji sedap..

Marya Yusof said...

As salam Ayu,

Rupa tak penting, yg paling penting suami suka & sedap :))

Salam perkenalan :)))

jemarisuri said...

sedapnya...teringin plak nk mkn kek ni...hehe

Kakzakie said...

Janji Zalie suka oklah tu Ayu...

p/s: kat senai mana ada tutti frutti ayu. Kalau rajin ayu ke Taman U yg terdekat dgn kita...

Gen2Merah said...

kek pisang.. dulu mak saya rajin je buat kuih ni.. skrg da jarang2 nampak... petang nanti nak suru mak tolong wat kan..

norhidana said...

dana tgk ok je kak... cantik n mengiurkan je... msti semerbak bau nyer kan... sedap betul

gadisBunga said...

ala kak...nggak usah stress stress dong... kek pisang je kan.. :D

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

oven ajaib apakah itu? nak tau gak nih hehe

Rai said...

ayu,
suami saya kata..rupa huduh takpe..asal rasa sedap..hehe

Oh Oeya said...

Cakkkkkkkk!!

Kak Oeya ada beberapa resepi kek pisang.. namun sekali pun belum pernah ku cuba.. kakaka :D

Takpe Ayu.. cubaan pertama walau tak cantik, ada pujian sedap tu.. kira pas peksa lah ;-)

Cik Ecah said...

bio rope buruk tp rase sedap kak
hahahhaha



tq bnyk2 bg hadiah kat ecah!!!
love u k.ayu!
:D

ejaescobart said...

Ayu,

tengok dah sedap tu.. gebuss jee... akan ku cuba jugak nanti.. hehehehe

dwaty said...

cantiknya cawan... eh??? komen cawanla plak... hehehehe

Sari Yusa Ibrahim said...

Saing lak kita buat kek pisang, hehehe

Nur-nba said...

Ayu.. tengok gambar tu nampak takde yg cacat pun.. Takpe, itu jadi pengajaran... Cantik cawan tu.. :)

iizza said...

resepi sy lagi mudah..semua diletak kuantiti 2 cawan..dn pisang 4 biji..:)kecuali bikarbonat tu je la..

aDisH.sHidA said...

untung la kan en zalie.....

azila said...

Sedappppp.good job Ayu