CITARASA RINDUAN

Wednesday, March 17, 2010

PENYAKIT AKU...........

hari ini aku nak berkongsi pengalaman mengenai penyakit yang aku sering hadapi
sewaktu kecil, problem ini dah mula menghantui
mak aku dah puas memberi petua atau ubatan untuk menyelesaikan penyakit aku
korang pun jangan lah gelak yer, bila dah tahu jenis penyakit aku ini

SUKAR MEMBUANG AIR BESAR atau bahasa kasarnya susah berak.....atau sembelit

aku dah cuba pelbagai ubat nak atasi masalah ini, dari petua cara kampung hingga ubatan doktor......
nampaknya tak berkesan........puas aku makan pisang, betik....amalkan minum air suam..
semuanya boleh sembuhkan sementara sahaja.

takkan hari2 aku nak makan semua yang lembik2x atau cepat dihadam......
masa umur 20an aku amalkan produk yang jenis air. ubat yang kena larutkan dalam air,sampai penat aku ke bilik air...., sampai lembik badan.......
bukannya nak selesaikan masalah.makin parah adalah..sebabnya sampai 1 tahap pergi ke bilik air sampai 10 kali........sakit pinggang aku..

bila aku hentikan pengambilan produk tersebut, sampai 5 hari aku tak ke bilik air,,,,,,,,,mulalah aku pergi ke klinik berdekatan.....yang hairan tu, aku jenis yang makan buahan atau bijiran...
doktor pun tak dapat nak beri ubatan sebab dia tahu yang masalah aku ini disebabkan kesukaran sehingga makan berhari2x.....

akhirnya...........
aku jumpa juga jalan penyelesaiannya
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

dengan, amalkan cara hidup yang sihat.......dengan bersenam, selain amalkan makanan yang senang dihadam
dari dulu aku nie jenis yang payah nak bersenam..ramai kawan2 ajak aku bersenam....aku buat dono sehinggalah aku tertawan dengan brother ben asharri...... yang suka membebel dengan info2 yang bermanfaat....., hari2x status di fb nyer.gym.....

alhamdullilah, berkat kawan2 juga yang mendorong aku mengecilkan bentuk badan...
sekarang, masalah pun dah dapat di atasi...1 hari 2 kali..
semoga, setiap manfaat yang diperolehi dikongsi bersama........

HIDUP SIHAT.... JIWA TENTERAM



2 ulasan:

Mat Gebu said...

Masalah sama sering terjadi kat abah saya, kes paling berat yg saya pernah nampak, dia tidur kat bilik air sebab tak boleh "uk-uk"..then munyi macam org nak beranak...hahaha (tak baik aku gelakkan bapak sendiri...cittt!!)..sekarang dah ok, masalah dia apa tau, tak suka makan lauk yg ada kuah, semua nak kering2.....

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

abg mat.....tu yg peliknya saya suka makanan yang berkuah..namun tetap terjadi..sebab kes saya nie akibat pengambilan makanan yang banyak...itu y saya dah BERPANTANG...terima kasih sbb menghidangkan petua masakan yang bermanfaat