CITARASA RINDUAN

Sunday, March 21, 2010

TIP BERSENAM

Hari- hari aku amalkan ber`jogging`
sekarang ingin aku kongsi tip berkenaan apa yang aku amalkan selepas bersenam


WAKTU TERBAIK BERSENAM

Amalan bersenam pada waktu pagi atau tengahari?.. terpulang kepada individu, namum matahari yang sedang terik akan memaksimumkan pembakaran kalori. agar anda lebih segar dan terhindar daripada dehidrasi, terapkan tip berikut:-

  1. sejukkan badan anda sebelum memulakan latihan, seperti mandi dengan air sejuk
  2. minum 2 gelas air putih, 1 jam sebelum bersenam.
  3. teruskan minum 3 teguk setiap 15 minit sepanjang latihan. dengan ini, mengelakkan stamina kamu mulai turun
  4. pakailah pakaian yang jenis nipis dan ringan....sekurangnya, kain yang serap peluh kamu..
  5. jangan lupa memakai krim yang mempunyai UV...sekurangnya tak lah kulit kamu `terbakar`

ELAK SELEPAS BERSENAM

TIP ini sesuai untuk makanan yang dimakan selepas bersenam, kebanyakkan orang akan menganggap makan selepas bersenam mendatangkan masalah..atau sia2x....SEBENARNYA, kita perlu makan selepas bersenam...ikutlah saranan aku ini tanpa rasa BERSALAH:

  1. AKTIVITI jalan kaki (30minit), makanan saranan adalah segelas air putih atau isotonik
  2. KELAS AEROBIK (45 minit),makanan saranan adalah `snack 100 kolori, contoh 1 cawan yogurt tanpa lemak atau sebijik pisang
  3. JOGGING (90minit), makanan saranan adalah snack 150 kolori, contohnya 1 keping roti dengan mentega kacang
  4. LATIHAN BEBAN, GYM 1jam,makanan saranan adalah makanan seimbang yang lengkap, setengah jam selepas latihan

ingatlah kawan2..... setiap tip yang ayu senaraikan itu amatlah berguna kepada kita, jangan anggap setiap makanan yang dimakan itu salah,, walhal kita tidak pelajari dari yang pakar....