CITARASA RINDUAN

Tuesday, May 29, 2012

Resepi: Kasui Pandan, First time buat..


Assalamualikum, Entry ini sebenarnya AUTO POST, daku menghadiri 2 jemputan majlis kenduri doa selamat di kampung berdekatan, satu majlis Yasinan, dan satu lagi majlis berkhatan.

Kasui Pandan, terus terang ingin ku kongsi kepada sahabatku. Ini adalah pengalaman pertama daku cuba akan resepi ini. sebelum nie aku hanya tahu nak membakar bingka sahaja, rupanya bila letak kapur makan maka terhasillah kuih kasui. Cuma ku letak tepung ubi untuk menghasilkan kuih yang lembut..

Jom syer resepi Kasui.
Bahan-Bahannya

(ikutkan resepi untuk loyang, tapi bila terpandang acuan MIL yang bertahun-tahun tak digunakan.. aku gatal tangan cuci peralatan lama beliau) Kalau idah, tak lah kasui nie duduk dalam acuan yang comel-comel.. hehehhe

1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung ubi kayu
1  cawan santan
1 1/2 cawan air perahan daun pandan (3 helai)
3/4 cawan gula pasir
1/2 sudu teh air kapur makan (sireh)
1/2 sudu teh gara,
1 biji telur 
beberapa titik pewarna hijau

** hiasan, kelapa parut yang di letak sedikit garam**

Cara menyediakan
1.campurkan tepung gandum dan ubi kayu didalam sebuah bekas, Masukkan gula dan air pandan, kemudian kacau sehingga gula betul-betul larut.
2.Masukkan pula telur dan bahan-bahan lain, setelah itu kacau sehingga tidak lagi berbintil, Ayu tapis adunan untuk menghasilkan adunan kasui yang cantik
3. Masukkan ke bekas acuan, yang telah disapu sedikit minyak. Jangan terlalu tebal apabila diisi ke bekas acuan
4. Kukus selama 20 minit-25 minit (pengukus mestilah di panaskan dengan air)
5. Apabila telah angkat, kluarkan dari kukusan, tunggu sehingga sejuk. kemudian gaul, tabur kelapa diatas Kuih.

Selamat mencuba

PS: permintaan suami tersayang 2 hari yang lepas, hari ini baru ada masa terluang.. siap memasak di CR jam 10.30 pagi, terus balik kerumah untuk menyiapkan kuih ini.. Masa buat, ada rasa takut, risau dan lain-lain, maklumlah pertama kali.. Hehehhe. Syukur jadi juga akhirnya... Kuih ini lembut dan sedap, manis pun kurang



12 ulasan:

cinnamon.com said...

wah,sedapnya.
petang dah ni..sesuai sgtlah kan..

minum dgn kopi..emm bestnya.

Yatie said...

adoyaiiiii...wat akak terliur je tngk kuih ni..cun abes guna acuan tu..bertambah2 seri kaswi pandan ni...

Acik Erna said...

assalam ayu..kuih kegemaran acik ni..suka sangat makan kuih..lembut dan sedap..tapi belum pernah buat sendiri..beli je

norhidana said...

kuih feveret dana nih... sedapnyer... tp dana sampai skrg tak pandai bt

Kakzakie said...

Lega menjadi kuih yg dibuat. Kalau tak jadi memang kena ketawakan en zalie ajelah...

Bau pandan tu yg sedap Ayu...

kakchik@ella said...

Alahai Ayu .. lama sungguh KC tak makan kueh kasui.

[PCL] said...

npk sedap tue..

aDisH.sHidA said...

shda pernah wat 2x je kuih kasui masa bulan puasa tahun lepas..tp bukan kasui pandan la...tp tengok kuih kasui pandan akak yang comey nie terliur le plak...


(eh akak de typo erk..garam..jadi gara, myb tertekan , sebelah huruf M)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

wahh mesti wangi bau dia

Deru Ombak said...

Salam Ayu...
Kakya dtg amek resepi ya... Mekasehhh!!!

teratai said...

nampak sedap...tapi tak tahu buat!

Nur-nba said...

Sedapnya.. Ayu memang rajin. Salute!