CITARASA RINDUAN

Thursday, December 27, 2012

Rupa Emping?


Tak sangka... bila ku post entry semalam pagi, kebanyakkan sahabat belum melihat rupa Emping. Orang kata tak kenal maka tak cinta... hehehehe

Asal kejadian Eming kalau belah Indonesia,kaum mereka membuat emping dari biji melinjo. Kemudian dihancurkan hingga halus dan dikeringkan bawah sinaran matahari.

Kalau negara kita, eming padi.. MIL kata padi muda, sama juga di hancurkan dan di jemur bawah mentari.

Selain tu ada juga emping jagung. Kebanyakkan orang yang mengambil produk kesihatan seperti herbalife dan lain2, terdapat kandungan emping itu dalam nutrisi untuk mengenyangkan.

PS:
Cukup popular belah Negeri sembilan....

12 ulasan:

norhidana miswan said...

ohooo emping padi, kenal2 baru lah betul2 tau emping apa, baru lah blh try heheheh

abah khalisha said...

1st time tengok

Queenie said...

hehe...samo la macam den punyo, ado laie kek dalam dapur tu...taktau bilo nak makannyo laie...

den boli kek Padang Bosar ko Langkawi, lupo dah!

Ratu Hatiku said...

Pernah mkn... mak mertua rajin gak buat :D

umithreesha said...

waa..lame tak makan..susah nk carik..sedapnyeeeeee..(leleh air liur dah..cmne)

Jemarisuri said...

gitu rupanya...hehe

aDisH.sHidA said...

dah lama shida xmakan emping..huhu

Kniedaz said...

macam quaker oats le lebih kurang ek?

Kesuma Angsana said...

belah n9 mmg popular ni

Nur-nba said...

Lama dah tak makan.. Kecik2 dulu pernah makan..

teratak hati said...

Oo baru tau tk prnah jmpe...

TiranaAduka said...

makanan kegemaran ta tu..pahit2 gitu