CITARASA RINDUAN

Monday, April 2, 2012

Kenduri doa selamat (gambar hari sabtu)


Alhamdullilah. Kenduri arwah buat ayah mertua berjalan dengan lancar.. sentiasa mendoakan agar arwah tenang disana….


Nasi ambeng, aku suka buat ala2 kampung. Pekerjaku kata.. tak penat ker kak ayu masak pelbagai, sebab lauk nasi ambeng banyak.. aku katakan, ini rezeki tetamu, saudara mara jua pekerja CR..




Rezeki dari jiran tertangga, termasuk saudara mara… kuih muih yang pelbagai.. syukur… aku buat tambahan menu buahan2 campuran… bubuh asam boi merah.. sedap.. santapan sebelum tetamu ambil makanan yang berat, air sunquid..




Syukur…. Sekurangnya, perpaduan yang terpupuk pada masyarakat setempat mengeratkan suasana kampung.. terima kasih kepada semua tetamu yang meramaikan..


15 ulasan:

Pok Amai-Amai said...

Terus terang sy kate, sy mmg tak pndi rewang. Teruk kan?

=(

Ape2 pun, sy rindu dgn tradisi kenduri berjuadahkan nasi ambeng tuh...

LYAfrina said...

LYA X PNAH MKN PON NASI AMBENG... N X PERNAH JUMPA...

ALHAMDULILLAH..DENGAN ADANYA KENDURI MCM NI..BLH LA BKUMPUL SESAMA SAUDARA MARA N JIRAN2 KAN

kakcik said...

Kakcik tak pernah makan ramai2 dalam satu dulang tu.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

dah lama akak mengidamkan nasi ambeng tu... entah bilalah dpt merasanya... nak buat macam tak berapa pandai aje.... (resepi ada... cuma lom kesempatan) kalaulah ayu dekat2 sini.. leh tempah ngan ayu aje kan.. hehe...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...
This comment has been removed by the author.
Kakzakie said...

Ngences kakak dibuatnya Ayu... kakak bagaikan bau aroma daun pisang atas dulang tu....

Acik Erna said...

ramai tetamu ye ayu..murah rezeki.
ayu acik makan monavie tu ikut aturan yang dah diajarkan..mungkin peruttakk tahan..bukan monavie..banyak jugak yang lain2 kalau acik makan gastrik jugak..kalau tak nak pedih perut..kena isi je..kejap2 biskut..kejap2 roti..tu yang buat badan montel tu.

pB said...

nasi ambeng ...


sedap tu

Mat Gebu said...

Ohhhhhh...nasi ambenggg....serius menelerakan..lepas tu tak yah sibuk nak cuci2 pinggan mangkuk semua, cuma kena masak lebih...takpe lah kira bersedekah....al-fatihah untuk arwah..

norhidana said...

perkh... betapa heaven nyer tgk ns ambeng tu kak... baru tgk dh terasa2...

dana kalu blik kg msti tanya mak... ada tak org bt knduri kot2 ada rezeki abah pg kenduri dpt berkat ns ambeng hehehe...

Daddy Ziyyad said...

terliurnya tgk nasik ambeng tu....lama tak makan..susah nak dapat lah kat sini

Cikpuan rara said...

best nya kenduri.

miloais milo said...

selau gak sedara-mara belah MIl buat kenduri nasik ambeng ni... since depa orang jawa...
but iols tak boleh nak makan le...

Sis-Lin said...

Al-Fatihah,...

Mmg klu di Johor kenduri masak nasi ambang la paling mnyelerekan..lepas ni klu gi uma Mat Gebu, srh dia bt nasi ambang je la..pastu kita mkn dlm dulang kannn..heheheh

Izan Ishak said...

dah lama tak makan nasi ambeng camni ayu sejak abah izan meninggal 26 thn lepas. rindu dgn keenakan nasi ambeng...