CITARASA RINDUAN

Monday, April 18, 2011

Belasungkawa HAMIS BIN HJ ABU

Nama: HAMIS BIN HAJI ABU

Tarikh lahir : 22 Ogos 1956

Tarikh ke Rahmatullah : 12 April 2011

Sebab kematian : Demam
*****************************************************************

12 April 2011

Tok...tok..bunyi pintu biliknya ku ketuk..
(rutin setiap pagi, aku akan mengambil wang modal harian dengan mak mertua)

Namun, abah yang buka pintu biliknya, ku terkejut sebab ku tahu abah demam...lagipun, memang sukar abah yang tolong bukakan pintu bilik, selalu mak yang akan lakukan..

“Ayu, peningnya kepala abah, abah tak dapat tidur malam tadi”

“Abah, ayu ambil minyak yer, urut kepala abah yer....”

Ku peluk dan ku bantu abah berjalan hingga ke sofa yang berdekatan ....melayang-layang abah berjalan.. bila abah dah duduk, ku urutkan dada, urut belakang badannya, ku urut kepala dan mana-mana yang abah kata sakit dengan minyak panas...

****************

Oleh kerana masa yang suntuk untuk ku bekejar ke citarasa rinduan, ku tinggalkan abah..mak mertua solat subuh...duduk abah keseorangan...ketika itu aku perasan renungan abah lain sekali, seperti ada yang ingin disampaikan..namun dia tak luahkan...

Selalu, kalau abah demam memang abah sukar tidur, nak ke klinik masih awal pagi katanya..dalam hatiku, selepas siap aku masak lauk pauk tengahari, bolehlah aku hantar abah ke klinik yang berdekatan...

***************

Namun, dalam jam 8.15 pagi, en zalie yang dalam perjalanan ambil ayam di pasar berdekatan.en zalie telefon aku, suruh balik rumah cepat, penting katanya..

Ku bawa motor dengan hari yang berdebar, seolah-olah ku rasakan masa untuk abah sudah tiba..kuat naluriku..namun, ku buang jauh perasaan itu

Sampai ke rumah, di ruang tamu..abah sesak nafas, ku capai telefon bimbit...telefon ambulans...abah duduk, depannya anak lelaki (anak tunggalnya) di sebelah kanannya, isteri tercintanya...

Ya Allah.....abah tak boleh baring, abah dah tak boleh bercakap, walau sebelum tu..dia sebut nama anaknya, sakit...sakit...katanya...berulang kali dia minta tolong en zalie...abah sakit...abah sakit...abah pandang tepat ke mata anaknya...

Ku minta mak ajarkan abah mengucap, bila abah pengsan. Ku angkat badan abahku baringkan atas katil, kaki abah ku luruskan, Ku panggil nama abah berulang kali....ku suruh en zalie beri bantuan CPR......

************************

Ketika itu,,walau ku panik, aku masih sempat berlari ke rumah jiran,,. Abah dah tak sedarkan diri..ku pegang pergelangan tangannya...masih ada nadinya...

Ya Allah, lambatnya ambulans..mana kami ada kudrat nak angkat abah ke kereta dan ke hospital?
Hinggalah jam 8.40 pagi, doktor, jururawat dan ambulans sampai...namun, sudah terlambat...kerana abah dah pulang ke rahmatullah.......

Belasungkawa untuk Allahyarham HAMIS BIN HAJI ABU...Al fatihah


PS:Walau abah ada sakit jantung bengkak, kencing manis kronik (sebab abah ambil insulin), darah tinggi, buah pinggang. Namun, abah menghembuskan nafas dengan cara yang senang sekali...seperti abah pergi dalam keadaan tidur/pengsan....

42 ulasan:

IMANSHAH said...

Salam Ayu, alfatihah salam takziah dari saya untuk zalie , ayu, dan mak mertua

Citarasa Rinduan said...

cikgu iman--
wsalam...terima kasih yer cikgu..

Nur Hawa Mohd Zin said...

salam kak ayu...sabar ye kak..arwah pergi dengan aman dan tenang..semoga arwah tenang di sana..tabah kan hati ye kak

jeBateja said...

Takziah buat Kak Ayu seFamily...Alhamdulillah perginya dengan tenang....kita belum taw lagik macam ne....

cik chinta said...

salam takziah

mamaijat said...

...takziah buat ayu & kuarga...
alfatihah buat aruah ...semuga di tempatkan di kalangan orang yang beriman...

akuanakpahang said...

Assalam, alfatihah pada rohnya dan takziah buat semua sanak saudaranya.
Bab kata org hidup ini tunang pada mati. Kita semua pasti akan merasainya cuma mereka yang terlebih dahulu pergi drp kita.

Mamamya said...

salam takziah dari kami sekeluarga...semoga rohnya dicucuri rahmat n ditempatkan di kalangan org2 yg beriman....al-fatihah.

Mas said...

salam takziah dari mas untuk ayu sekeluarga..
semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan org2 yg beriman....
Alhamdulillah perginya dengan tenang......disisi orang2 tersayang...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sebak rasanya baca catatan ayu nih..ayu tinggal bersama arwah pasti terasa kehilangannya..

iBu...gUru said...

alfatihah untuk arwah......... sesungguhnya mati itu benar dan alam kubur itu benar.........kita yang hidup pasti akan menyusul

Mat Gebu said...

Moga rohnya dicucuri rahmat..aminn..

niey_muhaini said...

Salam ayu. Arwah meninggal dalam keadaan yg amat tenang tanpa sakit yang mungkin menyusahkan anak2 nya. Mudah-mudahan arwah tergolong dalam golongan org2 yg beriman..amin.

azian said...

kak ayu...
semoga roh arwah dicucuri rahmat...
salam takziah dr kami sekeluarga....

Insan Marhaen said...

al fatihah dari IM juga. kehidupan dunia berakhir, bermula kehidupan di berzakh...

ibuintan said...

Salam Ayu,

alfatihah ....salam takziah dari akak untuk en. zalie , ayu, dan mak mertua

semoga tabah menghadapi ujian ini

eelobor said...

Salam Puan Ayu,

semoga Puan Ayu sekeluarga terus tabah & meneruskan hidup seharian.

Pai said...

takziah syer ucapkan kpda kak ayu dan keluarga...
insyallah dia ditempatkan bersama-sama orang yang beriman...

Huszaini said...

Takziah Ayu, moga Ayu sekeluarga tabah, moga rohnya ditempatkan dikalangan orang yang beriman. Amin.. Al Fatihah

Mama Miraki said...

Salam Ayu. Takziah dari mama sekeluarga. Semoga rohnya dicucuri rahmat.....

[p@kcikLie] : [ mamaDiana] said...

Salam Takziah dari PCL sekeluarga...

Al-Fatihah.

ct_nurmarlissaa said...

takziah..moga tabah menempuh dugaan ini...:-)

Amy Syaquena said...

salam takziah kak...

hysman said...

takziah kak...
kita pun berdoa pd Allah moga Allah tarik nyawa kita dlm keadaan yg baik dan mudah...amin...
tabah ye kak..

munna said...

takziah sekali lagi ayu... semoga arwah tenang di sana

tun_telani said...

sayu pulak rasanya.. moga rohnya tenang disana.. akak sayang kuatkan semangat ye.

sahromnasrudin said...

al-fatihah untuk arwah...

Yatie said...

Al Fatihah, moga roh arwah di cucuri rahmat. Semoga Ayu serta kaum keluarga sabar dan tabah menghadapi semua ini.

Yan said...

takziah buat ayu sekeluarga. sabar dan tenang .

siti murni said...

al-fatihah untuk arwah...

CT NoArIzAh ArIs said...

Assalam... Takziah buat ayu sekeluarga dan Al-fatihah buat arwah.. semoga rohnya di cucri rahmat.. AMIN !!

Sari Yusa Ibrahim said...

salam, Ayu... urmmm... beruntungnya abah & MIL mndapat menantu sebaik Ayu..

norhidana said...

salam kak....
sedih syahdu menitis air mata dana baca kak...
dh ajalnya kan kak, walaupun penyebabnyer cume demam...
semoga akak n family sbr ye

miloais said...

banyak2 bersabar ye ayu...

Al-Fatihah....

AngahSayang2314 said...

ayu salam takziah dari angah sekeluarga...banyak2 bersabar....
kita datang dari-Nya & pergi kepada-Nya gak...

al-fatihah

hanifatyha said...

Ayu,akk baru je tau nie..salam takziah wat ayu& jalie sekeluarga. Al fatihah! Semoga rohnye ditempatkn di Jannah..amin..

kella said...

takziah kak ayu...
tentunya sangat terasa kehilangan yang besar buat keluarga kak ayu..
sama sama kita doakan yang terbaik untuk roh arwah.. semoga ditempatkan di kalangan mukmin yang soleh..

Lelord said...

al-fatihah

insyaallah arwah ditempat org yg beriman

ilham_un said...

semoga kuat ye kak ayu..

alinac lover said...

mesti masih teringat2 kan kak..


hope akak kuat ya~

Woofer Storm said...

alfatihah..moga kak ayu sabar ye,semua yang hidup pasti akan kembali..kita doakan beliau ditempatkan dikalangn orang beriman.amin3

ChiLaBaey's Spot said...

Al-Fatihah buat arwah... Kita sama2 doakan yang terbaik untuk beliau....