Aku bukan jenis pemarah. Apatah lagi nak hangin satu badan tak bersebab......
Semalam bila ke blog sinar Raudah, Blogger Amy... jua mengalami masalah tentang AKU BUKAN KURANG AJAR OK.. sangat menarik entrynya..siap aku komen cara nak atasi... tapi.....
Bila kena dekat diri sendiri..... alahai.......
Jom, ikuti situasiku pagi tadi dalam jam 8.30 pagi
**********************
Pelanggan:Ambilkan nasi lemak ayam
Aku : sekejap lagi saya hantar ke meja abang
Kebetulan datang customer lain, ku layani order pelanggan ke 2, sambil tanganku lincah menyediakan nasi lemak ayam pelanggan pertama
Pelanggan: hoi.......hoi
(antara aku dengan pelanggan pertama memang jauh, dalam 6-7 langkah. Sebab pelanggan pertama sudah duduk di mejanya)
Tapi...... disinilah punca aku rasa tak puas hati, dan disini bukan aku kurang ajar okey!!
Ku balas dan ku toleh dengan senyuman, walau hati aku geram dan amat benci
Aku : abang, nama saya Ayu, bukan hoi.... ini nasi lemak abang, ada apa yang kurang? (masih ku lempar senyuman, entahlah mungkin senyuman ku itu tak ikhlas, atau senyuman sakit hati)
Pelanggan : eik, (mungkin terkejut...) cik ayu, saya tak mahu kacang dan ikan bilis yer
PS: kalaulah dia beritahu awal-awal. Mungkin kejadian ini tak berlaku... tapi yang paling bengang, sebab pelanggan pertama adalah pelanggan setia., dia tahu namaku... tapi... kenapa mesti guna ayat Hoi!!! Untuk memanggilku?????? Elok bukan jika dia tak tahu namaku.. tiak sahaja kakak, makcik atau nenek!!
33 ulasan:
sabar ye kak..biasala..manusia macam2 ragam..
nur--
terima kasih dik, kadangala terlebih sabar yang boleh buat stress satu hari....
tu la kak.. kekadang pon saye geram..
attitude tu...
mcm saye kt status FB,
status dier : yeay.. nk blk kampung kt jhr..
cikali : kt mne ?
dier : reti bace ke tak ??
-sape tak marah akak.. org da tnye elok2.. phm2 je la..-
nsb saye comel ttp cool...
cikali--
rasanya... era kini.. manusia dah kurang ajar.....
mujurlah tak kurang asam... kan???
cikali mmg sangat comel... wink..wink
Sabar adalah kunci kekuatan jiwa. Sabar jer.
Biar orang buat, kita jangan ikut sama. Nanti kita pun tak beza dari dia.
Manusia memang ramai begitu. Kurang susu badan masa kecik!
tu la akak.. haiz..
da tak tau kate pe da..
huhu~
kak azie--
itulah kurang susu tapi telebih telan kudapan jeruk dan mangga... hehehhehe
fuhh. tun plg x suka kalau org panggil hoi hoi nih.. kalau x tau nama pun panggil laa kak ke, adik ke. moga terus diberi kesabaran hadapi kerenah2 manusia yg dtg ke CR =)
banyak sabar..inilah dugaan kalau banyak berurusan dengan manusia..berurusan dengan mesin lagi senang
sabar sis ayu...orang kurang ajar ni mmg kena bg senyuman manis.biar dia tau dia tu kurang ajar dan takda adab
nad sebagai pelanggan pon..
x suke bila member pnggil suwit2 tu..
cam pnggil tikus je..nad cakap..
tak baik buat org cmtu..
akak tau ke cmne suwit2 tu??hehe
cikali--
mujur kamu jauh..kalau idak, kak ayu upah jadi bodyguard... hehehe
tun--
sangat setuju.. sangat bengang bila ada orang tiak kita dgn panggilan HOI!! HOI..
terima kasih tun..
cikgu iman--
dengan mesin, kalau rosak.. bolehlah off mesin,. kita layan ABC yer...
LM--
ingat nak tambah jer gula kat piring nasi lemak dia... heheheh. mujur kuat iman.. senyum hingga ke hujung telinga.. yang lawaknya... sampai dia siap makan, dia asyik puji melambung...
dia tiak ayu raudah... alahai...
nad--
kak tau apa tu swuit.......itu bukan tikus tapi, tikus berkepala manusia..heheh
itu lah gaya orang takde sivik edukesyennnnnnnnn :p
jaja--
bukan budak2 lagi pelanggan pertama tu, dah beranak pinak ko...
kalaulah anak dia tiak macam tu??
marah tak..
em......... tetap sabor...
hehehehe... pelanggan adalah raja kak.. Dorang owez right.. Tahan hati sajalah dengan karenah2 dorang ni.. hhehehe
cikgu gen2..
itulah kan.... depa mmg raja.. tapi rasa sakit hati bila melibatkan panggilan yang lari dari hak kemanusian..
tiak nenek, pun tak apa... janji bukan HOI..
biasala tu kak..lagi satu tak suka kalau dengar orang panggil waiter atau orang kedai tu dengan 'swit' (alamak..tak reti eja..haha) selalu jumpa kat restoran atau kedai makan..cam tak sopan je rasanya..
bahasa mencerminkan peribadi:)
sabar ye ayu..insyaAllah hikmahnya lebih besar..
rezeki Allah lebih luas utk org yg sabar..=)
Well kita sebagai peniaga ni mmg terpasa bersabar sangat dgn kerenah pelanggan. Dah merasa almost 11 yrs dah.. Penat sometimes...
Assalam kak,mcm2 betoi kerenah pelanggan kan..Sekbek akak nih penyabaq..Sapa pong mesti bengang kak,kalo tiak2 hoi hoi..
Pelanggan Ayu tu kena didedahkan dengan kempen budi bahasa budaya kita...
Moralnya hidup kita ini kalau kurang sabar mmg macam2 jadi...sebaiknya berfikir sblm berkata itulah yang terbaiknya.
memang tak bagus sangat sikap cm tu..bukan budaya org kita ..tapi itu lah yg terjadi sekarang ni...
anggap biasa je tentang adap kesopanan....
apa susah TOKEY gaji ..Halau jerr.
melainkan makan gaji terpaksa jaga periuk nasi heee, kena buang kerja..
satu kepala tak kisah kan?
haha... tensennya jumpa org mcm tu, kalau Akak pun agaknya dah tak mampu nak senyum lagi.
mungkin panggilan nenek lebih sesuai ngan ko kut..... huhuhuhu
sabar ye Ayu...melayan karenah org terutamanya customer yg mmg byk ragam
assalam Ayu...susah utk memahami manusia yg ada pelbagai kerenah ni ayu..mana2 tempat ada jer manusia mcm tu..anggap itu semua dugaan dan cabaran jer ayu...kena byk bersabar bila diuji mcm tu.
sabarlah ayu..biasalah ragam pelanggan..tambah lagi kalau yang tak tau adab dan budi bahasa ni..
lama x singgah blog akak.
sabar ye kak.manusia ni byk ragam.tp pgjrn utk org mcm sy yg slalu makan kt kedai lah.bkn sng tugas nk melayan pelanggan ni, jd kita pelanggan ni kena lah bersabar sikit.
awe plg tak suka golongn mereka itu
Post a Comment