CITARASA RINDUAN

Tuesday, April 26, 2011

Hoi!!!!


Aku bukan jenis pemarah. Apatah lagi nak hangin satu badan tak bersebab......
Semalam bila ke blog sinar Raudah, Blogger Amy... jua mengalami masalah tentang AKU BUKAN KURANG AJAR OK.. sangat menarik entrynya..siap aku komen cara nak atasi... tapi.....
Bila kena dekat diri sendiri..... alahai.......

Jom, ikuti situasiku pagi tadi dalam jam 8.30 pagi

**********************
Pelanggan:Ambilkan nasi lemak ayam

Aku : sekejap lagi saya hantar ke meja abang
Kebetulan datang customer lain, ku layani order pelanggan ke 2, sambil tanganku lincah menyediakan nasi lemak ayam pelanggan pertama

Pelanggan: hoi.......hoi
(antara aku dengan pelanggan pertama memang jauh, dalam 6-7 langkah. Sebab pelanggan pertama sudah duduk di mejanya)

Tapi...... disinilah punca aku rasa tak puas hati, dan disini bukan aku kurang ajar okey!!

Ku balas dan ku toleh dengan senyuman, walau hati aku geram dan amat benci

Aku : abang, nama saya Ayu, bukan hoi.... ini nasi lemak abang, ada apa yang kurang? (masih ku lempar senyuman, entahlah mungkin senyuman ku itu tak ikhlas, atau senyuman sakit hati)

Pelanggan : eik, (mungkin terkejut...) cik ayu, saya tak mahu kacang dan ikan bilis yer


PS: kalaulah dia beritahu awal-awal. Mungkin kejadian ini tak berlaku... tapi yang paling bengang, sebab pelanggan pertama adalah pelanggan setia., dia tahu namaku... tapi... kenapa mesti guna ayat Hoi!!! Untuk memanggilku?????? Elok bukan jika dia tak tahu namaku.. tiak sahaja kakak, makcik atau nenek!!

33 ulasan:

Nur_cahayamataku said...

sabar ye kak..biasala..manusia macam2 ragam..

Citarasa Rinduan said...

nur--
terima kasih dik, kadangala terlebih sabar yang boleh buat stress satu hari....

CiKaLi said...

tu la kak.. kekadang pon saye geram..
attitude tu...

mcm saye kt status FB,

status dier : yeay.. nk blk kampung kt jhr..

cikali : kt mne ?

dier : reti bace ke tak ??

-sape tak marah akak.. org da tnye elok2.. phm2 je la..-

nsb saye comel ttp cool...

Citarasa Rinduan said...

cikali--
rasanya... era kini.. manusia dah kurang ajar.....
mujurlah tak kurang asam... kan???

cikali mmg sangat comel... wink..wink

azieazah said...

Sabar adalah kunci kekuatan jiwa. Sabar jer.

Biar orang buat, kita jangan ikut sama. Nanti kita pun tak beza dari dia.

Manusia memang ramai begitu. Kurang susu badan masa kecik!

CiKaLi said...

tu la akak.. haiz..
da tak tau kate pe da..
huhu~

Citarasa Rinduan said...

kak azie--
itulah kurang susu tapi telebih telan kudapan jeruk dan mangga... hehehhehe

tun_telani said...

fuhh. tun plg x suka kalau org panggil hoi hoi nih.. kalau x tau nama pun panggil laa kak ke, adik ke. moga terus diberi kesabaran hadapi kerenah2 manusia yg dtg ke CR =)

IMANSHAH said...

banyak sabar..inilah dugaan kalau banyak berurusan dengan manusia..berurusan dengan mesin lagi senang

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sabar sis ayu...orang kurang ajar ni mmg kena bg senyuman manis.biar dia tau dia tu kurang ajar dan takda adab

NadiRah said...

nad sebagai pelanggan pon..
x suke bila member pnggil suwit2 tu..
cam pnggil tikus je..nad cakap..
tak baik buat org cmtu..

akak tau ke cmne suwit2 tu??hehe

Citarasa Rinduan said...

cikali--
mujur kamu jauh..kalau idak, kak ayu upah jadi bodyguard... hehehe

tun--
sangat setuju.. sangat bengang bila ada orang tiak kita dgn panggilan HOI!! HOI..
terima kasih tun..

cikgu iman--
dengan mesin, kalau rosak.. bolehlah off mesin,. kita layan ABC yer...

Citarasa Rinduan said...

LM--
ingat nak tambah jer gula kat piring nasi lemak dia... heheheh. mujur kuat iman.. senyum hingga ke hujung telinga.. yang lawaknya... sampai dia siap makan, dia asyik puji melambung...
dia tiak ayu raudah... alahai...

nad--
kak tau apa tu swuit.......itu bukan tikus tapi, tikus berkepala manusia..heheh

JaJa'Z said...

itu lah gaya orang takde sivik edukesyennnnnnnnn :p

Citarasa Rinduan said...

jaja--
bukan budak2 lagi pelanggan pertama tu, dah beranak pinak ko...
kalaulah anak dia tiak macam tu??
marah tak..

em......... tetap sabor...

Gen2Merah said...

hehehehe... pelanggan adalah raja kak.. Dorang owez right.. Tahan hati sajalah dengan karenah2 dorang ni.. hhehehe

Citarasa Rinduan said...

cikgu gen2..
itulah kan.... depa mmg raja.. tapi rasa sakit hati bila melibatkan panggilan yang lari dari hak kemanusian..

tiak nenek, pun tak apa... janji bukan HOI..

bantalbucuk said...

biasala tu kak..lagi satu tak suka kalau dengar orang panggil waiter atau orang kedai tu dengan 'swit' (alamak..tak reti eja..haha) selalu jumpa kat restoran atau kedai makan..cam tak sopan je rasanya..

azila said...

bahasa mencerminkan peribadi:)

Kalamhati said...

sabar ye ayu..insyaAllah hikmahnya lebih besar..
rezeki Allah lebih luas utk org yg sabar..=)

Yan said...

Well kita sebagai peniaga ni mmg terpasa bersabar sangat dgn kerenah pelanggan. Dah merasa almost 11 yrs dah.. Penat sometimes...

Zaliedana said...

Assalam kak,mcm2 betoi kerenah pelanggan kan..Sekbek akak nih penyabaq..Sapa pong mesti bengang kak,kalo tiak2 hoi hoi..

Syue Mustafa said...

Pelanggan Ayu tu kena didedahkan dengan kempen budi bahasa budaya kita...

akuanakpahang said...

Moralnya hidup kita ini kalau kurang sabar mmg macam2 jadi...sebaiknya berfikir sblm berkata itulah yang terbaiknya.

[p@kcikLie] : [ mamaDiana] said...

memang tak bagus sangat sikap cm tu..bukan budaya org kita ..tapi itu lah yg terjadi sekarang ni...
anggap biasa je tentang adap kesopanan....

zeqzeq said...

apa susah TOKEY gaji ..Halau jerr.

melainkan makan gaji terpaksa jaga periuk nasi heee, kena buang kerja..

satu kepala tak kisah kan?

Miss Mirror a.k.a Sam said...

haha... tensennya jumpa org mcm tu, kalau Akak pun agaknya dah tak mampu nak senyum lagi.

eelobor said...

mungkin panggilan nenek lebih sesuai ngan ko kut..... huhuhuhu

munna said...

sabar ye Ayu...melayan karenah org terutamanya customer yg mmg byk ragam

Nieza said...

assalam Ayu...susah utk memahami manusia yg ada pelbagai kerenah ni ayu..mana2 tempat ada jer manusia mcm tu..anggap itu semua dugaan dan cabaran jer ayu...kena byk bersabar bila diuji mcm tu.

missbby said...

sabarlah ayu..biasalah ragam pelanggan..tambah lagi kalau yang tak tau adab dan budi bahasa ni..

Muhamad Zaki Zafir said...

lama x singgah blog akak.

sabar ye kak.manusia ni byk ragam.tp pgjrn utk org mcm sy yg slalu makan kt kedai lah.bkn sng tugas nk melayan pelanggan ni, jd kita pelanggan ni kena lah bersabar sikit.

Nur Hawa Mohd Zin said...

awe plg tak suka golongn mereka itu