CITARASA RINDUAN

Tuesday, August 17, 2010

MERDEKA? merdeka kah bila di hukum ke tali gantung?

Salam pagi selasa para sahabat…..dalam menghayati bulan ramadhan disamping membuat amalan yang mulia aku tahu korang yang di Malaysia sedang sibuk dalam menyiapkan diri dalam menyambut hari kemerdekaan yang pasti kian menghampiri…2 minggu lagi kita akan meraikan hari bersejarah itu..

Tahun nie 53 tahun kita merdeka, tahun1957 jua merupakan tahun kelahiran ibuku PN Jumiah Ramli dan ayah mertuaku EN. Hamis B. Abu….mereka dapat merasa bagaimana sukarnya kehidupan dalam tahun era 50an, dimana-mana darurat di istiharkan. Keselamatan semasa zaman kanak-kanak amat terbatas. Bagi mereka ubi adalah makanan yang paling jemu, mana taknya, hari-hari mereka dihidangkan menu itu..

Zaman kini, kian berubah..sukar sungguh generasi kita memperolehi ubi untuk dibuat santapan, lainlah kalau di kawasan luar Bandar seperti aku yang mempunyai sebidang tanah. Untuk yang tinggal di Bandar pasti sukar memperolehinya, kalau ada pun gerenti harga standing harga tepung sekilo. Mahal kan?

Bagi aku, inilah kali pertama aku merasai erti sebuah pengorbanan yang sebenar…merdeka selepas menjalani ujian yang di tetapkan olehNya, bersyukur kerana Dia masih meminjamkan sekali lagi suami tercinta. Alhamdullilah, syukur diatas segala yang berlaku.

Semasa aku menaip entry nie, sambil layan berita pagi ditv3. aku tertarik dengan kes buang bayi, dimana bagi ibubapa yang membuang bayi akan di hukum mandatori mati ke tali gantung, dasyat……….bunyinya memang agak berat, namun amat berbaloi bagi genjala keruntuhan akhlak remaja era kini. Sudah 2 remaja yang ditangkap, masing-masing berumur 18 tahun dan 19 tahun..

Berbaloi-baloikan perbuatan yang sedapnya sekali sahaja?,namun menderita selamanya. 9 bulan lebih mengusung perut, menanggung derita, bila dah melepasi saat kelahiran, sanggup membuang tanpa perasaan belas kasihan. Binantang pun sayang anak-anak mereka.

Hairan sungguh…senang-senang mereka buang anak, bagi yang sudah mendirikan rumah tangga masih ramai menghadapi masalah menimang cahaya mata….kalaulah mereka rasa penderitaan wanita yang sukar mengandung….alangkah berharganya bayi-bayi itu.MERDEKA!!!!!!....Merdeka kah mereka bila ke tali gantung?Waulah hualam….

PS: tak sabar nak menonton pembarisan pada 31 ogos di kaca tv, tahun nie ada ker aktiviti wajib itu?

4 ulasan:

EiJa ZaQuaN said...

itu la ayu..makin menjadi2 kes pembuangan bayi skrg ni..sedih tgk..

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

eija

dah tak larat nak dengar atau baca kat media

tapi, itu y perlu kita bendung..maklumlah anak2 bakal remaja

Nur Hawa Mohd Zin said...

ada kawan awe punya kawan...dia pernah terlanjur dan mengugurkan anak..bile dia kahwin..sampai skunk dia tak da anak kak....

betul kata akak, tak larat nak dengar, bace dan tengok kes2 ni...biar lah mereka yang berhak menghukum

theblabber. said...

sdpnya tgk header kat atas tu..hehe