CITARASA RINDUAN

Saturday, August 21, 2010

MENJEMUR TEPUNG? -masihkan cara ini menjadi amalan untuk membuat kuih muih-

(tq mr goggle)

Assalamualaikum,
selamat pagi....selalunya kan, bila lepas sahur ayu pasti menyiapkan kerja-kerja umah, sentiasa basah jari-jari nie dengan membasuh pinggan dan baju, kalau ikutkan mata nie,,,pasti terbabas subuh atau terlena hingga matahari meninggi, tahun nie alhamdullilah belum lagi ayu ulang perbuatan yang lalu...elok ayu membuat kerja-kerja kepada kebaikan...

Tapikan, dah beberapa ari cuaca kurang elok..hujan memanjang jer..rahmat Illahi..tapikan, memang nie yang berlaku setiap bulan ramadhan, kiranya nie hasil tinjauan ayu lah.. hujan di awal bulan rahmadan, penghujungnya cuaca akan panas..Tuhan maha kaya...

Teringat kat kisah ibunda tercinta, kalau dia menggoreng rempeyek..seawal 10 hari sebelum mengandum acuan pasti ibunda dah sibuk menjemur tepung dibawah sinaran cahaya matahari...yang pastinya..cara nie membuatkan rempeyek ibunda ranggup dan garing.

Bila si matahari bersinar, pasti berdulang-dulang tepung akan di jemur ibunda, ayu dan adik beradik yang akan menjadi penjaga setia, kadangkala si serangga ada jer yang suka nak menyinggah kat tepung ibunda tu. Kami kadangkala sering menyelat nak lari dari tanggungjawab..akhirnya kena se'das' dari jari ibunda....bila si tepung dimakan dek ayam betina.....adeh,

Agak-agak korang lah kan?,kaedah ibunda tu masih dia amalkan oleh sesetengah orang melayu kita di era ni? Bukannya apa kaedah ni kaedah lama...orang dahulu suka amalkan cara yang agak susah untuk menghasilkan rempeyeknya.

Sekarang nie zaman dah berubah,dah tak payah nak susahkan kepala. Macam-macam jenis tepung yang terbaik dijual dipasaran. Hanya kena pandai pilih sahaja, tapikan....cara lama tu lah yang buatkan kita berselera nak makan kuih tradisi.. tak gitu?

PS: teringat keenakan batang buruk, kuih suji, kuih makmur, bahulu....sedapnya....

8 ulasan:

eqbalzack said...

abg eq ingat lagi masa kecik2...mak suruh jemur tepung...nak buat kuih raya...

amalan ni patut di buat semula...baru rasa mood nak raya tu...

kuih pun jadi lebih sedap! tak gitu...

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

abg ee

siap kami adik beradik tukar warna kulit bila menunggu tepung...panazz..

tapi, itulah kenangan yang paling istimewa dan wajib di imbas semula tiap kali lebaran...

Nur Hawa Mohd Zin said...

heheh...tak pernah plak awe tahu pasal amalan ni kak...1st time ni...nak jemur hujan..sat lagi tepung siap diadun ngan air hujan plak

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

awe, amalan nie kan dibuat time panas jer

selalu kalau 10 hari sblm raya, Allah pasti beri peluang cahaya matahari bersinar dgn baik....
amin......(nak buat kuih ikut cara lama, mana tau...ranggup..heheheh)

Nur Hawa Mohd Zin said...

heheh...belom pernah buat lagi...tapi hujan dirmal sepanjang minggu pose..eh akak..hari ini awe ada show..doakan awe ok...nanti awe upload gmbr

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

ari nie 22 hb...

yer, sis masih ingat awk ada nasyid..
good luck sayang

azieazah said...

Memang AYU, dolu2 masa kecik2 selalu jadi penjaga bila MAK jemur tepung nak buat kuih. Bahulu la, Putu Kacang la dll.

Sekarang ni ada juga, tapi di kampung2 jer ler. di KL ni nak jemur kat mana ler pulak. Agak renyah gak tuh.

cikgu isza said...

saya selalu ngintai dari jauh ker bila tgok aktiviti ni..

opah tugas mak.. jadi saya tade masalah..

memang kuih dulu sedap2... opah pun dah pergi menyahut seruan Ilahhi