CITARASA RINDUAN

Wednesday, June 2, 2010

KHASIAT BAWANG MERAH

(kredit by google)

Tahukan anda apa itu bawang merah?. Aku gerenti korang selalu makan dalam makanan seharian korang, kali nie aku nak kongsi info dengan korang khasiat bawang merah.

Sebenarnya bawang merah, merupakan salah satu herba yang tertua di tanam

makanan yang paling popular sejak zaman mesir kuno

Berasal dari Asia Tengah (Iran-Pakistan)

Sangat kaya dengan nilai permakanan, mengandungi protein yang sederhana dan kaya dengan kalsium dan riboflavin

Bawang merah yang telah masak mengandungi kira-kira 86.6% air, 1.2 % protein, 0.1% lemak, 0.6& setat, 0.4% mineral dan 11.1% karbonhidrat

MENGANDUNGI MINYAK ASASI DAN SULFGID ORGANIC

ANTARA KHASIAT BAWANG MERAH

  1. Jika dimakan mentah bawang besar mempunyai kesan yang berguna pada badan

  1. Berguna untuk menggalakkan kesihatan badan

  1. Didalam bahan bawang merah mempunyai bahan diruretik dan menggalakan pembuangan kahak darisaluran kerongkong

  1. Merawat salsema, batuk-batuk,bronchitis dan influenza (caranya~3 atau 4 sudu teh jus bawang merah + madu setiap hari)

  1. Merawat anemia, didalam kandungan bawang merah yang mudah diserap mengatasi masalah tersebut

  1. Menghalang jangkitan oral dan kerosakkan gigi (caranya~mengunyah bawang merah yang mentah selama 3 minit) atau letakkan sepotong bawang merah pada gigi dan gusi yang sakit

  1. Gunakan sebagai tuam seperti penyakit nanah, atau gigitan lebah, tebuan. Atau tuam ke telinga (jus bawang merah) untuk merawat sakit telinga

  1. Membantu pembentukkan semula tisu parut pada luka, sekaligus mempercepatkan penyembuhan, selain itu dalam dunia kosmetik untuk membuang jeragat

  1. Masalah perkumuhan, (caranya-minum rebusan bawang merah yang telah dihancurkan, campur dengan air dan gula~sesuai untuk sakit kencing dan mengurangkan buasir berdarah)

PS :namun, pengunaan yang berlebihan patut dielakkan , dan dapatkan nasihat doctor untuk penyakit yang dihidapi

14 ulasan:

MAS ( DUNIAKU ) said...

salah satu bahan masak yang penting...banyak juga khasiatnya ye

eqbalzack said...

bagus info ni...
tapi ada ke org masak tak guna bawang ayu?

Zaidah said...

zai suka bawang merah...klu dibuat masakan tomyam ker...ayam goreng kunyit ker..mesti makan bawangnyer skali...

Roronoa Zoro said...

suka mkn bawang sgt.. setiap masakan, bawang xkan ditinggalkan.. hehe..

tapi rupanya bawang pon boleh dibuat sapu kt gigitan lebah ek? baru tahu. hehe.. thx 4 info.. =)

Ain said...

stok yang wajib ada kat dapur kan ayu.....

pstttt, tahniah menang tempat kedua kontest abang eq....

tunoor73 said...

my hubby cakap makan bawang besau ni utk bykkan n pekatkan air money...heheheh...

eqbalzack said...

salam ayu...
kalau ada kelapangan singgah ke blog abg eq ye...

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

sis

mmg kita kadangkala hanya tahu mengunakkanya..tapi pelbagai manfaat yang buatkan kita perlu dikongsi bersama-sama..

tq singgah blog ayu

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

abang ee

kalau kenal ngan anak dara yang asli dari N9

sure abang ee tahu..depa masak lemak tanpa penggunaan bawang....

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam sis zaidah

ayu pun suka....kalau ratah pun sedap..bubuh dengan kicap dan cili padi..

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

zoro...

sama2...nanti cuba kluhadapi situasi tersebut..

hope pelbagai ilmiah diperolehi..

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

sis ain

klu tak adastok bwg merah..ayu masak cili padi..ala2 masakan N9... only cili n santan...

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

tunoor 73

mmg byk air mani..but only bawang merah yang kecil....ratah mentah2...malunya bila bau ketiak...
kikiki

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam mlm abg ee

ayu dh singgah.,,,,,,syukur sesangat,........amin