CITARASA RINDUAN

Monday, October 17, 2011

Blogger Maya Mayana tanya Citarasa Rinduan jawab (Rahsia tiada uban)


Ibu ada uban masa ibu berusia 33 tahun..time tu ingatkan kerana ibu jaga kami adik beradik, maka mestilah ibu banyak masalah dan kepala dok pening  fikir itu ini, biasalah budak2 kan.. semuanya serba serbi nakal.. hehehehhe…

Bila ibu kata, siapa cabut uban, dapat 20sen, kami pakat cabut sama2… nanti boleh beli aiskrim Malaysia kat kedai cik sal hujung rumah… selalunya imbuhan kami banyak.. sebab ibu memang banyak uban..

Bila abah nak minta cabut uban, kami tamo.. rugi oooooooo, tak ada pun uban yang ada dihelaian rambutnya, sangat penat tapi tak ada upah….hahahahah
.
Namun, bila usia beranjak ke 57 tahun.. rupanya benar. Rambut abah jenis yang liat… uban tamo tumbuh jua…



Rahsia rambut abah sentiasa hitam, sebenarnya yang ku perhatikan abah tak suka basuh rambutnya dengan apa2 produk shampoo dipasaraya… Cuma dalam setahun ada 3-4 kali abah akan ke salon untuk cuci rambutnya…

Dan kami adik beradik sentiasa cemburu bila lihat rambut abah sentiasa hitam, walhal.. kami 3 beradik yang usianya kian hampir 30an dah tumbuh uban!!!! adehhhh




PS:Menjawab pertanyaan sahabat kadangakala menyedarkan aku bahawa kita sering ada kaitan, sekurangnya dapat mengambil sedikit pengalaman buat kehidupan mendatang.. kannn……

23 ulasan:

eelobor said...

oooo...ada sessi soal jawap rupanya kat sini yer?

Citarasa Rinduan said...

eelobor--
beb,.
aku ambil berat tu dengan pertanyaan kawan2..
sekurangnya bertukar2 pendapat kan..
hah!!
ko nak soal aku apa??
cer....cer............ tanya?

diana said...

saya dulu kecik2 kena cabut uban jugak..
tapi tak merasa la nak dapat upah..:)

azam said...

:) ayah saya 68 uban semua dah....hehehehe

termasuk saya dah naik uban....minyak rambut ni....confirm

Citarasa Rinduan said...

diana--
heheheh. special sikit sebab uban ibu banyak.. hehehe

azam--
panjang usia, kalaulah usia abah hingga 68 tahun, moga2 rambutnya masih warna hitam...

makdara TERdiva said...

dia mcm ikut keturunan..huhu..
lagi kalau masa muda byk guna mcm2 benda kat rambut..kompom uban senang nak hinggap..

Mama Janet said...

uban tu penyeri ler

~ yus ~ said...

mungkin juga ya...

mak saya pun umur dah 57 sehelai uban pun susah nak jumpa. Tapi ayah, terbalik pula, dah putih semua.

Saya pula ikut ayah, dah ada juga ni..huhu.

saya lihat, emak pun tak suka guna syampu sangat...

Along Maklong said...

ayu..

kepala maklong pun dah penuh uban ko.. rasanya sebab faktor keturunan..
mak maklong umur 65 sehelai rambut hitam pun dah tak ada.. huhu..

lagi satu maklong ni suka berfikir.. nak tidor pun kadang2 tak lena.. sebab banyak benda difikirkan..

ieda said...

memang ieda ada dgr ayu .. jgn cuci rambut dgn produk pencuci skrg nie .. bahan kimia itu membuatkan rambut kita cepat beruban .. dan kalau boleh dicuci dengan air sirih lagi bagus .. lebat dan ranmbut x rosak :)

Maya Mayana said...

ooo mcm tu yer...siap print screen comment yana tu lagi nasib mak tk merapu tadi..ahaks...

cam ni tk nk beli syampoo lg..hehe,

thanks atas rahsia itu tp mk ayah yana dua2 dh rambut nk putih...diorang memang nk biarkan..feeling omputih giteww :)

ziraziz said...

jgnkn mak n abah, sy sndiri pn dh beruban ha3..

norhidana said...

ohooo itu yek petua rmbt abah akak yg masih hitam lg tu...
tp mmg kadang2 ada org tua yg rmbtnyer msh itam lg... sbb diaorang kadang tak suke pakai syampo2 ni,leceh kot

norhidana said...

ohooo itu yek petua rmbt abah akak yg masih hitam lg tu...
tp mmg kadang2 ada org tua yg rmbtnyer msh itam lg... sbb diaorang kadang tak suke pakai syampo2 ni,leceh kot

munna said...

en abg munna pun dah banyak uban kat kepala.... 3 bln sekali dia inaikan kepala dia

Kalamhati said...

dgr kisah abah ayu, teringat mak member KH..masa usia dia dekat 60 thn rambut dia masih hitam lebat..huhu jeles btul

Hamizah said...

sefaham sy x uban sbb rambut jenis yg halus/lembut..klu rambut kasar cepat le ubannya..
maka saya dah 60-an blm uban lg..
arwah ayah meninggal 50-an jg x uban..
alhamdulillah kami adik bradik mewarisi..

Zul Fattah said...

saya dah ada uban la kak.. dlam 5 helai kot.. huhu

Gen2Merah said...

saya pun macam dah ada uban.. ahahaha..

Papa Mifz said...

alhamdulillah setakat nih papa mifz lum ado uban lg...:)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

uban tu kadang2 org muda pun dia nak menempel.jahat gak uban kan akak?tp mmg la klu syampoo tu blh buat rambut beruban.ramai yg ckp camtu

cik pulau said...

abah sy dah 55thn.
uban?? boleh tahan jugak banyaknya.huhuhu

cik pulau said...

abah sy dah 55thn.
uban?? boleh tahan jugak banyaknya.huhuhu