CITARASA RINDUAN

Saturday, October 8, 2011

Ambil langkah berjaga-jaga

Salam malam minggu semua…, lewatnya daku update blog….

Bukan setakat buzy jer, sekarang nie kampungku digemparkan dengan kes pecah rumah.. alahai!!!
Bila anak simpulan balik dari penjara, mulalah kami penduduk sekampung tak lena jadinya… semalam masuk ke rumah selang 5 dari rumahku

Malam ini hingga seterusnya perlu berjaga-jaga, mujurlah kawasanku ada RELA, peronda belia dan polis bantuan yang membuat rondaan.. tapi, depa pun bekerja secara sukarela.. sudah semestinya depa perlu awasi banyak tempat, untuk keselamatan diri sendiri… jom, sama-sama kita ambil langkah berhati2..

*********************

Check tingkap dan pintu rumah kita… pastikan kesemua telah ditutup dengan selamat, jangan tutup lampu ruang beranda hadapan, kiri, kanan dan belakang rumah… biarkan terang, sekurangya kita tidak mengundang dari penjenayah yang sentiasa memperhatikan kelalaian isi rumah..

Lagi baik, kalau kita memperolehi no telefon balai polis mahu pun no bimbit  RELA, rukun tertangga atau sesiapa yang menjaga keamanan kampung… sekurangnya bila kita mendengar bunyi yang mengundang kepada jenayah.. dapatlah kita cepat2 menghubungi dan meminta pertolongan dari mereka……..
Semoga kita sama2 berhati2…. Sayangi diri dan keluarga tersayang..


PS: korang ada cadangan lain ker nak atasi dari jenayah diwaktu malam??

27 ulasan:

padin said...

tido waktu siang, berjaga waktu malam.. hee susah plak tu kan, haihh penjenayah ni mmg menyusahkan la, susahkan diri sendiri dahla asal jgn susahkan orang lain..

Citarasa Rinduan said...

padin--
betul2...
itu yang payah, kita berusaha.. mereka senang2 nak pecah masuk..
apapun untuk peringatan diri dan family..
berhati2 dari mengundang mereka masuk rumah kita...
jom!!
check pintu dan tingkap rumah kita..

gedek! said...

baru minggu lepas sedara unlce kena samun rumahnya...

Kepala kena tetak, mujur tak meragot nyawa....

kamu hati hati ye..?

Citarasa Rinduan said...

uncle-
tulah,.
ayu pun ada dengar kes samun hingga main parang dan segala benda berbahaya...

moga kita sama2 jaga keselamatan ya

Fatin Mraz said...

apa nk buat yer...? mm..
siang hari jgn dedahkan umah, maklum, mlm org berjaga-RELA per sumer.. siang mse org gi keje..mungkin die pun ada keje..

kene predict the unpredicted.

Lelord said...

berhati2...btul kena pastikan tingkap dan pintu dikunci sebelum tido.
memang tak dinafikan ada yg mmg terer bab2 mengumpil tapi kita pun kena hati2

padin said...

sekurang2nya kita ambil langkah berjaga2 kan.. :D

Citarasa Rinduan said...

fatin--
sebelum maghrib ada pelanggan yang agak mencurigakan tau..
ayu tekejut sebab dia trus lari tanpa ambil wang baki...
hanya duduk minum...
bila suami ayu balik rumah, dia mengekor..
alahai...

kak lelord--
terima kasih kak......
selain tu kita amalkan doa2 yang mudah..
pelindung diri dan rumah.

Citarasa Rinduan said...

padin--
setuju!!!!!!!

Fatin Mraz said...

selalunya kes mcm nih mereka study jadual tuan rumah n persekitaran. so setuju ngn lelord. pastikan semuanya ok. benda2 berharga, brg kemas cash money, sume kalo leh jgn tggl kat umah. kasik simpan lam bank.

Citarasa Rinduan said...

fatin--
ayu agak kan, depa nie mmg akan ambil waktu sedikit
pandang
jeling
lihat persekitaran
dan.............
bertindak..
kan?

insan_marhaen said...

begitulah pandangan orang terhadap anak IM agaknya.

tentu mereka akan menuding bila saja ada barang yang hilang.

IM lah yang kena tanggung semua perasaan..

AMMAR YASIR said...

Terasa bimbang pulak bila Akak cerita pasal ni...

tun_telani said...

Takutnye kak.. akak hati2 ye.. bagusnya ada RELA. semoga Allah balas jasa mereka kan kak..

eelobor said...

masalah gini berlaku di mana2 saja ayu. di kawasan rumah aku pun (di kampung) kerap juga boleh di katakan selang sehari ada jer kes pecah rumah. cadangan??? kena pertingkatkan tahap keselamatan & sentiasa berwaspada.

ziraziz said...

skrg ni kt mana2 pn ade kes pecah umah..xkira siang mlm dh...makin rmai org jht ye..

jeBateja said...

benda yg den tak suka ni kak.....sorammm bila dgr org lain kena....errr....dennya rumah....dopan belakang lampu sentiasa pasang...ahakz

IMANSHAH said...

saya penah kena sekali

Hamizah said...

saya pon tido dlm ketakutan sejak semlm sbb hubby x kt rumah..

siti murni said...

sini pun sama Ayu..banyak je jugak kes pecah rumah dan samun. Baru ni kawan sepejabat kena samun..rugi 3K, cedera lagi...haih..sama2 la kita ambil langkah berjaga-jaga dan ingat-mengingati sesama jiran..

Bigdaddyz said...

berjaga-jaga sahaja la apalagi yang mampu kita lakukan ...dan berdoa di jauhkan.

Masrini Karim said...

kak ayu..semalam lalu kat kedai..nampak ramainye org kat kedai akak...sempat intai2 akak gak...hehe...kat anggerik ni pun tgh byk kes akak...huhu..bahaya...

Masrini Karim said...

kak ayu..semalam lalu kat kedai..nampak ramainye org kat kedai akak...sempat intai2 akak gak...hehe...kat anggerik ni pun tgh byk kes akak...huhu..bahaya...

Gen2Merah said...

rumah kami pernah sekali kena pecah masuk.. nasib baik kami smua tak apa2 sebab terlena tidur.. tapi banyak barang2 yang hilang

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

bahaya betul bab2 pecah umah ni.kdg2 bkn org yg kluar penjara tu punya kerja.tp org lain pun ada kan kak?jg diri kak....

bersama kak Es said...

wehhhh rumah baru !! cantiknya rumah ayu niiii..nmpak sangat kak es ni dh lama tak bertandang sini. Ayu sihat?

Rtp Farra Arisha said...

strangers and criminals are everywhere. harus ambil precaution steps agar ianya tidak berlaku pada hari hadapan..
take care sis :')