CITARASA RINDUAN

Wednesday, October 5, 2011

Sukarnya nak lakukan............

Sebenarnya sukar bila kita menghadapi masalah, lagilah melibatkan kerenah manusia yang pelbagai… apabila melayan pelanggan… terus terang aku boleh sabar… 90% pendapatan aku adalah dari mereka kan?????

Tapi, bila melibatkan pekerja… kadangakala aku jadi keliru.. en zalie tegas orangnya.. tak suka kalau aku mudah kasihan atau ambil berat pada pekerjaku. Masalahku pula suka berkongsi pendapat dan pengalaman dengan mereka…

Namun, hasil yang ku perolehi, selalunya pekerjaku akan salah ertikan erti kasih sayang dan lemah lembutku…..

Akhirnya, mereka akan pijak kepalaku… hujung2 aku jua yang kena…..


PS: Bila lihat sesetengah majikan yang garang dan tegas pada pekerja, pekerja akan hormat mereka… perlukan aku TEGAS??? Sukarnya...........

38 ulasan:

Ati Masrif said...

serba salah bila jadi mcm ini

rasanya ada perkara yg ayu kena bertegas
dan ada perkara yg boleh berlembut

jeBateja said...

Tegas biar bertempat kak....nak bermesra pun biar bertempat jugak....kalau den....masalah depa den leh dengar...masalah den...biar den sorang2 taw.....kalau dok citer masalah kita pas tu depa plak bg pendapat...nanti depa ingat depa best.....ahakz....

Tapi tegas sgt pun tak elok....perniagaan makanan perlu mimik muka manis...kalau depa tertekan dgn ketegasan...susah gak erk...erk...

azieazah said...

Bos lelaki dan Bos perempuan memang berbeza cara approach. Ibarat sorang jadi ayah sorang jadi mak. Seorang kena garang dan tegs, seorang lagi kena lembut dan boleh jadi tempat mengadu.

Sekiranya seorang sudah pun bercara tegas, seorang lagi kena bertindak lembut sedikit supaya kemelut tidak terlalu rumit. Tetapi tetap kena berhati-hati agar tiada yang menbenci.

~izan~ said...

izan dapat agak,akak mmg seorang yg lemah lembut dan sgttt baik hati.dari cara penulisan akak,mmg sgt nampak semua itu.

serba salah kan kak,nak garang sgt takot pekerja takot,nak baik sgt nnt ada je yg naik tocang...

cik cek said...

Ayu....

Faham sgt situasi Ayu...kita serupa... :)

Niena Pengembara Ilahi said...

erm... pendek kata suma bnda xkena.....sabar je la kak ayu....nk wat cmne..kerenah manusia

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam kak
bila kita lembut hati camtulah jadinya kak.sbb tu hubby nk ambik maid hari tu adik x mo

gadisBunga said...

pendapat saya, akak kene tegas. biarlah pekerja nak cakap apa pun.

saya dah kena. terlalu baik dan bertolak ansur dgn org bawahan akan memberi ruang untuk mereka pijak kepala kita. serik dah saya.

ainnoraini said...

kite kene tegas ayu...jgn biarkan org main2kan kite...

Kalamhati said...

kdg2 perlu bertegas ayu..huhu

cikgu isza said...

ayu,
biar dalam lembut ada tegasnya..

Gen2Merah said...

jadi ketua sememangnya ketegasan itu penting.. asalkan kita ambil berat kebajikan pekerja2 kita,. barulah jadi majikan yang dihormati

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

lembut tp tegas..bukan lembek..bukan juga garang

Cik Kamoo said...

Dah lama tak lawat belog akak! Belog akak dah cantik ....


Moga akk sihat selalu hendakNya!!

logorithm said...

Cik Ayu kena lukiskan satu garisan yang jelas. Diorang tak boleh melampaui garisan tuh. :-)


Terbaru dari Logokoko:

[U] Dijumpai mati di padang golf

[U] Gambar dulu-dulu #2

[10SX] Gambar bermacam-macam KOTE!

IMANSHAH said...

Tegas tapi bukan boosy

NadiRah said...

perlu kak...

Mas said...

bagus en zalie tegas...
ayu pun sama...
lembut dan tegas mengikut keadaan..
jngn bagi muka sangat pada pekerja ayu..
klu tak...memang dia org akan selalu ambik kesempatan..
rindu tau kat ayu.....
moga ayu ceria2 selalu..

ieda said...

tul lah tuuu ayu , jgn berlembut sgt .. kuatir pijak kepala dah pun jadi .. insyaallah pasti ayu ada jalan penyelesaian nyee .. :)

Mamamya said...

kdg2 sesekali kita mmg kene perlu tegas ayu....supaya ada rasa 'hormat' pekerja kpd majikan....tp kdg2 kita b'ckp mmg mudah tp nak buat tu mmg sgt2 sukar sbb akak sndri pun x reti nak b'keras... (selalu jg kene marah dgn en.suami)

kasih suci said...

kasih nak komen lebih2 memang xde pengalaman tentang itu..tapi bila difikirkan secara logik, ada masanya akak perlu bertegas...dan pada masa yang sama, akak perlu berlembut...biar diorang hormat akak sebagai majikan bila waktu bekerja, dan sebagai kawan bila di luar waktu bekerja...(",)

Fara said...

Sy rs, mmg ptt bos ada sikap tegas. Mmg tak boleh berlembut dan jadikan mereka rakan sbb mrk nanti keliru nak lyn Ayu mcm ne.

Maya Mayana said...

emm yana pun tk pndai nk komen kak...cumanya jgn terlalu percaya. ..tegas pun perlu ikut tempat

miss you so much...

ZanaNordin said...

duhai kak..
serba salah jadinya kan..
tp pada pendapat zana..
biarlah tegas bertempat..
ada masa kita bertegas dgn mereka
ada masa kita sama2 berkongsi masalah mereka....
insya allah....mereka akan hormat kita sebagai ketua...

Hanis Azla said...

semuanya kena bertempat.. tp selalu tu mmg susah utk kita laksanakannya

Coretan anuar said...

Ada masanya kita kena bertegas dengan orang-orang di sekeliling kita terutamanya pekerja kita...

Kata orang bertegas biar bertempat...

Sebenarnya pekerja kita pun suka kalau kita bertegas dengan mereka.. Supaya mereka tahu apa perkara yg boleh mereka lakukan dan yang tidak boleh mereka lakukan...

Secara tidak langsung membantu mereka untuk membuat sesuatu keputusan dalam tindakan dan pekerjaan mereka...

munna said...

ADA MASA KITA BOLEH BERLEMBUT DAN BERGURAU DGN MEREKA... TAPI TEGAS TU MMG HARUSLAH AYU...

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Hai.. as salam Ayu. Lama Ayu cuti blog ya...

Kalau ada dua "boss" kat situ, mmg salah sorang kena ada yg "lembut", sorang lg kena "tegas". Kalau 2,2 tegas sgt .. pun staff jadi tensen plak..

Mcm kita ibu bapa ni jugak, kalau ayah dah tegas, emak kena lembut sikit dan begitu sebaliknya. Barulah keadaaan jd balance.. tak terlalu tertekan & tak terlalu "terbiar"/bebas.

Zul Fattah said...

Nama pun, manusia.. lain org lain ragam.. kalau main dgan ramai org.. banyak r kerenah yg kita jumpa..

~ yus ~ said...

jadi bos ni memang payah kan...

apa pun kena tegas, kena jaga periuk nasi sendiri juga ya tak?

Papa Mifz said...

ketegasan perlu tapi dlm cara yg tidak terlalu garang...

* gmbr WW smlm tuh time honeymoon 2 tahun lepas...tat y xde mifz..:)

mamaNoriz said...

sya pun kena jaga staf,

mmg susah kan kak,

lembut sgt di pijak, tpi di marah kang merajuk pastu keje pun merosot...huhu

Yasminhamid said...

mungkin pada satu2 situasi kena trgas.. ada jugak situasi yg perlu berlembut... tgk keadaan.. kalau garang memanjang kang orang tak hormat jugak...

cik pulau said...

agaknya kalau sy jadi majikan..
sume mesti tak suka sy sebab sy ni garang orangnya,,
huhhuhu..

suri solehah said...

tu lah masalahnya kan...kalau layan baik naik kepala..kalau tak layan..sian pulak..akak selalu jugak dalam situasi gitu ngan student..amik yang tengah kot yang terbaik ayu...

abu muaz said...

pekerja zaman sekarang sebulan je dia akan hormat tokenya ... lepas tu dialah tauke.

Woofer Storm said...

kadang2 ketegsan amat diperlukan tapi jgn smpi staff takut pla.hheee


slmt mlm sis^^

msredcheesecake said...

Msred juga jenis bos yg suka berbaik dgn staff.. Tapi kalau ikut pengalaman, nak baik pun kena tengok jenis staff....

Salam kenal, dtg dari blog zul fattah...