CITARASA RINDUAN

Friday, October 7, 2011

Masih muda belia dah ada sakit, Dan menjawab pertanyaan tentang Kepentingan Suntikan Typhoid



Ni yang payah kalau tak jaga kepentingan kesihatan diri sendiri,  usia masih muda belia, (hujung belasan dan awal 20an) dah ada penyakit… ingat badan gemuk jer ker ada sakit2….. seperti kes ku pagi ini… 2 pekerja baruku dah disahkan ada darah tinggi bacaannya adalah 148/90, manakala bacaan gula dalam darah adalah 8.9

Kus semangat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


PS: apa boleh buat, buat peringatan diri sendiri dan sahabat diluar.. silalah jaga kesihatan anda… jangan makan makanan segera. Sila makan makanan yang berkhasiat, amalkan minum air putih 8 gelas sehari ya….

*************

Selingan~~menjawap pertanyaan blogger matcham2 ada… suntikan typhoid setahun sekali, tak silap tahun lepas suntikan hanya diambil 3 tahun sekali, namun tahun ini suntikan tersebut telah dikuatkuasakan diambil setahun sekali,

Manakala kepentingan suntikan tersebut, Menjawab pertanyaan blogger sunah, maya mayana dan blogger yang lain,. Suntikan wajib diambil untuk mengelakkan penyakit berjangkit melalui pengendalian makanan, bukan dikhususkan pada pekerja kedai makanan sahaja, malahan kantin sekolah, prasekolah,tadika atau apa jua yang melibatkan penyediaan makanan kepada orang ramai diwajibkan mengambil suntikan typhoid,

Kementerian kesihatan akan memberi suntikan dan mengambil rekod kesihatan,selain nasihat kebersihan akan diberikan oleh jururawat, kad suntikan turut disertakan, bayaran adalah hanya RM20 untuk seorang. Bagi klinik swasta suntikan typhoid dicaj pada RM55 keatas

16 ulasan:

Cik Ecah said...

uhuuuu risaunyer....
takut la plak...
zaman la ni mknn mcm2....


k.ayu ecah dtg jenguk k.ayu nih :)

Maya Mayana said...

ooo baru den faham...bujal nama blog dia "matcham-matcham" aje kot...

thanks for the info kak :)

Niena Pengembara Ilahi said...

:)

erm...bagus kak ayu tlg smpaikan nie...


pekerja kak ayu tu umo berapa?tggi jugak darah tu

Citarasa Rinduan said...

cik ecah--
muda lagi dah ada sakit.. elok kalau kita check awal kan......
jom kita pi hospital, nak tahu gak samada gula dalam darah kita normal atau sebaliknya

yana--
alamak... hahhahahaha. abis kak ayu kena piat dengan bujal X..
bujal sorry!!!

welcome...

niena--
sebenarnya dari awal berblog kak nak gak kongsi tapi tulah, asyik syer entry entah apa2.. lepas nie nak syer ttg kedai kak jer..
hahhahah
umur yang perempuan 18, lelaki 20....

aimie amalina said...

hayooo
isaunyeeee
penyakit skrg ni

gedek! said...

uncle rambot je macam pahlawan melayu....

tapi takot jarom!

Citarasa Rinduan said...

aimie--
jgn risau ke pusat kesihatan ya.. kita ambil darah buat kesedaran diri sendiri....

Citarasa Rinduan said...

uncle--
hahahhahahha.. nanti nak beritahu doktor daddy zihad, uncle takut jarum.. hahahha

azam said...

makan byk sgt ni...hehehe

Citarasa Rinduan said...

azam--
walhal depa belum sarapan pagi.....
apa kes.. hehehehe

tun_telani said...

pengusaha makanana mmg kene amik injection ye.. bagus tu, byk penyakit blh berjangkit through food. ingat masa tun amik kelas microbiology, ada bljr pasal typhoid mary. baru laa tahu bahaya penyakit berjangkit kalau tukang masak x betul2 jg kebersihan nih..

tun darah rendah, so mmg perlu minum air banyak2.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

bahaya muda2 dah tinggi bacaan darah dan gula..huhu

kolestrol adik tinggi kak.tanda2 tak lama idup la tu klu msh leka..huhu

Fara said...

Seram sy baca bacaan darah tinggi dan kencing manis tu. Tahap berjaga-jaga. Sy risau nak bt cek up mcm nie. Eiii....

kella said...

macam macam penyakit sekarang ni kak...hmmm memang kalau ikutkan makanan kat luar tu byk sangat terdedah pada pencemara...

tapi tulah.. nak minum air 8 gelas sehari? uhhh susah jugak tu! hehe

Sari Yusa Ibrahim said...

agak2 yg meniaga kecik2 mcm akak pun kena amek gak ke??

azian said...

kak ayuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu....
ok dah...akak sihat?
suntikan tu mmg wajib kan utk org2 yg jual makanan....heheheh...
sy muda tapi boroi...camne????mude kee????hehehehe