CITARASA RINDUAN

Sunday, February 20, 2011

Aku dipanggil `abang…`

Selepas rehat dalam jam 2 petang, aku terus ke citarasa rinduan..

Kuperhatikan ramai customer,
lerekan senyuman tersergam di hujung mulutku yang ku tenyeh lipstick warna pink kegemaran umai

hidungku kembas kempis bila en zalie tersenyum dari belakang..
semalaman en zalie deman,
mujur aku kuat semangat,
hanya sempat lena jam 4 pagi,
sedar-sedar terlewat dah jam 5.50 pagi.
Kini, en zalie dah sembuh…
Mungkin ubat atau urutan dari isteri tersayang

************
Terusku kebelakang bertanyakan kesejahteraan para pekerjaku
Agar mereka sentiasa rasa hormat dan gembira
Bila disapa mereka tersengih tanda bahagia

Tiba-tiba seorang pekerjaku menyatakan

“Abang………… majikan hari ini”

(Eik, dalam hati aku kebingungan, apa yang direpekkan si budak lombok nie)

Aku perempuan dikatakan abang!!!! Pelik…

Sekali lagi……dia menyapaku….

“Abang…….majikan hari ini..cantik”

Eik, terus ku kepal gengaman, mau ajer ku tumbuk wajahnya yang berkulit hitam masam…selepas ditiak abang, dikatakan aku ini cantik….pelik…..
Hehehhehe…acah jer

Aku tanya kembali……..

“Abang??”

(Aku perempuan bukan 2 alam….agak-agak lah…….) hatiku menyoal seperti mahu terkam leher si budak lombok itu……dus…dus..

“Ya, abang itu di lombok di panggi baju berwarna merah!!!!!”

PS:Ah……….tensionnya, aku bukan budak lombok tapi aku pandai makan lombok atau rawit atau cili padi yang di teyeh dengan kicap Jalen berserta nasi panas-panas………..

14 ulasan:

alinac lover said...

keh keh keh...nak kena ni~

Citarasa Rinduan said...

yong...
hahahah...merah menyala kot hari nie...

Dearie Pearls said...

Hi Dear Kak,

hahaha...
mujur tak terlepas 'sebijik' kat dia..

dan nasib ar Majikan ini seorang yang penyabar...

*mesti sangat menarik hari ini..

Citarasa Rinduan said...

hai dik--
heheeh, nasib kak sabar, kalau tak sabar??
keluar peluh jantan..hehehehe

Cikgu CTE said...

fobia dengan org lombok...tapi ayah saya suka sesangat berkawan ngn org lombok...

sy x pernah dengar pulak bahasa mcm gni...mungkin lombok pekat kot...

n3 ni boleh jadi..mari belajar bahasa lombok!

Citarasa Rinduan said...

cikgu cte--
betul apa kata cikgu..sepatutnya saya letak tajuk..mari belajar bahasa lombok

PS: mmg sukar nak ajar pekerja nan satu tu....bahasa lombok dan jawa...beza benor...adeh!!

Kengkawan said...

fes time dengar..
wah international ayu no

heheh

Citarasa Rinduan said...

kengkawan--
ayu sampai terlopong mulut..terkebil2 mata...pandang tak lepas..dia cakap bersahaja..
rupanya bajuku dipanggil `abang`
agak2 kalau baju warna kuning dipanggil nenek kot..heheh

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Ayu - dlm bahasa jawa "Abang" bermaksud merah. Lain kali masuk kelas jawa dgn MM ya.;)

Merah = abang
Hijau = ijo
Hitam = ireng
lain2 warna = sama mcm BM

azzey said...

Dia rabun tu ayu. kasi dush2 sama dia...

Citarasa Rinduan said...

MM--
kalau jawa timur dr cilacap...depa tak kata gitu..
tu bahasa lombok..
em..teroo kakakku MM..
lepas nie syer lagi MM..
chaiyok

Azzey--
hahahhaha...karang pengsan pulak...

sarah-najwan said...

hehe..ni majikan kene blaja sket2 dulu bahasa asing nih..hehe

Citarasa Rinduan said...

sarah--
heheheheh..

jeBateja said...

abang...jangan marah sama itu budak lombok laaaa....ahakz