Photobucket Photobucket

CITARASA RINDUAN

Thursday, February 24, 2011

'Imam Muda 2' Dapat Sambutan Pelajar Mesir




Para peserta menunggu giliran temu duga.
KUALA LUMPUR: Sesi uji bakat program Imam Muda musim kedua (IM2)mendapat sambutan menggalakkan daripada kumpulan pelajar Malaysia dari Mesir di Masjid Negeri Sultan Ahmad 1, Kuantan pada 19 dan 20 Februari lalu.
Menurut Pengurus Saluran Astro Oasis, Izelan Basar, Imam Muda amat berbesar hati dan menyambut baik kehadiran kumpulan pelajar dari Mesir yang pulang ke tanah air untuk turut serta dalam program itu.
“Selain mampu merancakkan persaingan dalam Imam Muda musim kedua, Astro Oasis berupaya untuk memanfaatkan masa cuti para pelajar sementara berada di Malaysia.
“Biarpun mereka terpaksa menangguhkan pengajian buat sementara, kami menjanjikan suatu pengalaman yang terbaik akan dilalui oleh mereka seandainya terpilih sebagai peserta.
”Kami turut menjangkakan lebih ramai anak muda yang bersemangat untuk turut serta dan mengambil peluang menyertai porgram yang diwujudkan kepada mereka ini.
Tuan Muhammad Akmalhakim Tuan Mazri.
"Sememangnya, golongan anak muda ini memang berani menyahut cabaran yang dilontarkan kepada mereka,” ujar Izelan
Menceritakan pengalaman menghadiri sesi temu duga Imam Muda musim kedua, Tuan Muhammad Akmalhakim Tuan Mazri, pelajar jurusan perubatan daripada Universiti Ain Shams, 21, berkata dia telah mengikuti program Imam Muda sejak musim pertama lagi menerusi laman sosial Facebook.
“Apabila saya terpaksa pulang dan menangguhkan pengajian disebabkan pergolakkan yang berlaku di Mesir, saya berasa terpanggil untuk memasuki program Imam Muda yang merupakan sebuah program berilmu yang bagus untuk disertai.
Saya mencuba nasib di samping untuk menimba ilmu,” katanya.
Bagi mewujudkan perubahan untuk musim ini, pihak Astro membuka peluang kepada Muslimin dari seluruh dunia untuk datang ke uji bakat IM2.
Bagi memartabatkan lagi penggunaan Bahasa Malaysia, calon antarabangsa yang berminat mestilah berkebolehan untuk bertutur dalam bahasa berkenaan sebagai syarat utama menyertai IM2 ini.
Bagi mereka yang berminat untuk menjadi pelapis dan penyambung warisan serta memikul tanggungjawab sebenar sebagai seorang imam, dijemput hadir ke sesi temu duga seterusnya. Pendaftaran dibuka dari pukul 8.00 pagi sehingga 4.00 petang.
Ia akan diadakan seperti berikut;
25 – 26 Februari 2011: Wisma MUIS, Kota Kinabalu, Sabah.
05- 06 Mac 2011: Kompleks Pusat Islam, Kuala Lumpur.
Kriteria masih lagi seperti musim lepas iaitu lelaki beragama Islam yang fasih berbahasa Melayu dan boleh menguasai lebih dari satu bahasa di samping berusia di antara 18 hingga 27 tahun serta sihat tubuh badan.
Bagi yang berminat hanya perlu membawa salinan kad pengenalan berserta dua keping gambar berukuran 4R di samping boleh membaca Surah Al-Fatihah serta surah-surah lazim dan mempunyai pengetahuan mendalam dalam agama Islam dan hal ehwal semasa.
Siri pencarian Imam Muda musim kedua bakal bersiaran di saluran rasmi, Astro Oasis (saluran 106) bermula 25 April 2011.


Kredit to mstar online
 PS: baguslah. mereka isi masa mereka dengan pekara yang bermanfaat..

3 ulasan:

Kakcik Seroja said...

Along pernah pergi uji bakat IM yang pertama dulu. Kali ini, dia tak nak pergi pulak...

Unknown said...

kakcik--
pujuk lagilah..mana tau...berjaya...

Mas said...

suka rancangan imam muda...
rancangan yang terbaik...