CITARASA RINDUAN

Wednesday, February 16, 2011

Petua senang dan selamat untuk kaum perempuan jer, (lelaki,Boleh baca ker?)



Selamat MALAM semula…….

Sebelum nak beradu, aku ingin berkongsi dengan kalian petua yang ku titip dari rancangan kesihatan di kaca TV2.

Jangan tak tahu…kalau bab kesihatan aku layan semua rancangan,,tak kisahlah kalau rancangan itu  di khaskan untuk bangsa hindi atau budhha..

Bagi aku apa yang penting, tak menyalahi hukum halal/haram disisi agamaku..

*****************************
Kebetulan, segmen kesihatan itu di hoskan oleh kaum India
Antaranya, segmen petuanya adalah;-..

Jom ku kongsi dengan kalian..semoga menjadi panduan untuk para wanita disana, kaum lelaki..boleh baca ker? Apasal tak boleh??? BOLEH baca dan mencuba…..

  1. untuk menyegarkan udang mentah-
 
kadangkala kita sebagai suri rumah, pasti membeli bahan masakkan untuk tempoh yang panjang seperti 3-6 hari..tahukah anda…bahawa ada cara untuk menghasilkan udang mentah sesegar seperti kita baru membelinya di pasar?

Caranya

·        Siang udang mentah tersebut,
·        Basuh dan masukkan dalam bekas.
·        Sebelum kalian ingin menyimpan ke dalam peti ais, gaulkan udang mentah tersebut dengan gula pasir……

Cubalah…….pasti kalian tak menyesal…aku dah praktiskan untuk bahan mentah di citarasa rinduan…..

  1. elakkan pijar/panas lada merah/pijar dijari

Lada? Kalau masak tanpa lada, ibarat tiada lagu dan irama……..heheheheh., melalut pulak..

Okey-okey ….. sambung semula, sekirannya anda risau tangan dan jari anda pijar/panas ketika menyiang, membasuh atau menumbuk lada basah atau kering
Jom…..ikuti petua ini

Caranya
Sila sediakan minyak, garam dan air suam

  • Rendamkan jari dan tangan anda pada air suam yang dicampur dengan garam, ambil minyak masak dan sapukan pada kesemua permukaan kulit yang dikuatiri terkena bahan pedas itu
  • Selepas itu, basuh sehingga bersih dengan sabun dan keringkan, selamat mencuba

2-3 kg seharian menghadap lada basah/kering/cili padi, bila ku guna pakai petua itu..alhamdullilah sampai sekarang tak pernah rasa pijar/panas dll

GAMBAR EHSAN DARI GOOGLE

13 ulasan:

Ayuni said...

good tips, thanx sis!

Citarasa Rinduan said...

ayuni --
sama-sama

alinac lover said...

ini untuk akak :)

http://www.alinaclover.com/2011/02/errkenapa-blog-bergegar-nih.html

bun said...

bagus-bagus

lagi-lagi tang cili tue

amat bergune

pasnie tarak pijar dah :)

kella said...

kak ayu sayang! :) selamat malam .. akak tak tido agi ya... :)
kak ayu sihat ke? kak ayu sorry la lately ni selalu lewat dapat singgah rumah kak ayu ni.. tak sempat.. tengah berkejap dengan masa nih!
malam malam begini baru ler sempat update...
terima kasih kak ayu yang sentiasa je singgah rumah kita..!

terima kasih untuk info ini! tambah lagi ilmu kita malam malam nih~

selamat malam kakak ku.. semoga nyaman nyaman sahaja kat sana! :D

hazlin said...

tq for the info..
selamat malam..

Citarasa Rinduan said...

yong--
kak kesana...wah,,suprisenya


bun--
terima kasih yer..sudi membaca petua ini,.

Citarasa Rinduan said...

kella--
selamat malam sayangku..
alhamdullillah..dibei kesihatan yang hakiki..
subhanallah..senang kak ayu ada sahabat yang sudi berkongsi khabar dan berita

semoga kamu sihat2 sahaja..kirim salam pada mama yer..happy birthday mama


cikgu hazlin--
selamat malam jua...
semoga cikgu tidur lena ya

hysman said...

salam kekanda....
mekaceh atas petua nih..
saye mmg jarang or tak penah dok dapor...tahan pon 3min amik air dlm peti..hehe..
gurau jer..

tp kak,udang tu klu gaul dgn gula pasir tak manis ker jdnyer..
tak serap gulanya?

Citarasa Rinduan said...

hsyman--
selamat malam dik
jangan bubuh banyak yer dik, hanya buat petua, macam nak molekkan buah-buahan supaya segar selepas dikupas..
kita bubuh garam kan???

Black_roses92 said...

errr..t xmanis ke udang tu??

Muhamad Zaki Zafir said...

gud tips kak, nak2 yg no 2 tu.dah pijar tgn, xblh nk buang air laa.tmpt blkg tu yg panas pulak nnti. :D

azila said...

Tq Ayu bg tips berguna ni...akan cuba diamalkan:)