CITARASA RINDUAN

Sunday, January 22, 2012

Ibu.. Adik Haus..


Ibu…. Adik nak air.. haus…

Sebagai seorang ibu, bila anak minta air.. pastinya sangatlah sukar perasaan diri, memandang sekeliling hospital, café yang ada tutup pulak,  mesin air jer yang ada.. aku jeling wallet.. tak ada duit syiling pulak!!.. payahhhhh, ada air RO ditangan aku jer, Umai nie payah betul minum air putih.. hehehhehe

Rata2 pesakit disekeliling aku india, cina dan pelbagai kaum.. hospital swasta biasalah, kurang orang melayu ambil rawatan di situ..

Jadi, memandangkan anak dara aku dah buat muka merajuknya, terpaksalah aku menebalkan diri, kebetulan ada nyonya bersama pembantu rumahnya..

Anty, ada tukaran wang syiling tak?? saya perlukan dalam RM 2.00…

Nyonya tu senyum terus ambil handbag dia, aduh.. baiknya hati nyonya nie… dia godeh2 beg ditangannya… akhirnya sebekas duit syiling dihulurkan ke tangan anak daraku, mungkin dia faham yang anak dara aku sedang kehausan..



Alhamdullilah, rezeki anak daraku.. nyonya tu pun tamo duit kertas yang ku hulurkan, dia kata.. dia bagi buat anak daraku,.. yesss. Angpau lah kan… Ucapan terima kasih dan ucapan selamat Tahun baru cina ku ucapkan buat nyonya itu..

Akhirnya, dapatlah kedua beranak nie, minum bersama……..  rasa sangat duit syiling yang dihulurkan nyonya itu amat bermakna buat mereka berdua…




PS” lepas ke hospital terus ke klinik.. rawatan anak daraku yang kurang sihat, entry kemudian ya…. Maklumlah.. badan dah penat.. mata dah layu.. ku harus tidur..baru telan pil panadol soluble

16 ulasan:

Areef Ibn Naim said...

salam kak,

tulah yg kita harapkan dlm hidup berbilang bangsa dan agama... hidup dpm penuh keharmonian tanpa sebarang prejudis...

Citarasa Rinduan said...

Areef--
wsalam.. ehhhhhhhhhhhh
kita terselisih komen agaknya tadi.. hehehehhe


dik, alhandullilah.. rasa sangat2 bangga dengan masyarakat kita., tak endahkan warna kulit dan bahasa...

Huda said...

angpow utk umai tu ayu..rezeki dia..baik betul nyonya tu kan..

teratai said...

alangkah harmoninya jika semua bersikap spt nyonya tu...:)

Cik Pulau said...

untungnya jadi umai..
errr..tetibe.. hahaha

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Tetiba Akak terbayangkan kebaikan & jasa2 "nyonya2" di sekeliling perumahan Akak.

gadisBunga said...

rezeki Umai....

baik hatinya nyonya tu...

akak, take care ye. :)

Azian Elias said...

happy lah umai ye Ayu..

Izan Ishak said...

wahhh.. baiknya hati nyonya tu ye.... angpow utk umai!

Gen2Merah said...

baiknya hati nyonya tu... dapat juga angpowpercuma.. ehe

akuzle ayu said...

alhamdulillah! rasa belas tidak mengira batas agama dan suku kaum.. jd, teruskan berharmoni utk kita semua neh, kan ayu?

insan_marhaen said...

IM memang selalu ada syiling dalam kocek sebab di tempat kerja, IM selalu minum air dari mesin vending tu.

sesetengah mesin boleh guna wang kertas RM1.

eelobor said...

itulah rezeki kita tidak tahu & datang degan cara yang tak di sangka2.

norlieharumaini said...

assalamualaikum..

azieazah said...

Sekarang ni memang musim demam (dan juga denggi).

Hati-hati ya. Semoga segalanya baik-baik saja.

Get well soon, UMAI.

Aminnnn

jemarisuri said...

alhamdulillah msh ada yg sudi membantu..