Photobucket Photobucket

CITARASA RINDUAN

Friday, October 15, 2010

awas...tonik merbahaya...

Foto

MOHAMAD SHAHRULNIZAM menunjukkan minuman yang dibelinya di Takbai di rumahnya di Kampung Limbungan, Kelantan, semalam.

Murid alami sindrom Steven Johnson terlepas duduki UPSR

PASIR PUTEH: Tindakan murid Tahun Enam mengambil ubat penahan sakit selepas minum tonik pemulih tenaga, nyaris mengundang maut apabila seluruh tubuhnya melecur hingga dimasukkan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) Kota Bharu selama 20 hari.

Kejadian malang menimpa murid Sekolah Kebangsaan Pasir Puteh (Lelaki), Mohamad Shahrulnizam Ibrahim, itu berlaku selepas meminum sebotol tonik keluaran negara jiran yang dibeli di Pekan Takbai, ketika dalam perjalanan pulang ke kampung kelahiran ibunya, Khatijah Mahyes, 42, di Pattani, Selatan Thailand untuk meraikan Aidilfitri pada 10 September lalu.

“Ketika singgah di Takbai, Shahrulnizam membeli sebotol tonik berharga RM1 dan meminumnya sebelum mengadu sakit kepala.

“Saya menyuruhnya tidur dalam kenderaan sehingga sampai di kampung jam 5 petang, sebelum memberinya pil kerana dia masih sakit kepala.

“Namun, keesokan pagi, mukanya sembab dan membengkak menyebabkan saya dan suami kembali ke rumah kami di Pasir Puteh sebelum merujuknya ke Hospital Tengku Anis (HTA.

“Anak saya dirujuk ke HRPZII apabila keadaannya serius dan mula melecur,” katanya ketika ditemui di Kampung Limbongan, di sini.
Khatijah berkata, seluruh badan anaknya kehitaman seperti terbakar selain melecur dan dipenuhi bintik menyebabkan dia ditahan untuk rawatan lanjut di HRPZII dan dibenarkan pulang pada 3 Oktober lalu.

Beliau berkata, doktor memaklumkan Shahrulnizam mengalami alahan sindrom Steven Johnson akibat tindak balas tonik itu dengan ubat penahan sakit kepala.

“Selama ini, kami sering minum tonik itu, tetapi tidak pernah mengalami kejadian seperti Shahrulnizam. Selain di negara jiran, minuman itu ada dijual di sekitar Bachok, Kok Lanas dan Rantau Panjang,” katanya.

Shahrulnizam berkata, beliau serik meminum tonik itu menyebabkannya terlepas menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada 21 hingga 23 September lalu.

“Ketika peperiksaan itu, mata dan muka saya masih bengkak. Seorang Pegawai Pelajaran Daerah Pasir Puteh melawat di hospital memberi jaminan saya boleh menduduki ujian akhir untuk ke Tingkatan Satu, hujung Disember ini,” katanya.

“Walaupun dibenarkan pulang dari HRPZII, saya masih perlu menjalani rawatan susulan daripada pakar mata, kulit dan tekak berikutan masalah yang dialami itu,” katanya.

Kredit to berita harian online

4 ulasan:

eqbalzack said...

bahaya juga minum tonik tenaga ni...

azzey said...

Siti Ruhayu: kena hati2 beli ubat nih......kesian budak tu...

norhidana said...

bahaya tul... budak2 blh ke minum tonik tenaga tuh... ish2...

Zezebel said...

Bahayanya.
Ni tonik ni masuk secara haram ke kat malaysia? Pihak berwajib ada ambil tindakan?