CITARASA RINDUAN

Thursday, October 21, 2010

9 anak 'buang' ibu kuat makan

9 anak 'buang' ibu kuat makan


Oleh Mary Victoria Dass


JOHOR BAHRU: Hanya dengan alasan ibu kuat makan, seorang wanita tua yang lumpuh separuh badan dihantar anaknya ke pusat jagaan warga emas. Lebih menyedihkan, wang pencen arwah suami yang sepatutnya menjadi haknya turut dikaut sembilan zuriatnya itu setiap bulan.

Wanita berusia 84 tahun yang hanya mahu dikenali sebagai Aminah, dihantar ke pusat jagaan selepas semua anaknya bersikap lepas tangan mengenai kebajikannya sedangkan ada antara mereka berjawatan tinggi termasuk bergelar profesional.

Akibatnya, Aminah bergantung sepenuhnya terhadap ihsan pihak lain bagi meneruskan kehidupan walaupun dia sebenarnya berhak mendapat pencen arwah suami RM700 sebulan.


“Sebelum suami meninggal dunia, dia berpesan kepada anak supaya menjaga saya. Namun, setahun selepas suami meninggal, kedua-dua kaki saya lumpuh sehingga terpaksa mengengsot.


“Sejak itu saya dianggap beban oleh anak hingga mereka menolak satu sama lain menjaga saya sebelum mengambil keputusan menghantar saya ke pusat jagaan ini tiga tahun lalu,” katanya.

Aminah mempunyai sembilan anak, lima lelaki dan empat perempuan berusia antara 30-an hingga lewat 50-an. Suaminya yang bekerja sebagai anggota polis meninggal dunia 10 tahun lalu.

Menurutnya, dia yang lebih banyak menguruskan semua sembilan anak kerana suami sering bertugas luar daerah, mendidik mereka dengan penuh kasih sayang sehingga berjaya.

Aminah berkata, buat masa ini, perbelanjaannya bagi membeli ubat-ubatan mahupun lampin pakai buang yang mencecah RM800 sebulan diuruskan Pusat Jagaan Warga Emas Nur Ehsan di Taman Bukit Kempas.

Menurutnya, hasratnya menggunakan wang pencen arwah suaminya tidak kesampaian kerana setiap kali persoalan itu ditimbulkan, ia mencetuskan pertengkaran di kalangan anak.

“Mereka mengambil wang itu secara bergilir-gilir. Jika anak sulung lelaki menggunakannya bulan ini, anak kedua mengambilnya pada bulan depan sebelum kad ATM (mesin juruwang automatik) itu diserahkan kepada anak ketiga.

“Saya sedih kerana setiap kali meminta daripada pengurusan pusat jagaan termasuk membeli minyak angin kerana tidak mempunyai wang sedangkan anak bekerja dan hidup senang,” katanya yang sebak ketika menceritakan kisah hidupnya.

Sementara itu, Pengurus Pusat Jagaan Warga Emas Nur Ehsan, Norijah Bidin, 45, berkata, seorang anak wanita berkenaan menghantar ibu kandungnya itu ke situ dengan alasan wanita berkenaan terbabit kuat makan.

Menurutnya, biarpun pada awalnya berjanji mahu membantu meringankan kos penjagaan ibunya dengan menyerahkan wang pencen arwah bapanya, lelaki berusia 40-an itu langsung tidak mengambil peduli mengenai warga emas terbabit sejak dihantar ke situ, kira-kira tiga lalu.

“Kadangkala nenek berkenaan segan meminta hingga kami menggunakan pendekatan psikologi supaya dia tidak kesunyian dan tidak berasa rendah diri dengan keadaannya itu.

“Kami bukan mendesak keluarga itu, tapi sekurang-kurangnya mereka yang berkemampuan sepatutnya membantu meringankan kos yang ditanggung pusat jagaan,” katanya.

Kredit to metro online

PS: susah anak-anak zaman sekarang nak bela ibu seorang…macam-macam alasan…

10 ulasan:

azzey said...

Siti Ruhayu: keji & kejam sungguh sikap si anak tu!

Black_roses92 said...

takutnya la.. nau'zubillah moga kita tak tergolong dalam golongan itu

ChiLaBaey's Spot said...

Aduiii... Silap2 tak bau pintu syurga kalau macam tu... takutnye... Sampai hati diaorang tu yer... :)

eelobor said...

yang tak tahan nya ari nie ada lagi kuar dalam metro, anak dia dah kuarkan ibunya dari pusat jagaan tersebut. tp dr sudut cerita anaknya, seolah2 masih nak tegak benang yang basah.....teruk nyer

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

ibu sorang bleh jaga anak 9 orang...

9 orang anak susah nak jaga ibu yg sorang itu...

norhidana said...

apa lah punya anak... duit nk jaga mak tak nak... mak blh jaga 9 anak... 9 anak tak blh nk jaga 1mak... nauzubillah

sahromnasrudin said...

salam..nauzubillah..semoga family saya tidak tercalit dek perlakuan sebegini ...insyaAllah...

ainnoraini said...

sedih...minta2 jauhkan dari kite semua perkara2 mcm ni...

Syue Mustafa said...

Lepas kuar dalam paper, semalam anak bongsu mak cik tu dah ambik balik mak dia.

alinac lover said...

da baca semalam :(

sedey sgt~ anak2 dia kuang ajar buat mak dorg mcm tu !!

xpuas hati btoi