CITARASA RINDUAN

Friday, October 1, 2010

JEMPUT-JEMPUT OAT CINTA AYU

Salam pagi jumaat,,,hari nie aku nak kongsi resepi paling sempoi, ku namakan jemput-jemput oat cinta ayu, memandangkan makanan nie sedap dimakan dipagi hari, sesuai untuk korang yang ingin berdiet dengan sihat.

Menu ini aku buat khas untuk en zalie tersayang, untuk menu sarapannya pagi ini. 3 hari lepas kak azie aza ada tersebut tentang jemput-jemput…. tu yang aku terpanggil hati nak buat jemput-jemput… Selain jemput-jemput ada juga yang panggil cengkodok...

Sebenarnya senang jer nak buat jemput-jemput kan?, nak syer resepi ngan korang pun rasa malu sangat…tapikan…memandangkan aku ikhlas nak syer info sihat ini..jom kita sekodeng apa resepinya




BAHAN-BAHAN

Oat - 6 sudu besar makan

Tepung gandum - 200 gram

Daun sop -2 batang (dipotong halus)

Kentang - dicincang panjang/dadu

Minyak masak - pilih yang brand natural/matahari-sesuai untuk diet

Garam -cukup rasa ( aku ambil hujung sudu teh)

Air - 50 ml (bagusnya guna air suling seperti bioaura, bio pure ELKEN)

CARA MEMBUATNYA

1. Campur kesemua bahan-bahan diatas, kecuali minyak masak

2. Panaskan minyak masak sehingga betul-betul panas (info ini bertujuan supaya jemput-jemput tak meresap dengan minyak)

3. Kekuningan, angkat dan toskan

4. Selamat menjamu selera

PS: hari nie aku cuti, petang nak belanjer pasar…jom jumpa di Kulaijaya

7 ulasan:

kella said...

amboi..amboi.. berjemput jemput nampaknya! hehehe.. bagus2 ni memang susuai untuk org yg nak jaga kesihatan..

kak ayu, ingat tak kita tanya pasal puding karemel semalam tu? memang betul resepi tu ada kat CMG punya blog, kita ikut resepinya tu lah, menjadilah kak.. hehehe..
tima kasih kasi cadangan, nak tima kasih kat CMG juga nih.. hehehe..
nanti kita upload gambarnya jap lagi ya! :)

take care.. :)

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

kella--

salam pagi jumaat sayang, hahhaha...kak boleh pula buat entry tentang makanan pondok-pondok macam nie....ingat time budak-budak?...

orang perempuan paling suka main masak-masak,,,heheheh...Kan?

alhamdullilah, menjadi ker?...kalah CIK MAT GEBU gamaknya,,,,,okey...kak tunggu....nanti kak YM cik mat tentang entry puding karemel awak yer..

sama-sama sayang

Miss Mirror a.k.a Sam said...

AYU!!!! Thanks 4 sharing.... I nak cuba la.. tapi maybe I bubuh ikan bilis sikit kot sbb I hantu ikan bilis. Huuuu sedapnyaa....jap lg nk buat...yey!!!

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

MM--
sama-sama...itulah ayu pun hantu ikan bilis, tapikan...untuk pesakit gouth...tak boleh makan, sebab ikan bilis nie bahaya ooooo...banyak asid urid

kalau kenangkan ayu jer yang boleh makan,dah lama ayu tabur banyak-banyak..hehehehehhe

Ieda Al-Habsyi said...

bestnyer ada resipe baru yg sihat plak tu. ni kalau cicah sos sedap tak? ke cicah gula? mana yang lebih menarik?

EiJa ZaQuaN said...

x prnah lg wat jemput2 oat ni..mmg btol2 sesuai utk yg berdiet..nnti eija nak try la..hehe

azieazah said...

Jemput-jemput Kak AZIE tak ler spesel cam ni. AYU buat ni kira istimewa dah nihh..