CITARASA RINDUAN

Sunday, September 26, 2010

KEADAAN AKU TIAP KALI PEKERJA BARU DI CITARASA RINDUAN

Assalamualaikum…selamat malam ahad….hari nie penat sangat..dengan melayan pelanggan dan karenah pembantu kedai yang baru menjalankan tugas dikedai

Setiap kali bertukar pekerja atau kemasukkan pekerja baru, pasti aku menghadapi masalah seperti:-

· Mengajar kembali tugas/kerja setiap pekerja, kalau dapat pekerja yang bijak pasti sesenang ABC, kalau jenis yang kurang bijak..pasti aku akan pening kepala atau ternaik marah tinggi…sabor jerlah…

· Kurang faham bahasa, lebih-lebih dapat pekerja luar Negara…

· Terpaksa buat senyum atau tak lepas mulut bila pekerja buat silap….karang, ada yang cabut lari….(aku gak yang susah)

· Kalau aku dah malas nak berkomunikasi dengan pekerja baru,….mulalah…tangan..kaki dah aktif macam pelari antarabangsa….lepas tu…penat sorang-sorang macam tak payah gajikan pekerja baru.

PS: garu kepala, bila salah seorang pekerja yang basuh kuali mee sop, walhal aku masak untuk tempahan…disuruh goreng ayam, digorengnya ayam cili padi…..Ya Allah, sabar jerlah…….

7 ulasan:

K.Nor said...

sabar ya ayu, dah adat berniaga kan..

eelobor said...

ok lah tu sbb sempat lg update blog. hehehehe

kella said...

heheheh.. saber je la kak ayu ya.. dugaan berniaga tu, kan? apa pun lama2 nanti mesti fasih la mereka tu, harap2 mereka cepat belajar.. senang sikit akak aku ni, sian asyik penat je..
take care! :)

azieazah said...

Pesanan ni agak sadis dan pahit:

Kalu tak leh sabar, buat sendirik.

heheheheeh

Hidup AYUUUUU...!

Nur Hawa Mohd Zin said...

biasalah kak..pekerja baru mesti ada silap....tapi kalu dia amik masa sekejap je utk faham kerja dan tugas..memang terbaik lah pekerja tu

cikgu isza said...

kadangkala terfikir juga ayu.. benda dan arahan mudah tapi x faham..
benarkah x faham atau buat2 x faham..
saya pernah melihat situasi ini..

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

k.nor--
selalu bersabar..tapikan...syok ada blog..boleh kongsi perasaan dengan kawan-kawan...heheh


eelabor--
wajib berblog, walaupun badan bau masam..hahhaha


kella--
tunggu awal bulan oktober, pekerja lama masuk malaysia semula..sure kak mu ini, lenggang kangkung...hehehe


kak azie--
ayu kan, kalau penat atau dah tak larat kat kedai..suka kata...SEMANGAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...Hahahahhaha, ayu suka kata-kata sis....sis nie hebat..


awe--
sis kan, pernah dapat pekerja yang bijak, 1 jam bekerja dah boleh hafal no meja...
bertahan kerja selama 6 tahun, sekarang.....?, balik beraya..tu yang kakakmu ini lepak dan kepenatan...

cikgu isza--
ayu dah muak dan penat melayan pekerja yang kurang cerdik...apa salahnya bertanya,
kadangkala terpikir...antara cikgu dan majikan adalah sama, mengajar benda baru?....
samada pelajar/pekerja dapat terima dengan cepat atau lambat...

kan????