CITARASA RINDUAN

Wednesday, July 20, 2011

Entry ini mungkin agak sedih, tapi inilah yang ku rasa saat ini

Macamana hati tak sedih?
Macamana hati tak rawan.?
Hanya doa dan kata2 semangat untuk ibubapa tersayang..
***************
Sebenarnya, hari ini ada majlis kenduri doa selamat dikampungku, ibu tak boleh buat hari jumaat atau hujung minggu, katanya, hari tertentu itu dah penuh dengan majlis kenduri jiran sekampungku yang lain...
Aku memang nak hadirkan diri, tapi ibu menghalang….
Katanya, kakak akan penat, menguruskan kedai, menguruskan keluarga kemudian bekejar ke kampung dalam jam 2 petang………Insyallah.. dengan doa kakak., ibu boleh buat….
*********************
Itu luahan hati ibu, aku sedikit lega…….. namun, dalam jam 7 lebih.. apabila sebesen makanan sampai ke kedaiku,kiriman dari mak saudara en zalie yang memang duduk di satu kampungku menghantar makanan.. buat sayuku menerpa semula..


Ya Allah!!! Ibu, dikau keseorangan menguruskan majlis ini… walau abah bantu kamu, walau 2-3 kawan2  jiran bantu kamu.. tapi ku terfikir 24 ayam mentah siapalah uruskan? Dengan 70 tetamu yang hadir hingga ruang rumah dipenuhi tetamu…macamana keadaan rumah sekarang?

PS: hati sangat sedih……….. saat ini ku rasa aku terlalu jauh dengan ibu, hingga saat ini.. masih berkaca air mataku, Walau berulang kali aku telefon, tapi hatiku masih sedih.Apalah agaknya kata pelanggan hari ini melihat wajah sedihku.. Ya Allah.. aku harus tersenyum!!!

48 ulasan:

tun_telani said...

banyak2 bersabar ye kak ayu.. tiba2 teringat mama kt kampung.. sedih pulak.. dh nasib duk jauh dr keluarga..

Areef Ibn Naim said...

salam kak,

sy yakin mak akak tu mesti faham kondisi akak tu... hati seorang ibu... in sya allah doa2 org yg menghadiri kenduri tu akan memberkati sekalian isi rumah, amiin...

Citarasa Rinduan said...

tun...........
ibu tak bagi kak balik, lagipun pekerja kak sorang mmg cuti sakit...

kak tersayu sangat2............
ibu bukan jenis yang boleh buat kerja berat....

anymz said...

luahan hati anak yg solehah..
memang akak pun terkecut perut kejap bila baca 24 ekor ayam mentah..banyak tu..akak pernah cuci ayam mentah 10 ekor.mmg nak terkucil rasanya bila semua kerja kita buat sorang2..
Semoga Allah swt memberkati majlis kenduri mak dan abah ayu ya.

Niena Pengembara Ilahi said...

erm.. seorg ibu mcm tu la, dia xnk susahkan anak dia.. erm.. mama mcm tu la .. :]

Niena Pengembara Ilahi said...

erm.. seorg ibu mcm tu la, dia xnk susahkan anak dia.. erm.. mama mcm tu la .. :]

Citarasa Rinduan said...

cikgu azaref--
terima kasih dik atas nasihatmu,

entahlah.. kak tahu, mmg ibu tak kisah,,
agaknya pertama kali sejak kak bergelar isteri orang, kak tak menghadirkan diri ke majlis yang ibu buat...
inilah yang terjadi hingga hati kak sangat sedih..

NURUL AINI NORAZMAN said...

sabar ye kak, mak akk xnak menyusahkan akk, dia tahu akk ada bnyk tggjwab kat sini., betul la tuh, mak akk harapkan doa dari akk,.

sebak jugak baca entri akk ni,.

Citarasa Rinduan said...

amymz--

itulah.... 12 ayam muda, 12 ayam tua..

bila ayu call jam 8 tadi, ibu kata okey, ayu yang tak okey2 hingga kini..
mujur ada blog......
boleh ayu luahkan.......


niena--
itulah agaknya niena.. tapi.. sbb kak rasa bersalah, mungkin pertama kali terjadi sejak 9 tahun..
kak rasa sedih

Citarasa Rinduan said...

ain--
terima kasih dik...........
sedikit sebanyak ianya melegakan kak..
terima kasih beri semangat.......

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum ayu...
bila akak baca entri nie... memang akak cukup kagum ngan mama ayu... betapa mama ayu seorg yang sgt tabah dan sangat rajin sekali...
ayu kena ler banyak bersabar yer... mama ayu mesti faham keadaan ayu kan..

cucu umie said...

akak..incya-Allah seorng ibu itu sentiase memahami aty anak2 yer..mungkin incya-Allah ibu akak dpt melksanakan semunye dengan baik..lagipon kakak pon ad kerja yg perlu diuruskan kan.. sabar yer kan..

kdng2 umi pon mcm gitu..dia thu ayie tak ley nk blik umah sebb bljo jauh.. walopon hati nie nk blik juga

IMANSHAH said...

nasi tu tak nak ke Ayu..sedap tu nampak

Dearie Pearls said...

kak, be happy k.
mak faham kesibukan kak. tu yang mak tak benarkan kak balik. nanti ada masa datang melawat mak pula eh. boleh urut2 badan mak. hehehe...

cheers sis!

Cheq Sue said...

aduh... nak mengalir air mata ni jugak...sebagai anak, sayu sgt rasanya bila emak sentiasa ingatkan anaknya. semua itu adalah kasih sayangnya yang sejati ayu... bersabarlah...

ainnoraini said...

sabar ye ayu...
nnt bile ade masa boleh la balik tengok mak...

ibu mane nak susahkan anak2..

Kalamhati said...

Hmm sabar ye ayu..
hati seorang ibu..tak penah ingin menyusahkan anak2..sentiasa senyum walau dalam payah..=)

Yan said...

alaaaah ayu,

u buat i sedih lah. i ingat kan my mommy lahh..

macam tu mak kita kan..

zie_ira said...

sabar ye kak,mak akak mesti tak nak menyusahkan akak ,, nnti ade masa ,akak blik la ke kmpung,,insyaAllah ,,semua nya baik2 belaka,senyum ye akak,,:))

Bigdaddyz said...

kenapa sebesen datangnya lauk2 tu...nak buat apa tu yer...?

Mohamad said...

Begitulah hati ibu, ingatan kasih dan sayang melebihi segalanya. Biar mereka susah tetapi jangan menyusahkan anak-anak... terkenang juga ibu saya di kampung.

ibuintan said...

sabar ye Ayu... mak taknak menyusahkan Ayu tu

lagipun mesti ada jiran tetangga yg datang menolong, dan yg pastinya majlis tu berjalan lancar..kan

Gen2Merah said...

kak ayueee... tersentuh aku baca luahan entri akak ni.. tak pasal2 macam nak bergenang air mata sama membacanya... kami pun sayang dengan ibu....

Mama Miraki said...

aduh....terkesima...baca n3 ni. sabar lah. tinggi pergorbanan ayu tu. Menjaga kedai, suami dan keluarga mentua. Mama rasa ibu ayu lebih memahami keadaan ayu...

anyss said...

Assalamualaikum,
Kak Ayu, lain kali boleh bantu mak lagi ya. Mak akan faham...

nanakimie said...

huhu...sabar ye sis....xmo sedey-sedey...doa yang terbaek buat mereka semoga dikurniakan kesihatan yang baek2 selalu....

Along Maklong said...

ayu..
maklong pun ikut sedih..
sebenarnya itulah hati seorang ibu.. sangat memahami.. dengar cakap ibu bermakna kita taat dia.. so, jangan sedih2 ye..

Miss Mirror a.k.a Sam said...

Ayu - ibu mertuaku pernah berkata kpdku. seorang anak perempuan itu ibarat seekor burung, apabila telah mula terbang.. ia akan terbang dan terbang dan terbang dan tak akan kembali lagi ke sarang, kalaupun mungkin ia akan pulang, ia akan hanya sekadar hinggap di dahan. Begitulah ertinya pengorbanan seorang ibu & anak perempuannya dan begitulah hakikatnya kita dan anak perempuan kita satu hari nt yg harus kita tempohi jua Ayu..

Jgn la bersedih.. nt akak pun turut bersedih sbb akak pun dah lama tak jumpa emak akak. Sama2 la kita doakan moga mereka sihat dan ceria sentiasa.

H.J said...

ibu sememangnya seorang yang tabah..ehe

EiJa ZaQuaN said...

Salam Ayu,

bawa bersabar ye ayu...yup kalau ikutkan hati mmg sedih rasanya..iye la mak kita kan..begitu jugala dgn mak ayu..dia memahami keadaan ayu sbb tu ibu selalunya kalau boleh mmg xnak menyusahkan anak kan..dan kalau boleh kita pun sbg anak jgn susahkan hati ibu kita...

Izan Ishak said...

sabar ye ayu... insyaAllah ibu sentiasa dlm peliharaan Allah dan dijauhkan dari segala yg buruk...

ejaescobart said...

tak tau nak komen lagu mana.. sedih jugak bila baca entry ni..

banyakkan bersabar ye Ayu..

azieazah said...

Ada pula kes, rumah makbapa sepelaung, tapi kalu suami tak izinkan pun... tetap tak boleh pergi.

Jadi situasi sedih itu adalah lumrah perasaan. Banyak didorong oleh rasa rindu dan rasa tanggungjawab anak.

Memahami dari jauh pun adalah memadai bila keadaan tidak mengizinkan.

Moga melegakan sedikit hati yang rawan.

zaidah said...

bersabar ajelah ayu...mungkin ibu ayu tak mahu menyusahkan ayu..dia tahu ayu penat...

izahdaut said...

laa sedih lak mendengarnya. gitu la saya pun kalau kenduri kt kg, kite kat KL ni tolong imajin je la... tak pe, senyum2 kan diri ye ayu.. karang pelanggan pun masam mencuke je.. hehee

cik pulau said...

sedeykan..
tapi macam tu lah seorang ibu..
tak pernah nak susahkan anak2..

~izan~ said...

salam ayu..lama tak singgah sini..

sayu entry ni,ye la kasih ibu ke akhir hayat katanya..ibu kita mmg mcm tu,selalu memikirkan kita agar kita selalu senang tp kita pula tak senang bila pk kan ibu yg selalu bersusah utk senangkan kita.

tp izan yakin,ibu ayu seorang ibu yg kuat dan bangga punya anak seperti ayu...

ZanaNordin said...

itulah kasih seorang IBU kak
walaupun berat..walau penat...walau susah mcm mana pun....as IBU dia takkan mahu menyusahkan anak-anak.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

bertuah ibu ayu sbb dpt anak macam ayu yg sentiasa ambil berat psl beliau..

Rozita said...

seorang ibu mmg peribadinya mcm tu kak.. dia sanggup susah payah tapi tak pernah sanggup tengok anak dia susuah... walau ke akhir hayatnya pun... semoga Allah panjangkan usia ibu bapa akak...

Isteri Encek Bard said...

huhuhuhuhu kiter pun klu lepas kenduri blik umah terus mesti menagis sebab tak dapat tolong mak kemas rumah balik

Mommy Fara said...

tak apa...janji semua sudah selesai dgn selamat. lagipun itu permintaan ibu ayu sendiri kan? bukan disuruh sesiapa. semoga dimurahkan rezeki lagi utk keluarga ayu!

CuteOven said...

sebaknya dada bila baca dan lihat berkat yang dihantar....

Hanim Mahali said...

Sabarnya ye Kak... Semoga akak tabahkan hati dan terus mengukir senyuman.. ^_^

wahida said...

ayu, insyaallah, mak faham keadaan ayu sekarang...

byk2 sabar yer...

kella said...

sedih.. sampai kita sendiri terasa di hati ni... sob... sob..

tabah ye kak.. itulah ibu kita kak.. walaupun seperit mana pun.. tetap dapat lakukan yang terbaik. dan sehabis boleh tak mahu menyusahkan kita! hmm.. tenang ye kak..

Mas said...

alahaii..sebak mas membacanya...
kasih ibu memang tiada tandingannya kan..
sama macam mak dan mertua mas...
klu ada yg dtg rumah mas....
pasti ada jerk yg dikirimkan untuk anak menantu dan cucu...

nyanyisunyi said...

ayu syg..kak ida terlepas pandang luahan rasa ayu yg dlm kesedihan ini...mak dn abah kita memang selalu memahami kita tp kdg2 kita yg rasa sgt terkilan dan tak sanggup hampakan mereka..kak ida pun baru saje call mak..pertanyaan pertama sekali dr mak..'tak balik ke"...tak terjawab rasanya...mudah2an segalanya baik2 belaka ayu..