CITARASA RINDUAN

Wednesday, July 6, 2011

Nak lihat rupa ikan mayong?

Sebenarnya, bila aku mula menceburi bidang perniagaan makanan..(2003-kini) baru ku kenal beberapa jenis ikan-ikan..

Untuk blogger yang nak tahu bagaimana rupa ikan mayong.. jom… (en zalie baru beli dipasar petang tadi, aku pilih  1kepala dan isi yang belum dikerat lagi.) Anggaran berat dalam 3kilo 500 gram untuk 2 ekor ikan mayong


Untuk  sahabat yang nak tahu ikan mayong asal mana? Ikan nie dari laut…. Ada spesis yang seakan sama.. di panggil ikan jihan..(tapi ikan jihan lebih kecil, harganya pun lebih murah dari ikan mayong)

Telur ikan mayong rasanya sedap.. bila kita makan.. ianya meletup dimulut, tak perlu gigit.

35 ulasan:

nyanyisunyi said...

Ayu..bukan ke ikan mayong ni sama dgn ikan duri..kalau kt melaka lebih terkenal nama ikan duri..bila akak balik kg ramai2, mak akak selalunya booking dari sepupu yg jd peraih ikan..bila ada ikan baru naik dr laut kami adik beradik akan merasa dulu..best..sedap rasa manis ori sebab tk kena ais lagi..masak asam dgn rempah sikit..sedapnya..alamka kecur air liur..esuk nk cari lah ikan duri kat pasar mlm..:))

Daddy Ziyyad said...

Thanks sebab berkongsi..

Baru saya tahu...

Mas said...

ayu...
ni salah satu ikan peberet mas tau..
kepala mayong tu klu buat kari @ asam pedas,...perhhhh.....memang best...
isi mayong lak..mas suka goreng dan buat sambal...

siti murni said...

ooo...ini rupanya ikan mayong..baru ku tahu..
thanx ayu..for sharing!

siti ni buta pasal ikan..hehe..selalu makan ayam je..jarang makan ikan..dan memang tak kenal ikan pun..apatah lagi reti nak siang ikan..huhu..sungguh memalukan lah saya ni!

NadiRah said...

nad tau nape ikan jihan murah..
sebab jehan miskin kan3??
x mampu..
erk..pe nad mengarut nih..???
=.=

Dearie Pearls said...

1st time dengar nama ikan nie. maklumlah jarang sekali mkn ikan..

*uniknye telur itu. meletup dlm mulut..
tak pernah rasa lagi.

gadisBunga said...

saya syak org yg tak kenal ikan mayong ni mesti tak penah gi beli ikan kat pasar tani.

kihkihkih!!!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kak ayu...saya suka maying msk asam pedas..sedap.tp tak pandai bezakan ngan ikan duri.kat paka dulu klu mereka tunjuk 2-2 jenis saya br leh kenal.warnanya berbeza.tp msk asam pedas sedapnyer.saya nak kepala..hehehe

NURUL AINI NORAZMAN said...

mesti mahal ikan ni,.
masak apa kak sedap ikan ni?

Queenie said...

ayu...telur ikan tu memang masih jernih dah boleh makan eh? akak ingatkan yg tu masih mentah so akak selalunya masak sampai keras..mmg keraslah!

akak tak ingatlah dulu arwah mak masak ikan camner, sbb tau2 dah siap hidang atas meja...bila pi pasar, kat KL ni takder org tau ikan mayong, ikan duri tu adalah...yg ada misai tu...tp bila tengok bibir dia tebal sangat, kepala dia extra kembang, kaler dia putih sikit tak mcm ikan yg ayu tunjuk tu, akak tak jadi beli...terimakasih info ni..akak rasa mayong ni cuma ada kat Johor jer kot?

lg satu ada ikan macam serupa ngan ni tp kecik sikit, nama dia...ala lupalah..akak nampak kat pasar Pontian...org cakap dia membiak kat kuala2 dan suka makan t**k? hehe....teruslah akak lariiiiiii...


sekali lg terimakasih atass info ni ya ayu...akak pun dah veteran ni baru kenal jenis2 ikan...kalau tak balik-balik gelama jer heh3

Queenie said...

oopss...ayu, telur ikan tu dulu diberi orang...katanya telur ikan duri...rupa dia sebijik mcm kat dalam gambar yg ayu tunjuk tu

Baru lepas berbuka ngan donut...

azieazah said...

Tunjuk gambar dan cerita saja pun tak lengkap Cik Ayu oiiii...!

Masak ler barang seperiuk, jamu kami nih, baru lengkap infonya. hehehehe


Belajar Gerak Hati Isteri Dulu Sebelum Ada Dua Handphone...

Nur Hawa Mohd Zin said...

heheh..ikan ye..awe kenal ikan kembung,sepat,selar,pari,tongkol,talapia,bawal,bilis,sardin..ikan apa lagi ek..banyak juga lah...tapi ikan ni tak..ikan duri pernah dengr nama tapi lupa dah rupa :)

insan_marhaen said...

Di sini ada satu lagi mayong... putu mayong..he..he..

Sunah Sakura said...

macam ni rupanya ikan mayong..

diana said...

mulut dia macam ikan keli ye??

suri solehah said...

kalau kat kelantan org panggil ikan duri rasanya...

Cik Ecah said...

uihh xpernah dgr nama ikan nih k.ayu...br tau..haha maluuu...

btw,singgah blog akak sy yg renduww selalu nih...hehehe :D

sifu im said...

kak..seramnya tengok ikan mayong ni..mata dia camtu la..haha

norinaomar said...

alahai kak ayu..feveret ni,kalau balik mesti mintak ibu masakkan

ibuintan said...

sedap ikan ni... akak baru makan minggu lepas semasa di Mersing, di kedai makan di Mersing Kanan

kat sini dipanggil ikan duri tp telurnya belum pernah dirasa lagi

ieda said...

oww mcm nie .. ada rupe mcm ikan keli erkk ! :)

senyumSOYA said...

besarnya kepala dia kak..huhuhu..takot2~ huhuhu

norhidana said...

kak, dana biasa dh tgk ikan mayong ni sbb dulu masa bujang rajin gi pasar ikan kt benut, pastu mak suke msk kepala dia asam pedas... perkh terangkat...

akak bukan ikan jihan la tp kt kg panggil ikan jahan hehehe...
tlr dia pun dana suke sbb besar2...puas mkn hehehe

Areef Ibn Naim said...

salam,

kak, kt rmh sy mak sy selalu msk ikan mayong ni... tp sbb dh selalu kkdg jemu gak, tp bila tk kena teringt2 lak, hehehe...

tp tang telur mmg jarang ada kan... sy suka gak telur ikan mayong, klu telur tu pecah dlm kuah, kuat jd pekat, best... hehehe...

FasiHaH SupiaN said...

pestime dgr,pestime tgk..hehehe

dtg sini dr blog kak LM ;)

cik pulau said...

ikan mayong??
nape rasa macam tak pernah dengar ek..huhuhu

logorithm said...

Oh... ikan nih bersesungut seperti ikan patin dan keli. Kena buang sesungutnya dulu kan sebelum dimasak? Sebabnya sesungut ikan beracun kan?

[18PGSX] Logorithm's Wordless Wednesday #5

[U] Logorithm buat logo baru untuk fan page EqbalZack.com!

Sari Yusa Ibrahim said...

Ayu, biar betul telurnya letup kat mulut, hehe.. setau akak telurnya kenyal2 gitu bila dikunyah, errrr.. betulkan.. sorry kalu salah.. hehe

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

ayu asyik dok keluar info pasal ikan mayong ni.. teringin pulak nak merasa asam pedas ikan mayong.. hishhh!

bersama kak Es said...

orang kedah panggil ikan ni, Ikan Seludu .
mmemang sedap kalau buat kari. ttapi kak es tak pernah lagi jumpa telur dia ...asyik tgk resepi ayu je...mmg nampak sangat sedap. nanti nak singgah la CR nak suruh ayu buatkan menu telur ikan mayong ni, boleh ayu?

bujal X said...

tempat saya panggil ikan bagok~

nur said...

BARU TAU.. THANKS KAK.

ALL IN ONE

JOM TENGOK GAMBAR BEST!!
JOM KE: ALL IN ONE

Hanim Mahali said...

Suka makan ikan ni... sedapkan? hehehe... makan je tau...

Bionic women said...

baru dengar ikan mayong....hehe
sedap yea kak ayu????