CITARASA RINDUAN

Tuesday, July 5, 2011

Resepi Sambal Goreng


Untuk memenuhi permintaan sahabatku….ku kongsikan resepi sambal goreng versi citarasa rinduan..sebenarnya, ada pelanggan yang selalu menginginkan resepi ini.. tak ada istilah kedekut padaku… berkongsi tentang rahsia keenakan masakkan adalah prinsipku…

Ilmu apa jua yang kumiliki, harus dikongsi selagi nafas ini masih bernyawa. Insyallah


Jom, semak resepi mudah ini (cadangan untuk 6 orang makan) 

Bahan-bahan

·         Kentang – 2 biji (dikopek kulitnya, dibasuh dan di potong ala2 kentang KFC, namun tipis) digoreng hingga empuk/garing
·         Tempe – 4 keping ( potong dadu.) digoreng hingga garing. Seperti blogger yang ini.. dia tak suka tempe, untuk iols.. kak ayu cadangkan lebihkan potong kentang sahaja.. tempe tak perlu yer dik
·         Cili kering – 5 batang** ( disiang, direbus dan dibasuh )
·         Bawang merah – 1 biji**
·         Bawang putih – 2 biji**
·         Garam – sedikit sahaja
·         Gula – sedikit sahaja
·         Kicap manis – sedikit
·         Minyak masak
·         Lada merah/lada hijau buat hiasan

Cara menyediakan

1.       Panaskan kuali, masukkan bahan-bahan bertanda ** yang telah diblander, masukkan garam, gula hingga bumbu tersebut masak/kering/ minyak terasing dari bumbu.
2.       Masukkan kentang, lada merah/hijau dan tempe, matikan api. Masukkan sedikit kicap manis
3.       Gaul kesemua bahan dan keluarkan dalam piring,selamat menjamu selera


PS: ibu dikau hanya satu tiada 2,3 bagiku… semoga kamu diberi kesejahteraan yang baik2.. ku ingin bersamamu.. tapi amanah disini berbukit2…. I luv u…

27 ulasan:

Nens Collection said...

saya sukee ni..bestnye

Citarasa Rinduan said...

nenc collection--
kalau takut anak2 rasa pedas.. tak payah boh cili, ganti sos jer ya

izahdaut said...

sambal gini sangat laaa sukee.. pencetus selera..pergh

Cheq Sue said...

aiii...lama dah tak pekena tempe... terliuq la pulak

niena shopping2u said...

kalo makan ni, terus jdi rindu nk mkn lagi hehehe ^^

Gen2Merah said...

saya memang suka makan udang.. nyummii

Nur Hawa Mohd Zin said...

orang melaka...sambal goreng mmg wajib ada dalam hidang :) kalu tak pun sambal belacan dan apa2 yang pedas

Gen2Merah said...

oooo kentang rupanya.. ingatkan udang.. ekekekeke... ni lah kalau tau tengok gambar je malas nak baca bahan-bahan yang di tulis.. hhihihi... gambar tu nampak sedap kak. tu yang ghairah sgt nak mengomen laju2... (",)

Kalamhati said...

pergghhh!!menggoda btul tgk gambo tu..hehe

aki_san said...

terima kasih kak diatas sokongan.... wah thanks sebab berkongsi resepi yg mudah ini.. nampak sanghat menyelerakan

Nur-nba said...

Ya Allah sedapnya bila melihat menu ni.. Kalau mengadap lauk ni, dah tentu habis sepiring ni.. hehe :)

Mama Janet said...

Ratah camtu je pun sodap kan Ayu...

Sunah Sakura said...

oh maiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii~ bila saya nak makan sambal goreng kak ayu ni...

azila said...

Ayu..zla nak makan kat Citarasa Rinduan gakkk...heheh

NadiRah said...

bila buat sambal nad suka bawang putih n merah ditumbuk...
tapi utk mkn family la..kalau meniaga jenuh nak numbuk bwg..silap2 nad tumbuk muka customer..huhu

Penyair SenjA said...

sedapnyee sis :D....saya tengok tajuk sambal goreng tadi kan sis,teringat sambal goreng yang orang johor panggil tu...time raya je ada....feveret tu....

siti murni said...

kalau tak taruk tempe pun boleh kan, Ayu..? senang jugak..boleh cuba nih! :)

Bigdaddyz said...

err...makan reti lah...hehe

eelobor said...

nak makan ikan bakar bersama tak tercapai.....

norhidana said...

feveret sgt kak, kalu ada tambah kacang tanah lg mengancam... sedap2... kalu dana nih suke `jambali` je.. (ratah je dlm jawa)

Melur Jelita said...

Akak suka ni..

ibundo said...

tenkiu sebab share share. ni yang bundo suka ni..

jeBateja said...

waka...waka...akak....kentang kulit nya kena kopek ke...mcm kelapa lah plak....ahakz...ahakz....bukan kupas ke kak....ahakz

Areef Ibn Naim said...

salam,

wah, nilah menu febret bila gi mkn kat CR...

cik pulau said...

sy x makan tempe....huhuhu

Bionic women said...

nnti nak try buat ler...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak... ermm.. boleh ker panggil akak nie... :D. ari tu akak tanya brpa umur diana kan.. diana dah 36 tahun.. :)

wah dah letak resipinya yer.. nnt nak try buat.. mmg tergoda tgknya dr ari tu lg.. sedapnya