CITARASA RINDUAN

Wednesday, July 6, 2011

Telur ikan mayong masak asam pedas

Hari ini, menu ku bertambah.. en zalie beli ikan mentah.. dia kata ada telur.. aku ingat dia bercerita tentang telur ayam..

Eik!! Ku keji.. rupanya telur ikan ko…..ikan mayong pulak tu..

Ku malas nak masak kuah lain…. Sebab hari ini kuah asam pedas khas untuk ikan kerachi dan ikan mayong.. ikan patin ku masak lemak cili padi..

Jadi, kuah ikan mayong yang lebih.. ku terus campak telur mayong.

Ini lah hasilnya…



Kalau korang nak resepi.. rasanya tak perlu kot.. sebab kuah asam pedas ramai yang tahu masak.. Cuma.. ku ingin berkongsi cara nak hasilkan agar telur ikan mayong betul-betul enak..

Semasa basuh telur ikan, jangan leraikan kulit yang ada, sebab kulit tu akan pecah semasa kita memasaknya..


Pastikan kalian tak guna api yang kuat.. molek api sederhana.. tutup mulut periuk/kuali..

Jangan terlalu lama masak ya, nanti telur ikan mayong akan keras,selamat mencuba

PS: Ww, di entry dibawah.. adalah kenangan donut ku buat/masak di rumah bonda semasa ulang tahun kelahiran en zalie.. sekarang nie dah jadi memory.. en zalie kena kurang makan manis2


48 ulasan:

bujal X said...

akak,percayalah.kalau kedai akak dekat,da lama saya tuju.saya ngidam telur ikan mayong dari tahun 2007 lagi! sampai sekarang kempunan.telur ikan mayong bukan hari2 ada dan bukan semua tempat ada jual~ni da kira makanan eksotik tahu!hu~~

IMANSHAH said...

ikan mayong tu ikan apa?? pelik namanya

Nur Hawa Mohd Zin said...

eh tak pernah masak menu ni kak...telur ikan tu pun tak pernah makan

Citarasa Rinduan said...

bujal--
dik..
kak baru letak kat kabinet lauk pauk..
dah abis laku dik.
kak jual sepotong rm 7.00
ada 2 potong..
depa kata murah.
hahahha..
lantaklah..
kak pun tak tau harga asal...
PS: kalau singgah sini calling2..
isnyallah.. kak simpan utk awak yang mentah.. nanti kak masakkan

cikgu iman--
ikan mayong. ada orang tiak ikan jihan... rasanya enak, kalau tak tahu masak akan hanyir, sama macam ikan pari..

awe--
telur ikan banyak khasiat. dh kawin nanti tau

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kak ayu...saya tak pernah mkn telurikan mayong.lain ye rupa dia ngan telur tenggiri?butirnya besar2..

Cheq Sue said...

x pernah jumpa pulak telur ikan ni...ikannya kenal la... nampak macam besar ni ke?

cik cek said...

Salam Ayu....

Lamanya kak cek tak makan telur ikan mayong ni...nak jumpa telurnya pun susah...ngape lah jauh bebeno kedai ayu ni...bestnya kalau kak cek dapat singgah makan....

aeinio said...

adoii nak meleleh air liur tgk telur ikan tuh uwaaaa...

fiq. said...

perghh, terbaik lah menu ni, selalu mak buatkan, sedap sgt telur ikan ni, bila makan kan,,
terasa dia pecah2 dalam tekak kita, lepas tu ada rasa lemak2222222222222222.


waduh333333333333333333333, enak sekali!!!

Izan Ishak said...

ayu, izan penah makan ikan mayong ni skali je. tu pun jiran yg bagi. masak asam pedas. kalau telur dia ni mmg tak pernah rasa lagi... takut nak makan telur ikan skrg...

makdara TERdiva said...

kak ayu..saya masak-memasak memang fail..
nak2 lagi asam pedas..huwaaaa

NadiRah said...

erk..lain lak telur ikn tu..
besar2..huhu

Nens Collection said...

ikan mayong ni camne ek?..
mcm best giler tgk..sdapppnyeee

mama tims said...

waaaa...terliur sudah..
bila la nak singgah kedai ayu ni..

diana said...

saya tak pernah pulak makan telur ikan ni..tapi ada orang kata kalau demam campak tak boleh makan telur ikan ni..kan??pernah dengar tak??

sarah-najwan said...

ayu..ni pestime akak tgk dan dgr telur ikan ini..

ayu mmg terer ar masak..salute akak..

Sharifah Nadzarah said...

sis..aduhh sedapnyer..lama gak x makan ni..
kalo kat pasor xleh nak beli telor jer..kene beli dgn ikan2 skali..
sy suke sgt tlor ikan mayong ni..dah terliur lak ni..

intan morsalin said...

pernah mkn tp x tau yg ni telur ikan mayong...best..sya suka mkn telur ikan...

Bionic women said...

eily x makan telur ikan ler kak..
tapi selalunya berselara plak tengok lauk pauk kedai akak ni..
kalau ke johor harus saya calling akak..

logorithm said...

Mak aiii! Besarnya telur ikan! I tak pernah telur ikan sebesar nih!

Tapi kan... kata orang... kalau makan telur ikan boleh bikin kita jadi pelupa. Betul ker?

[18PGSX] Logorithm's Wordless Wednesday #5

[U] Logorithm buat logo baru untuk fan page EqbalZack.com!

kakcik said...

Ayu jual ke atau untuk makan sendiri, tu? :)

Mommy Fara said...

wow! caviar! heheheheh...ape rs die eh?

gadisBunga said...

nape tetibe teringat citer batu belah batu bertangkup ni?

sahromnasrudin said...

ikan mayong tue ikan darat ke laut??

dari seorang yang tgh mengong huhuhhhh

wahida said...

sumpah telur ikan mayong ni mmg feveret aku..tapi aku lagi suka kalau telur ikan mayong ni dibuat masak lemak...

ko buat aku teringin la ayu!! balik kampung nnt harus aku mintak mak aku masakkan...hahahaha!!

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy suka telur ikan sejak dlm perut mak ~heee

ikan mayong sy x mkn..tp telurnya sedapkah?

Daddy Ziyyad said...

1- saya tak pernah tahu wujudnya ikan mayong ni.

2- telur dia amat unik, macam guli pulak.

3- saya sependapat macam Bujal, saya rasa kalau ada kelapangan saya perlu terjah kedai CR...:)

zaidah said...

telur ikan tu memang sedap di makan....tapi kekadang tu keras jadiknyer agaknyer macam ayu katalah...overcook...

So Shy Lady said...

blum pnh buat lg. ooo gitu kekdahnya.. ;D

Kengkawan said...

kita penah makan thn 90-an dulu.. tu la sekali pun. x tau plak nama dia ikan mayong.

Mak Su said...

uiyoo... macm anggur nampaknya

ady said...

as-salam
ady suka mkn telur ikan mayong(ikan duri) masak asam pedas..lauk favourite ady sekeluarga ni...

Sis-Lin said...

sedapnyaaaaaaaaaaa Ayu....adeiiii....ni klu dpt bulan pose makan..best la sangat2!!!!

norinaomar said...

orang johor wajib tau apa tu ikan mayong..
selalu berebut dengan ibu kalau ada telur.tapi memang susah nak dapat

My Little Diary said...

tak pernah makan wei....

Sunah Sakura said...

akakkkkkkkkkkkkkkkkkk~~~~

T______________T

telur ni da lama tak makannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!!!!!!!!!!!!!!

ieda said...

aloor ayuuu
ieda nie kalau pelik2 nie x pandai makan lahh huhuh nak2 telur ikan nie ...
ermmmm nie sure sedap kan .. :)

CT NoArIzAh ArIs said...

Tak pernah mkn dan buat pun sblum ni.. klau dkt snwg dgn kulai mau je sy berlari singgah mkn kat CR tu... nntilah kalau terjumpa atau terbeli telur ni nak cuba msk mcm yg ayu ajar tu.

Isteri Encek Bard said...

akkak kiter tak pernah makan nie

eelobor said...

ingatkan satu hari dari pagi bawak ke malam, hari tanpa bicara

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam ayu..
akak adalah jugak masak telur ikan sbab cik abang rajin dok beli.. tp biasa telur ikan biasa je walaupun saiznya besar (lebih besar dari ibu jari) masa dok dlm selaput tu.. tapi rasanya telur ikan mayong yg butir2 dia besar gini tak pernah lagi akak masak atau makan... mesti sedap kan?

NzA said...

feveret akak....kt muar byk ikan mayong.

Nieza said...

ayu, telur ikan ni memang fav nieza tau...ishhh terliur dh nengoknya sejak dok sini lum jumpa lagi..sedapx2..:)

Mama Miraki said...

besonya telur ikan mayong ni .....tak tau...tak pernah beli dan tak pernah makan...

norhidana said...

wahaaaa.... mmg sedap bnaget telur nyer ni kak... kalu mak msk asam pedas kn msti berebut2 ngn adik2 hehehe

cik pulau said...

telur ikan mayong ke ni??
pelik je tengok..uhuhu

bersama kak Es said...

ayu ni kali ke lima dah melawat ...geramammmmmm .
baru nak tinggalkan komen. mmg sedap telur ni, bila pop dalam mulut tu rasa lemak2 gitu.. waaaa sedapppp!!

Anne Rihann said...

susah nak carik telur ikan mayong ni, orang jawa panggin ikan bagok :) teringin mkn dr awl bulan pose ritu x dpt lg :( anyway slm perkenalan sis :)