CITARASA RINDUAN

Sunday, July 17, 2011

Bubur Pulut Hitam berdurian........

Panasnya cuaca hari ini…ditambah lagi pelanggan pada hujung minggu……. Bila aku balik dari yasinan…. Tercabar juga nafsuku hari ini..
Agak-agak apa menu untuk ku berbuka nanti..??
MIL ada sediakan lemet, tu  bahasa orang jawa.. orang kita tiak lepat pisang..adalah dalam 60 bungkus, 40 ku hantar ke rumah jiran yang buat yasinan.. manakala 20 bungkus lagi buat kami.. termasuk pekerjaku nanti..
Tapi, bubur pulut hitam durian kemarin ada lagi..cukup kot, menu ini untuk santapan aku…


Nak resepi?.. jom…………
Bahan-bahannya
1.       Pulut hitam 500gram  dan pulut putih 300gram ( dibasuh & direbus hingga masak.)
2.       Santan 1 kilo
3.       Gula putih setengah kilo
4.       Sedikit garam
5.       Isi durian, tak payah asing dengan biji…
Cara menyediakan
Rebus air, gula putih hingga masak, masukkan durian dan. Masukkan santan, garam dan pulut hitam dan pulut putih… matikan api, selamat mencuba..
PS: anda yang berpuasa tu..agak2 nak berbuka apa ya?
(tak BW ke blog geng2 masak2…. Ku tergugat nafsu lagi.. hehehe)


18 ulasan:

Kalamhati said...

Ayu..

Akak tak penah makan lg bubur pulut itam durian ni..uwawawaaa mesti sedap kalu wat buka posa..huk

Citarasa Rinduan said...

kak.....
aduh!!
kalau dekat ayu dah hantar semangkuk tingkat..

itulah...
duduk kedai nak makan nasi2 pun berat..
rasanya cari yang manis2.

kak... menu apa nanti?

Mamamya said...

ayuuuuuu.....semalam jaja dok tayang kat fb....arini ayu pulak...mmg t'gugat lah iman nih...kene pi kedai dpn lah pi cari pulut hitam..x leh jadik nih....ngences sudah...:D


~selamat berbuka ayu~

Citarasa Rinduan said...

kak lieya......

alahai, cepat2 kak.. pi cari pulut hitam kat kedai runcit y berdekatan..

terima kasih kak, kalau dekat ayu dah hantar semangkuk..
ayu buat 4 kilo pulut hitam dan pulut putih

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam sis..

saya lum pernah mkn yg campur durian.oo br tau kena cmpr pulut putih ke sis?br tau..huhu.tq akak!

Nieza said...

ayu, sedapnya bubur pulut hitam tu..memang my fav tu...:)

Bigdaddyz said...

paling tak suka bila BW...jumpa makanan ...lama dah tak jumpa sejak ramadan tahun lepas...hehe

NURUL AINI NORAZMAN said...

makan dgn roti ni pon sodap ni,.hahaha

gedek! said...

Eh?

Baru tau ada versi yang berdurian....

tak hilang ke rasa pulut hitam tu?

Nur-nba said...

Salam.. Kak Nur tak rasa bubur pulut hitam campur durian.. Tentu sedapkan.. Nak semangkuk, boleh tak?? hehe.. Selamat berbuka..

IMANSHAH said...

ada bubur hitam campoq doghian ke?? resipi baghu ni

Cik Ecah said...

k.ayu...ecah xpernah mkn bubur tu ader durian...;p

ni yg mcm nak try jer...

jeBateja said...

wahhh kak....Tq...tq...minta izin COPY ya....maw simpan....waktu singgang nanti leh buat.....ahakz

zarazueyin said...

sy x pernah lg mkn bubur pulut hitam durian, tp nampak sedap tu :)

norihan bakery said...

nmpak sedap..tak pernah buat,nnti nak cuba..

ejaescobart said...

lamanya tak makan bubur pulut hitam.. sedap pulak nampak.. iskk.. tak bleh jadi ni.. kena cari jugak pas ni... :D

alinac lover said...

wah~ ada durian dalam bubur ek~

ct N honey said...

ct suka sgt bubur ni, tapi anak tak suka,sbb tu malas nak buat