CITARASA RINDUAN

Friday, May 6, 2011

Nasi Goreng DIET

Selamat pagi jumaat sahabat semua.. kalian dah sarapan??
Menu apa tu??

Hari nie, memandangkan nasi yang terlebih dimasak semalam... aku gorengkan nasi goreng versi DIET untuk En Zalie dan MIL, memandangkan mereka ada darah Tinggi dan tinggi kandungan asid urid,, dalam minggu ini aku sediakan nasi goreng sihat untuk tersayang

Jom, kongsi menu sihat ini






Bahan-bahan

Beras perang  (eco`browns) jenama SERI WANGI SDN BHD- di basuh, dimasak
Minyak  matahari (natural)
Bawang merah*
Bawang putih*
Cili padi (ikut suka, sikit atau banyak)*
Garam (sedikit)
Ayam mentah bahagian dada, (dibasuh, dicincang kecil,digoreng)
Sayur bayam Merah

Cara menyediakan

1.       Bahan-bahan * di tumbuk halus
2.       Tumis bahan-bahan *, garam sehingga keluar bau
3.       Masukkan nasi perang, goreng rata, masukkan ayam goreng dan sayuran

Selamat menjamu selera, dan selamat mencuba

25 ulasan:

Kakzakie said...

Assalamualaikum Ayu,

Nasi perang buat masak nasi ayam pun ok juga tau. Sebab berasnya sebiji-sebiji dan besar-besar dan tak berkanji...

jeBateja said...

alamak....sedap ke beras perang tu kak....tak pernah makan aarrrr....

dieya said...

wah.. bagus ni.. nasi goreng tapi diet.. nyummm!

Gen2Merah said...

kak ayu, nanti saya praktis nasi goreng diet ni kat umah ye.. org bujang mcm saye mmg minat masak nasi goreng dan telur goreng.. hehe

bujal X said...

kenapa panggil nasi goreng diet kak?

hani@debumelukut said...

ada jugak nasi goreng untuk berdiet ek? nak kena try ni...

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak..
wah!! nmpk sedap nie... bagus n menarik resipi nie.. suka sgt!! :)

Izan Ishak said...

wahhh...sedapnya!
dah ada resepi nasi grg sihat utk semua~

Kengkawan said...

lama x dtg sini... sedapnampaknya nasik goreng tu

bersama kak Es said...

sangat sihat:)
guna minyak matahari dan beras perang tu...cayalahhh

Mas said...

ayu....nak sepinggan..sedappnya tengok nasi goreng tu......

Yan said...

pagi ni pun makan nasi goreng.. tapi kurang sihat lah. campur dgn rendang ayam..hu..hu..

azian said...

kak...
mkn mee goreng pg ni...pastu rasa lapo lg ni..camne nak diet???huhuhu

sahromnasrudin said...

first time dgr..maknanya selama ini sy mkn nasi goreng tak sihat rupanya

norhidana said...

rajinnyer akak memasak ns goreng sihat tuh... heheh tp apa lah sgt ek utk tukang msk cam akak kn... msti mudah je kan
untung en zalie ngn MIL akak dpt menantu yg prihatin cam akak

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

bertuah en zalie dpt isteri loving mcm nih..

sarah-najwan said...

xpenah mkn beras perang..hehe
nasi goreng kalu kene cara mmg bestt..

Ati Masrif said...

tak ada beras perang
guna beras biasa jelah
tp tak jd nasi diet lak..hihi

kemei said...

nak try...sedapnyaaaaa

cik cek said...

Salam Ayu...

Dtg sini dapat resepi menu sihat ni...kak cek tak penah guna beras perang ....sedap ke...selalu gak tgk beras ni...tapi tak penah beli....Ingat nak try jugaklah nanti...

Amy Syaquena said...

kak ayu pasni amy harus cuba resepi nie , tapi x leh makan selalu la sebab amy x nak diet amy nak tambahkan berat badan, ada resepi tak untuk kasi berisi sikit hehehe~

Zaliedana said...

Kak ayu,wah nasi goreng diet pong nmpak sedap sgt..Pstt akak beras perang tuh rasa camner,xpernah beli n rasa pong..

Mamamya said...

wahhhh..suka lah resepi diet2 nie...:D akak x penah lagi try makan beras perang ni...kat umah ni guna beras taj mahal....

sesekali nak try juga lah....tq ayu share resepi...

diana said...

saya kurang gemor nasik goreng..
kalau nasik minyak sangat suka.>:P

Ina said...

Assalam...
saja jalan2 terjah blog...singgah cni baca n follow sekali. kebetulan tengah diet...sesuai ler dgn resepi nie..