CITARASA RINDUAN

Monday, August 8, 2011

Biskut raya, Beli atau buat sendiri?

Assalamualaikum, salam ramadhan yang ke lapan sahabatku semua.. dah seminggu kita menjalani ibadat puasa… ada kurang 3minggu lagi nak sambut lebaran, lagi seminggu dah sibuk nak membakar kuih atau kek.. agak2 tahun nie dapat ker aku membakar biskut ya? Nak tak nak jerlah…kan? Kan….
Kalau sempat, agak2 2 jenis biskut atau 2 jenis kek yang boleh ku buat, kadangkala peniaga makanan sepertiku nie banyak betul dugaannya..
Kalau tak geng2 offer kuih muih kat kita, atau aku sendiri cari mereka… hehhehehe
So, jadilah kuih tunjuk menunjuk, yang penting ongkosnya jerlah.
Korang pulak, dah ada rancangan nak buat kuih raya sendiri ker?
PS: aku paling suka beli asam, gula2, kekacang atau jeruk buat hidangan kanak2yang beraya ke rumahku setiap tahun, bukan apa.. budak2 nie dah tak suka nak makan biskut tradisional macam biskut makmur, semperit, siput, batang buruk

37 ulasan:

cucu umie said...

sekarang dekat rumah umi tengah dok sibuk bt kerepek pisang..orng dh tempah and ad yg dh siap dh kerepek pisangnya.. kalau kueh sellu kueh tunjuk je kt umah..umi busy sikit sek ag..

Along Maklong said...

ayu..
maklong sekarang ni buat sendiri kuih raya.. dulu2 main tunjuk je.. hehe..
nak rasa kuih maklong mailah datang rumah maklong.. tapi kuih yang senang2 jelah..

~izan~ said...

dulu izan amik tempahan kuih raya tp ada baby skrg dh tak sempat,buat utk sndiri je n tunjuk2 jugak hehe....

Mama Janet said...

sy beli je biskut2 tu.cuma nak buat tempeyek je

H.J said...

paling suka..makan je la.haha

L said...

jom befikr sejenak http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jom-berfikir.html =)

cik pulau said...

dulu sume biskut buat..
tapi skang bila akak2 da keje..
sume maen tunjuk2 je,,
ada la jugak buat.
sejenis dua,, huhu

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

sy order je ayu..nk buat sengsorang dgn ada anak kecik mmg lah mcm malas rsnya <-- alasan

Misz Ayu said...

saya rasa tahun ni cam beli jela biskut raya..hehehe cuma maybe kek je buat sendiri..kalau rajin hehehehe

missbby said...

kalau kita lagilah..confirm beli ataupun mak yg bagi, hehe..Mak kita memang buat kuih la tapi sejenis dua jer..

ann said...

sya order je..tak sempat nye nk buat..setakat kek tu leh la buat..
bila tgok tart nenas tu ermmm ^_^ sya sgt suke kn nye..

eelobor said...

suasana raya dah mula kian terasa...

ieda said...

tahun nie ieda beli je ayu .. dah 2 tahun tau :)

Mama Miraki said...

saya suka buat sendiri. beli ada gak ler 2jenis, lain buat sendiri. suka buat sebab nak bagi anak2 ada feel nak sambut raya macamkita kecik2 dulu. Dan anak2 memang happy dan teruja tengok kita bakar biskut raya...so bila buat tu teringatl ler balik zaman kecik2 dulu seronok tgk mak buat kuih. So tak nak ler anak2 kita terlepas momen cam tu...

Mas said...

ayu..mas dulu...selalu gak beli...
sekarang baru belajar buat..he..he..
insyaAllah, tahun ni nak buat lagi..

Gen2Merah said...

kalau mak suka buat kuih raya yang simpel2 je... hehehe.. kalau kueh yang lawa2 tu, main tunjuk2 ja kat bandar...

selamat mengerjakan puasa ya kak ayu

Far8 budak baik said...

tu lahhh kannn..
mmg kuih tunjuk tu pemes..
kalau raya semua rumah..
tgh kuih raya same je..
rupanyr beli kat tmpt yg sama..
mydin..pomosi hebat..
hahaha

CT NoArIzAh ArIs said...

Salam ramadhan ke 8 ayu... mcm thn2 lepas klau bab biskut dgn kek mmg sy buat sendiri byk sikit ikut kemampuan tenaga lee tapi kuih grg2 tu mmg kena tunjuk2 pasal malas nak duk dpn dapur gas tu lama2.

Thn ni rasanya buat biskut tak banyak pasal tetamu sy lbh suka mkn mknan berat2 & panas bila dtg umah.

Kakzakie said...

Kalau kakak buat sikit beli banyak ayu....:) Kalau pergi ke Azhar Food di rengit tu kan ke murah-murah...

zaidah said...

tahun nie rasanyer buat sendiri lagi jimat....bebarang banyak dah beli....

JunAina said...

kalau tart memang aina tunjuk2 je ayu...biskut mesti buat sendiri kalau tak rumah mak kat kg makan kuih tradisional jelah...:)

Izan Ishak said...

ayu...izan selalu beli je. main tunjuk2. kat parit raja kan banyak kerepek2 bagai~

bujal X said...

saya beli je~~masa tidak ada~he~~

Aku Ibu Muda said...

sy tak buat, amik kt umah MIL je...MIL tokey tart nenas ngan btg buruk...hehe

pena rozie said...

Biase buat tp thn ni mcm terkena daun palas jer. hi...hi...hi....

siti ika said...

Buat dan beli.. heheh...

miloais said...

ayu : iols sokmonya beli jerr... sebab memang tak reti nak buat pun! :nangis:

Bigdaddyz said...

tiap2 tahun kuih datang rumah dengan sendiri...sepupu ibu tokeh kuih...hehe

norlie said...

cantiknya biskut tat ni..

tun_telani said...

tun akak buat kuih raya iA! suka wat projek kuih raya ngan adik2.. biasa after sahur stat projek menyepahkan dapur.. hihi.. best bau biskut raya yg tgh bakar.. dpt spend masa ngn famili pun ye gak. biasa tun bg adik bongsu tun letak manik2 tu. dia suka laa.. hihi... skrg dh duk sarawak ni sedih pulak rasanye.. iA buat jugak sorg2, pastu nnti bw balik kampung.

kella said...

kak ayu.. meh beli biskut raya dengan kita jer... kita kan pengusaha biskut raya! huuhuh.. budak baru belajar je kak.. hehehe.. bisnes kecil kecilah...
apa pun, biskut buat lebih puas ati dari belikan... =)

selamat menjalani ibadah puasa..

Mommy Fara said...

Ayu,

Rasanya bukan bdk2 je. Mak budak mcm sy pun mmg cari jajan mcm tu klu bertandang raya. Heheheh.

Niena Pengembara Ilahi said...

kte biasanya cap tunjuk je hehe

Niena Pengembara Ilahi said...

tart nenas tu best nye :D

Amy Syaquena said...

tahun ni tak buat kak ,semua beli je x de masa nak buat..

Cik Ecah said...

k.ayu...ecah tiap2 taun xpernah miss wat kueh satu ni..
cornflakes coklat!sbb sennag sangat hahhaaa...

alinac lover said...

yong rasa nk buat lah