CITARASA RINDUAN

Monday, June 6, 2011

Apa yang bagus doktor? berapa bacaan?

Doktor saya demam,

Ya, bacaan suhu badan awak 42.. ada salsema? Tekak sakit?

Salsema ada, tekak tak sakit, batuk pun tak ada.. (aku memandai tambah bab batuk. Sebab malas nak makan ubat batuk..heheheh)

Sini, buka mulut awak lebar-lebar...
Ya,,, awak tak sakit tekak, saya takkan bagi awak ubat antibiotik... (ler, takkan saya nak bohong doktor, bisik hati aku...)

Saya check tekanan darah awak. Bagi saya check di tangan kanan awak, (alamak, doktor lelaki, mujur aku pakai baju sweeter, ada lapik antara kulit aku dengan doktor berbangsa india nie...)

Bagus.. bagus.. (doktor angguk-angguk)
Apa yang bagus doktor??, berapa bacaan? ( Aku soal balik, mana puas hati kalau doktor sorang jer yang tau..)
118/78.. jawab doktor pendek..
(mestilah doktor, aku makan beras perang. Minyak bunga matahari, tak pernah makan malam, kalau lah aku ada tekanan darah tinggi.. sia-sia jer amalan dietku selama nie...) tapi.. itu hanya bisikan hatiku jer.. mana boleh lawan doktor.. hahahaha..

PS: memang takut bab darah tinggi,sebab family ku ada yang diserang penyakit itu..

13 ulasan:

Yan said...

i pulak bukan ada daah tinggi, darah rendah,, lagi takut sebenarnya..

Citarasa Rinduan said...

yan--
setuju, darah rendah lagi bahaya.. ayu pernah kena.. 2 tahun lepas....makan kerang dan pelbagai.. biar cepat sihat

bersama kak Es said...

42 tinggi tu ayu...banyakkan minum air. Biar sejuk badan

kalau ada masa rehat...rehat betul2 tau..
susah la kalau org kuat sakit ni :(

alinac lover said...

abah yong ada darah tinggi..yong risau tau

gadisBunga said...

bagusnya diet ayu! :D

sarah-najwan said...

mkn ubat demam deh..
seb baik xde darah tggi..

bantalbucuk said...

o0o0o kalau makan beras perang ngan minyak matahari tu boleh elakkan darah tinggi eh kak..?

azieazah said...

Beras perang tu memang biasa lah dengar orang makan. Tapi minyak bunga matahari tu jarang dengar. Selalu orang guna minyak jagung atau minyak sawit yang merah tuh.

takpa, demi kesihatan, dan mampu pula, apa salahnya.

Jangan malas makan ubat, nanti tak dapat aiskrim. :)

shahjiehan said...

dah ade genetik darah tinggi tu, akak kene la hati2... jgn makan benda masin2...

jom baca dan komen Dr. suruh isteri layan suami macam pelacur kelas atasan? | ! !shahjiehan [dot] com ! !

makan kene pilih ye kakkk~..

moga akak sihat slalu

eiela said...

wah, saya paling takut demam. seksa.

ainnoraini said...

kak ain ni kalau mengandung jer mesti ade darah tinggi...tension betul...makan semua benda kene pantang...tapi alahamdulillah lepas jer bersalin hilang terus...

ejaescobart said...

semoga cepat sembuh... rajin minum air kosong..

darah tinggi ni bukan takat kena jaga makan je.. pikiran dan perasaan pun kena jaga.. kalau asik runsing je pun bleh kena juga...

*dah macam bidan terjun pulak... ahaks!

diana said...

demam pulak..
tu la..
pi la bercuti ayu..:)