CITARASA RINDUAN

Wednesday, June 15, 2011

Siapa orang Negeri sembilan.. jom kongsi pendapat..

Sebenarnya, pada hari sabtu ini bersamaan 18 hb Jun 2011.. rumahku bakal dijadikan rumah persinggahan rombongan pengantin perempuan dari negeri sembilan.

*****************

Jadi, untuk persediaan kami sekeluarga, maklumlah ku kurang tahu adat orang negeri sembilan..
Apa yang perlu kami sediakan dari sudut sambutan, percakapan, bahasa tubuh,, atau kalau korang nak ajarkan bahasa negeri sembilan molek jugak!!

PS: adat orang nak singgah ke rumah, mestilah disambut dengan sebaiknya, mana tahu.. kalau aku tersalah berkata-kata, akan di cop kurang bahasa.. Nak pi rewang malam nie.. jom!!!

22 ulasan:

Melur Jelita said...

Saya bukan ! Saya bukan! saya bukan!
hehehe

tapi saya suka nogori!

ibuintan said...

jadi homestay la sekejap rumah ayu ye..

rasanya macam biasa je, layanan biasa macam tetamu yang lain... negeri sembilan dari daerah mana?

shahjiehan said...

saya x mahir.. layan je la macam tetamu biasaa~

s1t1 2uL41k4 said...

eden orang n9. Tapi bab adat memang fail la kak.. huhu..

Mat Gebu said...

Salam ayu, pada pendapat saya, kita layan seperti orang Johor, kita orang Johor pun tak kurang adap dan sopannya...

munna said...

suka dgr cakap org nogori 9... tapi tak tahu adat diaorg macamana...

cik pulau said...

errkk.. tak tau..
cik pulau bukan..

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak ayu...
diana setuju dgn CMG tu akak.. sbb tiap negeri mesti ada adat dan sopanya.. apa kata akak layan mcm pendapat CMG tu... Sambil tu boleh juga perkenalkan adat negeri akak kan.. ;)

missbby said...

adik perempuan saya berkahwin dengan orang negeri sembilan 6 tahun lalu. Kitaorang buat persiapan macam biasa je. Ikut cara negeri Johor. So far, alhamdulillah, diaorang terima je cara kita seadanya..Betul kata en mat gebu, biar ikut cara orang johor je..Mudah.

IMANSHAH said...

erk, ambo kelate..org kelate ringkas jah

ainnoraini said...

kite ni sempadan negeri sembilan... rasenye tak de beza pun...layan mcm biasa jer ayu...kadang2 dia org nak gak tau cara2 org luar punya adat jugak...

Yan said...

kalau yg perrnah duk n sebilan ok tak? heee

penah berrada di seremban selama 2 tahun masa tingkatan 4 dan 5 dalam tahun 84 - 85. tau bahasa sikit2. tp tak berrapa faham.

Nurul Ezra said...

Im from N9. Layan seperti tetamu biasa saja. Kami tak diminta atau meminta untuk dilayan berbeza. Adat kami mmg lain tapi utk perkara lain contoh perkahwinan, pembahagian harta etc.... tapi kalu nak singgah nak tumpang rumah org, macam biasa2 jer. Adat tetamu bese jer. NGeee.. oh N9 suke makan pedas2.. i loikee.. Have a nice day!

senyumSOYA said...

yup..layan tetamu leklok ja kak ayu...heheh..

saya bkn org n9~ heheh

aNa d'sKoDenG said...

wah..meriahnyaaa nanti..best kan??
bab adat budaya..den pon x tau..heheh

Cik Ecah said...

bagusnyer k.ayu...

xsabau nak jadi tetamu k.ayu lau mcm ni..hehe

logorithm said...

I orang nogoghi, tapi tak reti sangat adat Minang nih. I orang Cina mah. Hehe...

I rasa loghat Minang lah yang paling sedap didengar!

kakpah said...

ala ayu.. samo yo kok layan totamu dari negori lain. Asal tuan ghumah tak buek sombong okay la tu.

Kak Aya said...

Suami saya orang negeri sembilan...layan mcm biasa je, Ayu..mereka ni semua jenis peramah-peramah...kiranya tak lah rasa mcm kekok kita dibuatnya.

gadisBunga said...

ni yg saya belajar dari member n9:

pencolek angek - mancis

koropai - plastik

cemporot - anak tudung

ngeee~

~izan~ said...

oo izan tak tahu..tp nk sibuk2 jugak kt sini.baca2 komen menarik kt sini..byk ilmu kt komen entry ni tentang n9 yg unik =)

AzwanRamli said...

sy bukan..haha