CITARASA RINDUAN

Sunday, January 30, 2011

Pengalaman.banjir laluan mersing-kota tinggi-kulaijaya-bandar tenggara...

Sepanjang perjalanan aku pulang ke rumah dari mersing-kota tinggi-kulaijaya-bandar tenggara-kluang, tak dapat digambarkan hatiku sering gundah gulana…

Sangat risau, sangat takut…hanya tuhan yang tahu tika dan saat itu…

Alhamdullilah, perjalanan yang sepatutnya 1 jam bertukar kepada 3 jam, aku berjaya atasi….walau ini pertama kali dalam hidupku pengalaman memandu dalam cuaca yang kurang elok dan berisiko untuk keselamatan kami sekeluarga…akhirnya berjaya…amin..


Hanya di kawasan yang berisiko tinggi, disebabkan air yang deras aku tak sanggup harungi…



Bukan lepas tangan, tapi aku khuatir mendatangkan masalah terhadap keselamatan dan kenderaan kami..

Mujur en zalie berkeyakinan tinggi,,,ini lah hikmahnya….akhirnya en zalie memandu….
Alhamdullilah..bukan professional…tapi en zalie dah alami pemanduan berisiko semasa banjir di kota tinggi tahun 2006….en zalie menjadi sukarelawan, menghantar misi membantu bekalan makanan dan pakaian ke dewan-dewan yang berdekatan,.di kotajaya dan kawasan kota tinggi yang berdekatan…

Syukur, inilah hikmah bagiku pada hari ini…..
Tahniah en zalie


Gambar-gambar semasa banjir kota tinggi tahun 2006, semoga tahun ini tak berlaku kejadian seperti tahun sebelum ini..amin


  kredit to google

20 ulasan:

Areef Ibn Naim said...

salam kak,

ya allah byk tpt yg banjir ke kak... kat mana banjir kak?

sy sejak hujan lebat ni belum ada kuor ke mana2... gi kelas kat utm pun belum...

kak, mersing tu jln byk selekoh, mmg bahaya lbh2 lg musim hujan ni...

sesekali kita mmg terpaksa akui kemampuan lelaki...

ibuintan said...

Jaohor pula dah dilanda banjir ye...semoga semuanya selamat

Citarasa Rinduan said...

salam.
areef, tadi di sipang orced-sayong kenderaan kecil tak leh lalu
http://ruhayurazali.blogspot.com/2011/01/banjir-laluan-kulaijaya-bandar-teggara.html

kak pas kat en zalie..walau kakinya sakit..dia tabah dan bersemangat nak harung air banjir..alhamdullilah...masa tu tak ada kenderaan yang berani,,sbb 2 biji keter kena tarik dek air banjir yang deras...

kalau nak ke kulai lalu ikut jln f inas jer..insyallah okey




ibuintan--
amin, risau gak ibuintan nak ke mersing kan 7hb 2...minta2 banjir dah surut

Areef Ibn Naim said...

ish, jalan inas tu pun saya tawakal je... jalanny sempit... sy pernah hampir2 terbabas...

tp disebabkan dekat, lalulah jugak... sungai kat nurseri tu camana kak, ok tak?

eelobor said...

tahun nie lebih buruk ker berbanding 2006 dulu?

Citarasa Rinduan said...

alhamdullilah..belum naik..tapi air sungai dah naik sangat..

ada seekor lembu hanyut...rasanya skrg dah mati kot....maklumlah deras sangat air banjirnya

Citarasa Rinduan said...

eelobor tahun 2006 sangat buruk..
but, skrg peparitan dah okey sikit..

masa 2006, en zalie dah pernah lalu yang lebih teruk..aku nekad lalu sbb raya aji..tu yang nak balik kampung,nasib umai lum lahir..

kalau tak,.rasanya tak balik kot..

serius nak kata..sangat dalam...slps kejadian banjir mana2 kedai2 dan pasaraya jua lelong barang2 depa..

setiap pokok2 abis rentung mcm terbakar sbb terendam..

aku risau, sbb skrg hujan masih lebat...takut terputus perjalanan kami nak cari bahan mentah utk berniaga...

Insan Marhaen said...

dengar khabar Tenang pun banjir sakan, yer..

Citarasa Rinduan said...

IM....
tenang?

labis ke segamat jalan dh ditutup utk semua kenderaan...

bah tinggi..

hysman said...

salam kak..

doa sgt2 pd Allah moga kejadian 2006 tak berulang lg...
byk kenangan 2006 tu kan kak..
saye yg kat jb pon ujan tak benti2..
sejak dr jumaat..

slalu klu banjir bwk kete jgn benti kat tgh2.. teruskan jln..
klu benti tgh2 risau ekzos masuk air trus kondem...

bhati2 kak...
:)

Kakzakie said...

hari ini kawan kakak dah ada yg tak dapat datang kerja. Kota Tinggi, Plentong, Pandan dan naik air. Takut....

Mamamya said...

hujan masih lebat kat cni ayu..akak risaukan mak yg pi dialisis kat mersing arini...harap2 di lps pergi-balik....

CT NoArIzAh ArIs said...

Dashatnya....harap2 tak seburuk thn 2006 !!

dieya said...

tengok kat tv malam tadi keputusan pilihanraya pun delay sebab banjir.
moga2 keadaan kat sana semakin baik.

k ayu, dieya tag k ayu tau.. nanti dtg amik yek ;-)

ct_nurmarlissaa said...

banjirr...kesian...org disana...semuga tabah k....menemouh dugaan...

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

kak ayu, tu banjir kat area mana kak..
mlm tadi balik dari tenggaroh lalu jemaluang...takde plak air naik kak....kat batu 4, kluang jer air naik sikit..tp ok lagi ler.....

tu jalan tenggara kak erk...coz' rasanya cam kat sana jer.....lepas dari simpang ke kota tinggi tu kan...

azian said...

salam kak
kesian mak dgn abah sy yg balik dr jengka kul 11 pagi hr ahad..kul 10 pagi hr isnin baru sampai kak...banjir kat tenang!!!!
tak tenang jugak kat situ...heisss...

zeqzeq said...

Ayu, kendraan kecik macm speedboad remote boleh lalu kan

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

ada tak tips pemanduan dalam waktu banjir??? leh kongsi dgn kami...

LiNda said...
This comment has been removed by the author.